Σάββατο 10 Μαρτίου 2012

Ο τέως Αρχιμηχανικός του ΟΣΕ κ. Απόστολος Φώλας απαντά σε επιστολή αναγνώστη μας.

Με επιστολή του στο blog  μας ο τέως Αρχιμηχανικός του ΟΣΕ κ. Απόστολος Φώλας απαντά στον κ. Ανδρέα Γιαννόπουλο για τις αντιρρήσεις που εξέφρασε στα όσα δήλωσε ο κ. Φώλας στα «Σ.Ν» σχετικά με την ανάπτυξη και προοπτική του σιδηροδρόμου. Παραθέτουμε αυτούσια την απαντητική επιστολή του κ. Φώλα προς  στον κ. Γιαννόπουλο.


Αγαπητέ  κύριε Γιαννόπουλε,
Σας συγχαίρω κατ’ αρχήν για το πάθος, τον οίστρο και την αγωνιστικότητά σας.
Εύχομαι να είστε εν ενεργεία υπάλληλος του ΟΣΕ γιατί ο Οργανισμός χρειάζεται περισσότερο τέτοια άτομα σαν εσάς , για να συνέλθει από το τέλμα που βρίσκεται, παρά άτομα σαν εμένα που βρίσκομαι «κάτω από το τρένο».
Δυστυχώς δεν έζησα το1880 -1890 ούτε το 1940, όταν ο ΣΠΑΠ ήταν στα μεγαλεία του και έδινε πνοή και μέρισμα στους μετόχους του. Και ειλικρινά δίνω συγχαρητήρια σήμερα στον προαστιακό της Πάτρας που μπορεί να διακινεί τόσους επιβάτες (περίπου 2.800 την μέρα)χωρίς να διατεθεί κανένα ευρώ για την αναβάθμιση του δικτύου του! Η Πάτρα όμως δεν είναι δυστυχώς όλη η Πελοπόννησος. Έτσι δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έχουν διατεθεί αρκετά εκατομμύρια για την Πελοπόννησο τόσο από τον ΟΣΕ όσο και από την ΕΡΓΟΣΕ.
Ήμουνα στο σιδηροδρομικό προσκήνιο από το 1995μέχρι το 2010 (τα 8 πρώτα χρόνια για τη Βόρειο Ελλάδα και τα υπόλοιπα 7 για όλο το δίκτυο). Από τα τέλη του 2003 μέχρι το 2008 σχεδόν στο 85% του δικτύου της Πελοποννήσου δεν κυκλοφορούσε τρένο. Ο ΟΣΕ διέθεσε πολλά εκατομμύρια από κοινοτικά κονδύλια για να εκσυγχρονίσει τη γραμμή Κόρινθος-Ανδρίτσα  – Τρίπολη-Καλαμάτα, Άργος-Ναύπλιο καθώς και στο περίφημο τμήμα Κρυονέρι – Αγρίνιο, για το οποίο ο ΟΣΕ παραλίγο θα αγόραζε και πλοίο. Η ΕΡΓΟΣΕ διέθεσε άλλα πόσα εκατομμύρια για το κομμάτι από Κόρινθο προς Κιάτο. Στο διάστημα αυτό δεν άκουσα κανένα συνάδελφο να διαμαρτύρεται γιατί κόπηκε η γραμμή και γιατί χάνει έσοδα ο ΟΣΕ. Και το γιατί είναι πολύ απλό. Γιατί ο μέσος όρος των επιβατών που διακινούσε εκείνη την εποχή ήταν μόλις 3-5 επιβάτες ανά συρμό.
Δεν άκουσα κανέναν από τους εργαζομένους του δικτύου του ΣΠΑΠ πολύ δε περισσότερο ούτε από τους «χαριτωμένους» συνδικαλιστές να ζητάει χρήματα για αναβάθμιση της γραμμής για τον προαστιακό της Πάτρας την εποχή εκείνη που πραγματικά υπήρχαν λεφτά. Δεν είδα ποτέ κάποια εισήγηση για τίποτε παραπάνω από τα έργα που εκτελούσαμε στην Πελοπόννησο. Κανείς δεν μας ενόχλησε για τίποτε περισσότερο. Ειλικρινά αν υπήρχε τέτοια πρόταση, για αναβάθμιση του προαστιακού της Πάτρας, θα την προτιμούσαμε χίλιες φορές αντί για τα άλλα έργα. Όταν όμως υπήρχε η οικονομική ευχέρεια για αναβάθμιση του δικτύου δεν υποβλήθηκε καμία πλήρης πρόταση, δεν έγινε καμία άλλη μελέτη για την Πελοπόννησο εκτός από τα έργα που έγιναν. Επομένως ποιος ευθύνεται. Κατά την άποψή μου πρώτα οι εργαζόμενοι και οι συνδικαλιστές της περιοχής που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τα αδύνατα και ισχυρά σημεία του δικτύου και ύστερα οι υπόλοιποι.
Αλλά ακόμα και σήμερα ο Οργανισμός είναι σε ένα τέτοιο αλαλούμ που δεν ξέρει αν θα μετατρέψει το δίκτυο σε κανονικής γραμμής παρόλο που πριν 3 χρόνια έδωσε πακτωλό χρημάτων για ανακαίνιση της υφιστάμενης μετρικής γραμμής και άλλα πόσα για αγορές αλλαγών.
Και τι γίνεται σήμερα.
