Ανοικτό διαγωνισμό για την επαναλειτουργία των γραμμών που έκλεισαν, ζητούν οι Οικολόγοι Πράσινοι. Ερώτηση Τρεμόπουλου στο ευρωκοινοβούλιο.
Το θέμα της εγκατάλειψης και λεηλασίας των υποδομών και του τροχαίου υλικού των ελληνικών σιδηροδρόμων, φέρνουν στο ευρωκοινοβούλιο οι Οικολόγοι Πράσινοι.
Στην ερώτηση του Μιχάλη Τρεμόπουλου τίθενται υπόψη της Κομισιόν οι εκτεταμένες λεηλασίες και καταστροφές, τόσο σε δίκτυα που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους, όπως στην Πελοπόννησο, όσο και σε υποδομές που συνεχίζουν να λειτουργούν, όπως το κεντρικό μηχανοστάσιο της Αθήνας, στο Ρέντη.
Ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων σημειώνει τη σύνδεση των καταστροφών με τις ρυθμίσεις του Ν.3891/2010 που ψηφίστηκε πριν ένα χρόνο στα πλαίσια των μέτρων του Μνημονίου, περιορίζοντας δραστικά το δίκτυο του ΟΣΕ και απογυμνώνοντάς τον από οικονομικούς πόρους και από προσωπικό απαραίτητο για φύλαξη και συντήρηση. Επισημαίνει, επίσης, τις καταστροφές σε επενδύσεις που έχουν συγχρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκούς πόρους και τονίζει τις επιπτώσεις στο κόστος λειτουργίας αλλά και στη δυνατότητα επαναλειτουργία των γραμμών που έχουν κλείσει.
«Ο ακρωτηριασμός του σιδηροδρόμου, που προωθήθηκε με πρόσχημα την εξοικονόμηση δαπανών, αποδεικνύεται ήδη υπεύθυνος για καταστροφές πολλών εκατομμυρίων σε υποδομές που έχουν πληρώσει οι Έλληνες και οι Ευρωπαίοι πολίτες», δήλωσε ο Μιχάλης Τρεμόπουλος. «Λύση δεν είναι ούτε η εγκατάλειψη πολύτιμων και πανάκριβων υποδομών στο έλεος της λεηλασίας, ούτε όμως και η εσπευσμένη εκποίησή τους, που προωθείται τις τελευταίες μέρες με συνοπτικές διαδικασίες. Πέρα από την ανάγκη για άμεση επαρκή και αποτελεσματική φύλαξη, είναι επιτακτικό να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση Ανοιχτή Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για επαναλειτουργία των γραμμών που έκλεισαν, όπως έχουν ήδη προτείνει οι Οικολόγοι Πράσινοι της Πελοποννήσου. Το τρένο δεν είναι παλιοσίδερα για σκραπ ούτε για φθηνή εκποίηση σε άλλες χώρες, αλλά πολύτιμη επένδυση και μέρος της λύσης, που πρέπει να αφεθεί να δείξει επιτέλους τις δυνατότητές του και να προσφέρει διεξόδους».
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης του Μιχάλη Τρεμόπουλου
Θέμα: Λεηλασία δημόσιου σιδηροδρομικού υλικού στην Ελλάδα
Με το Ν. 3891/2010 που ψηφίστηκε βάσει του Μνημονίου Συγκεκριμένων Όρων Οικονομικής Πολιτικής μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της τρόικα, περιορίστηκαν στο ελάχιστο οι Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας προς το σιδηρόδρομο, μειώθηκε δραστικά ο αριθμός των σιδηροδρομικών και διακόπηκε η λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου στις περιφέρειες της Πελοποννήσου, της Δυτικής Ελλάδας και της Δυτικής Μακεδονίας. Τα δίκτυα αυτά πρακτικά έχουν μείνει χωρίς καθόλου φύλαξη και συντήρηση, δυσκολεύοντας ενδεχόμενη επαναλειτουργία του ακόμη και από άλλο ανάδοχο.
Στο άρθρο 8 του ίδιου νόμου, προβλεπόταν η εκποίηση ή ενοικίαση του τροχαίου υλικού που δε θα χρησιμοποιείται πλέον. Δημοσιεύματα όμως (1), (2) αναφέρουν εκτεταμένη λεηλασία τροχαίου υλικού από αγνώστους που το διαλύουν για να πουλήσουν τα μέταλλα ως πρώτη ύλη. Το υλικό είχε εγκαταλειφθεί σε εκτός λειτουργίας γραμμή και ήταν χωρίς φύλαξη. Αναφέρονται επίσης λεηλασίες ακόμη και υποδομής σιδηροδρομικών γραμμών (3).
Εκτεταμένη εγκατάλειψη τροχαίου υλικού μεγάλης αξίας χωρίς φύλαξη και συντήρηση, καταγγέλλεται και σε υποδομές που συνεχίζουν τη λειτουργία τους, όπως στο κεντρικό μηχανοστάσιο του Αγ. Ιωάννη Ρέντη, στην Αθήνα (4). Πλημμελής συντήρηση και φύλαξη έχει επιτρέψει σημαντικές καταστροφές και λεηλασίες σε εξοπλισμό που συγχρηματοδοτήθηκε με ευρωπαϊκούς πόρους (5), με αποτέλεσμα αδυναμία λειτουργίας του και μείωσης του λειτουργικού κόστους.
Ερωτάται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή:
· Είναι ενήμερη για τις καταγγελίες αυτές;
· Θεωρεί ότι οι ρυθμίσεις του Ν. 3891/2010 και ιδίως η έκταση των μετατάξεων προσωπικού, είναι επαρκείς για την προστασία της περιουσίας και των υποδομών του ΟΣΕ και της ΤΡΕΝΟΣΕ;
(5) Όπως υποδομές ηλεκτροκίνησης στον άξονα Αθήνα-Τιθορέα