Eπιπλοκές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων
..Η υπόθεση αφορά, επιμένουν οι ίδιες πληροφορίες, στην παραγγελία τροχαίου υλικού (βαγονιών) από τον ΟΣΕ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.
Ο «γόρδιος δεσμός» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των συνδεόμενων με αυτά προγραμμάτων του Πολεμικού Ναυτικού εξακολουθούν να προκαλούν πονοκέφαλο στην κυβέρνηση. Η σύγκρουση του νέου ιδιοκτήτη των ναυπηγείων, του Λιβανέζου Ισκαντάρ Σάφα, αλλά και οι συνεχιζόμενες επιπλοκές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων ζητούν άμεση επίλυση.
Η κατάσταση περιπλέκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη περισσότερο καθώς η Κομισιόν έχει στείλει, διά του επιτρόπου αρμοδίου για τον ανταγωνισμό Χοακίν Αλμούνια, νέα επιστολή στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας με την οποία προειδοποιεί για νέο πρόστιμο το ελληνικό Δημόσιο και για άλλες κρατικές ενισχύσεις.
Η υπόθεση αφορά, επιμένουν οι ίδιες πληροφορίες, στην παραγγελία τροχαίου υλικού (βαγονιών) από τον ΟΣΕ στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Τα ναυπηγεία έλαβαν τα χρήματα (σύμφωνα με ορισμένους υπολογισμούς το ποσό εκτιμάται σε περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ) αλλά ο ΟΣΕ ζητεί πλέον πίσω αυτό το ποσό. Ωστόσο, η Κομισιόν φέρεται να θεωρεί το ποσό αυτό ως έμμεσες κρατικές ενισχύσεις (state aid).
Σύσκεψη υπό τον Παπανδρέου
Για τον λόγο αυτό συνεκλήθη την Τετάρτη διϋπουργική Επιτροπή υπό τον Πρωθυπουργό κ. Γ. Παπανδρέου. Σε αυτή συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος και υπουργός Οικονομικών κ. Ευ. Βενιζέλος, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Π. Μπεγλίτης, ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Μ. Χρυσοχοΐδης, ο υπουργός Εργασίας κ. Γ. Κουτρουμάνης και οι αναπληρωτές υπουργοί Οικονομικών και Ανάπτυξης, κκ. Φ. Σαχινίδης και Χ. Παμπούκης αντιστοίχως.
Τα δύο βασικά θέματα που απασχόλησαν τη συνάντηση υπό τον Πρωθυπουργό ήταν καταρχήν η εμπλοκή που έχει εμφανιστεί με το αρχικό πρόστιμο της Επιτροπής για παράνομες κρατικές ενισχύσεις προς τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά το 1996. Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, κατά τη διάρκεια των διαπραγματεύσεων πέρυσι με την Abu Dhabi Mar για την πώληση του 75% των Ναυπηγείων από την Thyssen Krupp Marine Systems (TKMS) στους Αραβες, είχε πετύχει τον χαρακτηρισμό του Σκαραμαγκά ως στρατιωτικού ναυπηγείου προκειμένου το πρόστιμο (περίπου 500 εκατ. ευρώ) ουσιαστικά να «παραγραφεί» και να μπορέσει να προχωρήσει η πώληση.
Με τον τρόπο αυτό δεν επιτρεπόταν η χρήση του Σκαραμαγκά για εμπορικούς σκοπούς. Ωστόσο, ο νέος ιδιοκτήτης Ισκαντάρ Σάφα, σκόπευε να φέρει στα ελληνικά ναυπηγεία πολεμικά σκάφη από τρίτες χώρες (π.χ Λιβύη). Κάτι τέτοιο όμως αντίκειται στην ερμηνεία της Επιτροπής η οποία θεωρεί ότι και οι παραγγελίες ξένων στρατιωτικών σκαφών υπάγονται στους «εμπορικούς σκοπούς».
Η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να αποστείλει επιστολή – πιθανότατα στις αρχές Σεπτεμβρίου – ζητώντας από την Επιτροπή να χαλαρώσει τη συγκεκριμένη ερμηνεία που οδηγεί με μαθηματική βεβαιότητα στην εξάρτηση της επιβίωσης του Σκαραμαγκά μόνο από τις προμήθειες του Πολεμικού Ναυτικού. Στην ίδια επιστολή, η Αθήνα θα αναφέρει ότι θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την επιστροφή στο ελληνικό Δημόσιο όσων εγκαταστάσεων καθώς και της χερσαίας ζώνης που έχουν καταλάβει τα Ναυπηγεία και που δεν χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς.
Συζητήθηκε επίσης η διαμάχη του κ. Σάφα με τη HDW σχετικά με την εμπλοκή στην παράδοση των τριών υποβρυχίων 214 της αρχικής συμφωνίας καθώς και τη ναυπήγηση των δύο νέων υποβρυχίων 214 που προβλέπει η τελευταία συμφωνία του 2010. Οι Γερμανοί ως γνωστόν έχουν καταγγείλει τη σύμβαση επειδή ο κ. Σάφα έχει ήδη λάβει 132 εκατομμύρια ευρώ από το πρόγραμμα ναυπήγησης των δύο νέων υποβρυχίων και δεν τα έχει αποδώσει στους Γερμανούς.
Οι δύο πλευρές (Σάφα και HDW) φαίνεται να έχουν μονογράψει μία συμφωνία, στην οποία οι Γερμανοί όχι μόνο ζητούν τα χρήματά τους αλλά ζητούν και την ανάληψη του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ από τον Σκαραμαγκά. Ωστόσο, κυρίως ο υπουργός Εθνικής Αμυνας κ. Μπεγλίτης δεν εμφανίζεται διατεθειμένος να προβεί σε οποιαδήποτε παραχώρηση αν δεν διασφαλιστούν πλήρως και δεν υλοποιηθούν τα προβλεπόμενα.
Πηγή: ΑΠΕ