Έρχεται λοιπόν η ΕΡΓΟΣΕ, σε εποχές οικονομικά δύσκολες και αναθέτει έργο από Ροδοδάφνη προς Αθήνα σε τμήμα που δεν έχουν γίνει καν οι απαλλοτριώσεις. Είναι πράγματι εντυπωσιακό. Πιστεύω ότι θα καταρρίψει κάθε ρεκόρ χρονικής ολοκλήρωσης! Και δημοπρατεί μελέτη για την μετατροπή της γραμμής σε κανονική από Πάτρα προς Καλαμάτα. Αλήθεια υπολόγισε κανείς πόσες εκατομμύρια θα στοιχίσει η κατασκευή ενός τέτοιου έργου?  Και πόσα κέρδη θα αποφέρει, αφού στο τμήμα αυτό η μετακίνηση εμπορευμάτων, που είναι ο κινητήριος μοχλός εσόδων του ΟΣΕ, είναι μηδενική ενώ η επιβατική κίνηση κυμαίνεται σε 10-30 άτομα τη μέρα. Είναι χίλιες φορές προτιμότερο να διατεθεί μόλις ένα μικρό μέρος των χρημάτων αυτών (ίσως το 1/10) για την αναβάθμιση του προαστιακού της Πάτρας.
Σε αντιστάθμισμα δεν εφαρμόζει τη μελέτη βελτίωσης της γραμμής Καστανούσας – Στρυμόνα που κοστολογείται στο 1/10 της αξίας της γραμμής στο κομμάτι της Πελοποννήσου, που προανέφερα αλλά που αποφέρει στον ΟΣΕ περισσότερα κέρδη τόσο από μετακίνηση φορτίων όσο και από επιβάτες. Αλλά και εκεί οι «συνδικαλιστές» σιωπούν.
Ας μην ξεχνάμε ότι σε καμία χώρα του κόσμου (ακόμα και στη Γερμανία, που οι σιδηρόδρομοι έχουν πλεόνασμα) δεν υπάρχει κερδοφορία στις επιβατικές μετακινήσεις. Η δύναμη του σιδηροδρόμου είναι οι εμπορευματικές μεταφορές και πολύ περισσότερο οι συνδυασμένες μεταφορές. Άρα εκεί πρέπει να στοχεύουμε.
Αλήθεια σκέφθηκε κανείς από τα «μεγάλα κεφάλια» των διοικούντων ότι πρέπει να προηγείται μια συγκριτική τεχνικοοικονομική μελέτη σε διάφορα τμήματα του δικτύου ανάλογα με τα κέρδη που αποφέρουν, πριν αποφασίσεις τι θα κάνεις ή πετάμε τα λεφτά όπου θέλουμε.  
Όπως καταλαβαίνεις αγαπητέ μου, και σ’ αυτό πιστεύω ότι συμφωνούμε απόλυτα, οι κάθε είδους πολιτικές παρεμβάσεις είναι αυτές που ουσιαστικά «κατέστρεψαν» τον σιδηρόδρομο. Όταν αλλάζουν οι Διευθύνοντες ανάλογα με τα γούστα της εκάστοτε κυβέρνησης (ΓΑΠ, ΚΚ κλπ), όταν οι Υπουργοί και η Κυβέρνηση  δεν ξέρουν τι θέλουν από το σιδηρόδρομο και ο καθένας κάνει ότι θέλει (άλλος Κρυονέρι-Αγρίνιο, άλλος προαστιακό Ξάνθης- Αλεξ/πολης), όταν οι φερόμενοι ως «συνδικαλιστές» ασχολούνται με τα επιδόματα, τις μεταθέσεις και μετακινήσεις είναι επόμενο ότι δεν μπορείς να περιμένεις απολύτως τίποτα. Ο καθένας κάνει ότι θέλει όποτε θέλει!
Σε ότι αφορά στην παραίτησή μου ή όχι σου γνωρίζω ότι δεν ήμουν σε διορισμένη θέση για να παραιτηθώ. Ήμουν ένας απλός υπάλληλος, που ποτέ δεν μπήκε στο σύστημα σαν μέλος ή στέλεχος κάποιας κομματικής οργάνωσης. Γι’ αυτό άλλωστε και το πλήρωσα.
Τέλος θέλω να αναφερθώ και στον αγαπητό κ. Γιαννακίδη. Ο Χρήστος είχε πάντα τη λεβεντιά να μεταφέρει σκέψεις και απόψεις χωρίς περικοπές από τον οποιοδήποτε. Γι’ αυτό άλλωστε και το blog του έχει τόσες πολλές επισκέψεις και είναι αξιέπαινος για τη δουλειά που προσφέρει αφιλοκερδώς στο σιδηρόδρομο. Αλήθεια δεν σκέφθηκε κανένας από τους συνδικαλιστές μας ότι χρειαζόταν ένα blog για να μεταφέρονται απόψεις. Δεν έπρεπε εδώ και τόσα χρόνια να οργανώσουν κάτι για να συγκεντρώνουν και να προωθούν γνώμες συναδέλφων? Σίγουρα θα προσέφεραν πολύ περισσότερο από το να τριγυρνούν στα κομματικά γραφεία και να μεταφέρουν κυβερνητικές απόψεις.
Πρέπει όμως να το συνειδητοποιήσουμε όλοι ότι ο σιδηρόδρομος αλλάζει ΜΟΝΟ ΑΠΟ ΜΕΣΑ, μόνο από τους ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥΣ και όχι από ουρανοκατέβατους μεσσίες και υπουργούς.
Επομένως και εσείς κ. Γιαννόπουλε προσπαθήστε, όσο μπορείτε να συμβάλετε στην βελτίωση αυτή. Σας εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία και θα χαρώ πολύ όταν επισκεφθώ την Πάτρα να κινηθώ σε ένα νέο εκσυγχρονισμένο προαστιακό.
Πάντα στη διάθεσή σας!!
Απόστολος Φώλας
Τέως Αρχιμηχανικός ΟΣΕ
MSc  Project  Manager
Πολιτικός Μηχανικός