Για περισσότερο από ένα χρόνο «τρέχει» το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ το οποίο έχει φέρει αποτελέσματα στον Οργανισμό κατά την περίοδο εφαρμογής του, καθώς ο τρέχον μήνας αναμένεται ότι θα είναι ο πρώτος κατά τον οποίο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εμφανίσει λειτουργικό πλεόνασμα.
Ωστόσο το σχέδιο εξυγίανσης δεν έχει λάβει ακόμη την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία «κολλάει» στο ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων που περιλαμβάνονται σε αυτό και μεταξύ άλλων αφορούν στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Εχει μάλιστα ζητήσει πρόσθετες διευκρινίσεις από την ελληνική πλευρά.
Το θέμα έφερε στην Βουλή με ερώτησή του ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης ο οποίος επισημαίνει ότι το σχέδιο προέβλεπε ανάληψη των χρεών του ΟΣΕ από το Δημόσιο με παράλληλη μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο, ως αντιστάθμισμα για την ανάληψη του χρέους.
Ωστόσο, τονίζει, η μεταφορά χρεών δεν φαίνεται να είναι απλή υπόθεση, αφού, όπως προκύπτει από την εξέλιξη των πραγμάτων μέχρι σήμερα, ο ΟΣΕ συνεχίζει να είναι "πρωτοφειλέτης" στα δάνεια που έχει συνάψει με τις τράπεζες και οποιαδήποτε αλλαγή της περιουσιακής του κατάστασης θα προκαλούσε προβλήματα στις δανειακές συμβάσεις καθιστώντας τα δάνεια ληξιπρόθεσμα και το ανεξόφλητο ποσό άμεσα απαιτητό.
Το δημόσιο χρέος αυξήθηκε αλλά ο ΟΣΕ εξακολουθεί να είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης
Το παράλογο της υπόθεσης είναι ότι με την μεταφορά του χρέους του ΟΣΕ καθώς και των υπολοίπων εταιρειών ΜΜΜ, που ανέρχονταν σε 10 δισ. ευρώ το χρέος της γενικής κυβέρνησης επιβαρύνθηκε κατά 3% του ΑΕΠ, ενώ την ίδια στιγμή ο ΟΣΕ εμφανίζεται να είναι ο μεγαλύτερος οφειλέτης απέναντι στις τράπεζες.
Τα δεδομένα αυτά δεν αποκλείεται να μπλοκάρουν και την υπόθεση αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ η οποία επιχειρείται το διάστημα αυτό με την πώληση ιδιοκτησιών του Οργανισμού που αφορά κτίρια αλλά και εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Τα φιλέτα της ΓΑΙΑΟΣΕ
Ειδικότερα η ΓΑΙΑΟΣΕ προωθεί για ιδιωτικοποίηση τις θυγατρικές Φωτοβολταϊκά Λάρισας, Φωτοβολταϊκά Καρδίτσας και Φωτοβολταϊκά Αττικής και Βοιωτίας, οι οποίες θα αναπτύξουν μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από φωτοβολταϊκά συνολικής ισχύος 32 μεγαβάτ.
Επιπλέον σε εξέλιξη βρίσκονται και οι διαδικασίες για την πώληση ακινήτων ιδιοκτησίας του ΟΣΕ την πόλη της Θεσσαλονίκης. Η ΓΑΙΑΟΣΕ εως και το 2013 προγραμματίζει την πώληση συνολικά 11 ακινήτων του ΟΣΕ σε όλη τη χώρα, ενώ αξίζει να σημειώσουμε ότι η εταιρεία έχει στη διαχείρισή της ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια ακινήτων με γεωτεμάχια έκτασης 100.000 στρεμμάτων και περισσότερα από 4.500 κτίρια με συνολική έκταση 540.000 τ.μ.
Ανάμεσα στα ακίνητα που διαχειρίζεται η ΓΑΙΟΣΕ υπάρχουν κάποια που έχει εκτιμηθεί ότι παρουσιάζουν μεγάλες προοπτικές αξιοποίησης, όπως οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά που υπολογίζεται ότι θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν δυνητικά για εμπορικές και ψυχαγωγικές χρήσεις.
Επίσης το ακίνητο στην περιοχή της Λεύκας στον Πειραιά με έκταση 120 στρέμματα, ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός στους Αγίους Αναργύρους και ο εμπορικός σταθμός του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη εκτιμάται ότι στο μέλλον μπορούν να αξιοποιηθούν για εμπορικές χρήσεις.
Για την εγκατάσταση δραστηριοτήτων logistics – εμπορευματικών κέντρων θα επιχειρηθεί να αξιοποιηθούν οι εκτάσεις περίπου 600 στρεμμάτων στην περιοχή της Ελευσίνας (Θριάσιο) και 672 στρεμμάτων στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη.
Τέλος εμπορικές και τουριστικές χρήσεις θα μπορούσε να έχει στο μέλλον ο σιδηροδρομικός σταθμός στη Λάρισα αλλά και το ακίνητο που διαθέτει ο ΟΣΕ στο λιμάνι του Βόλου.
της Μάρως Τσαντήλα
Euro2dey