..Οι ιδιοκτήτες του Σκαραμαγκά επιδιώκουν πλήρη ανατροπή του καθεστώτος που αποκλείει το ναυπηγείο από κάθε εμπορική μη στρατιωτική δραστηριότητα καθώς και διαγραφή χρέους 320 εκατ. ευρώ προς τον ΟΣΕ.
Ρεπορτάζ Θανάσης Κουκάκης
Καυτό φθινόπωρο προβλέπεται για τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας. Πάνω από 2.000 εργαζόμενοι στον Σκαραμαγκά και την Ελευσίνα αντιμετωπίζουν το φάσμα της ανεργίας, καθώς οι προσπάθειες να βρεθούν τρόποι επιβίωσης για τα δύο ναυπηγεία αποτυγχάνουν.
Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βλέπουν το «πείραμα» της γερμανοαραβικής συνεργασίας να βυθίζεται. Σχεδόν έναν χρόνο μετά την εγκατάσταση της νέας διοίκησης από την εταιρεία του Ισκαντάρ Ζάφα Priminvest, που κατέχει 75,1% των μετοχών, η ρήξη με τον μειοψηφικό εταίρο και πρώην ιδιοκτήτη ThyssenKrupp Marine Systems έχει προκαλέσει αδυναμία να συνεχιστεί το πρόγραμμα των υποβρυχίων. Δηλαδή, της προίκας που έδωσε το ελληνικό κράτος προκειμένου να διατηρήσει τη βιωσιμότητα των ναυπηγείων και να διασφαλίσει τις θέσεις των 1.300 εργαζομένων, όπως και χιλιάδων άλλων που δουλεύουν στην επισκευαστική ζώνη του Περάματος σε μικρές εταιρείες, υποκατασκευαστές του Σκαραμαγκά.
Μόλις τον περασμένο Ιούλιο, ο λιβανέζος πρόεδρος του ναυπηγείου Μπούλος Χάνκας με επιστολή προς τον υπουργό Εθνικής Αμυνας διατύπωνε απαιτήσεις για πληρωμές, επισημαίνοντας ότι ο ίδιος και οι συνεργάτες του έχουν αναλάβει το ρίσκο ενός ανάπηρου (handicapped) ναυπηγείου. Τόνιζε μάλιστα ότι με τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί έχουν κάθε «ηθικό, νομικό, εμπορικό και βιομηχανικό» δικαίωμα να αποχωρήσουν.
Ωστόσο, εκτός των εσωτερικών προβλημάτων των ναυπηγείων, έχουν προκύψει και ζητήματα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο αρμόδιος επίτροπος για θέματα Ανταγωνισμού Χοακίμ Αλμούνια απηύθυνε προ ημερών στο υπουργείο Αμυνας επιστολή - υπενθύμιση εκκρεμοτήτων που αφορούν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Καταδικασμένη για παράνομες επιδοτήσεις που δόθηκαν στον Σκαραμαγκά τη δεκαετία του '90, η Ελλάδα έχει συμφωνήσει να μην ασκήσει το ναυπηγείο καμία μη στρατιωτική δραστηριότητα τα επόμενα 15 χρόνια (επισκευές και εμπορικές κατασκευές), να πωληθούν όλες οι μη στρατιωτικές υποδομές του ναυπηγείου και να επιστρέψει στο ελληνικό κράτος η χρήση της εκχωρηθείσας γης που δεν είναι απαραίτητη για τη διεξαγωγή στρατιωτικών δραστηριοτήτων.
Ο κ. Αλμούνια στην επιστολή του προς τον υπουργό Αμυνας Πάνο Μπεγλίτη επισημαίνει: «Μέχρι σήμερα η διαδικασία πώλησης των μη στρατιωτικών περιουσιακών στοιχείων δεν έχει καν αρχίσει. Σύμφωνα με τις πληροφορίες των υπηρεσιών μας, η ΕΝΑΕ υπό τη διεύθυνση των νέων ιδιοκτητών Abu Dhabi MAR έχει παραβλέψει τις επανειλημμένες προσκλήσεις εκ μέρους των υπηρεσιών σας για συνεργασία, προκειμένου να εφαρμοστούν οι δεσμεύσεις που ορίζονται στη στρατιωτική απόφαση».
Μάλιστα επικαλούμενος τον ελληνικό Τύπο, ο επίτροπος αναφέρει πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες οι ιδιοκτήτες του Σκαραμαγκά επιδιώκουν πλήρη ανατροπή του καθεστώτος που αποκλείει το ναυπηγείο από κάθε εμπορική μη στρατιωτική δραστηριότητα καθώς και διαγραφή χρέους 320 εκατ. ευρώ προς τον ΟΣΕ. Ζητώντας πληροφορίες σχετικά με «εκκρεμούσες οφειλές» του ελληνικού κράτους προς τον Σκαραμαγκά, τονίζει ότι όλα τα ανωτέρω αιτήματα συνιστούν «προφανή κλήση για νέα κρατική ενίσχυση», που παραβιάζει τις αποφάσεις της ΕΕ. Υπενθυμίζει μάλιστα ότι ήδη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «έχει παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ για μη εφαρμογή της απόφασης ανάκτησης».
Από την άλλη, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας έχοντας υπαχθεί στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα αδυνατούν να ανταποκριθούν σε άμεσες υποχρεώσεις ακόμη και μισθοδοσίες (τριών μηνών) και αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να δουν περιουσιακά τους στοιχεία να πλειστηριάζονται. Η διάρρηξη των σχέσεών τους με την εταιρεία British Aerospace έχει σημάνει πρακτικά το τέλος του προγράμματος πυραυλακάτων που είναι σε εξέλιξη, ενώ η μακρόχρονη αναβολή των προγραμμάτων φρεγατών του Ναυτικού έχει εκμηδενίσει τις προοπτικές νέων εργασιών και εσόδων. «Παράπλευρη» απώλεια είναι το Νεώριο Σύρου, που ανήκει στον ίδιο όμιλο με την Ελευσίνα και το οποίο τις προηγούμενες εβδομάδες σταμάτησε τις δραστηριότητές του, καθώς η ΔΕΗ έκοψε το ρεύμα λόγω οφειλών.