Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012

Σε πρώτο πλάνο ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ

ΤΡΕΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ
Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η εξυγίανση του ΟΣΕ αλλά και η αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ αποτελούν το τρίπτυχο της πολιτικής που θα ακολουθήσει η κυβέρνηση στον κλάδο του σιδηροδρόμου.
«Πεποίθησή μου είναι ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσει σημαντικό εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής», τόνισε ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Κωστής Χατζηδάκης.
Αναφερόμενος μάλιστα στην εξυγίανση του Οργανισμού, σημείωσε ότι «υπάρχει συναντίληψη με το ΠΑΣΟΚ» στο ζήτημα, ενώ τόνισε ότι πρέπει να γίνουν άμεσα τρεις κινήσεις:
  • Να λυθεί το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων για τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκονται σε εξέλιξη.
  • Να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της συντήρησης του υλικού. Το τροχαίο σιδηροδρομικό υλικό του ΟΣΕ απαξιώνεται λόγω κακής, αναποτελεσματικής και ακριβής συντήρησης. «Είναι ανάγκη να δοθεί μια σφαιρική και υγιής λύση γι' αυτό το θέμα», τόνισε.
  • Να προχωρήσει η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ (ΓΑΙΑΟΣΕ) από το Δημόσιο.
«Στόχος μας είναι η εξυγίανση του ΟΣΕ και η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Και είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε το ταχύτερο δυνατόν, βασιζόμενοι στην προεργασία που έχει ήδη γίνει. Το θέμα είναι κομβικής σημασίας», τόνισε ο υπουργός.
Μέχρις στιγμής θεωρητικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν εκφράσει Ρώσοι, Κινέζοι και Γάλλοι. Ωστόσο, ακόμα δεν έχει οριστεί σύμβουλος για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας, ώστε να αποσαφηνιστεί αν το καταρχήν ενδιαφέρον μπορεί να αποκτήσει συγκεκριμένη μορφή.
Γι' αυτόν τον λόγο, μάλιστα, θεωρείται πρόωρη από πηγές του υπουργείου και η συζήτηση περί διαγωνισμού για τη μίσθωση χρονοθυρίδων (slots) σε διαδρομές του σιδηροδρομικού δικτύου, αντί για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται προς το παρόν στην καθυστέρηση της έγκρισης του φακέλου της εταιρείας από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Τα χρέη
Η Ελλάδα έχει ζητήσει από την Κομισιόν -μεταξύ άλλων- τη διαγραφή χρεών ύψους 714 εκατ. ευρώ του ΟΣΕ, τα οποία συσσωρεύτηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τέλη χρήσης υποδο?ής και προ?ήθειας και συντήρηση τροχαίου υλικού μεταξύ 2007-2010 και, κυρίως, τη μεταβίβαση πέντε σημαντικών ακινήτων, συνολικής αξίας 110 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, όπως επεσήμανε ο κ. Χατζηδάκης, αναζητά την καλύτερη φόρμουλα για την αξιοποίηση των 37 αερολιμένων: «Τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν πρέπει να είναι απλώς πίστες προσγείωσης και απογείωσης, αλλά μικροί, τοπικοί πόλοι ανάπτυξης».

ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