Πέμπτη 14 Ιουλίου 2011

Στον "αέρα" η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;


Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ξεκινήσει λεπτομερή έρευνα για το εάν ορισμένα -τα πιο βασικά- μέτρα εξυγίανσης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι σύννομα με την κοινοτική νομοθεσία, γεννά ένα καίριο ερώτημα. Το υπουργείο Υποδομών όταν προετοίμαζε το νομοσχέδιο για την εξυγίανση της πιο προβληματικής ΔΕΚΟ της Ευρώπης δεν είχε εξετάσει εάν αυτό ήταν συμβατό με την κοινοτική νομοθεσία;.
Ως φαίνεται όχι και γι’ αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση ξεκίνησε έρευνα προκειμένου να διαπιστώσει εάν η διαγραφή από το Δημόσιο του συνόλου των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εταιρείας παροχής σιδηροδρομικών μεταφορών, προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ είναι σύμφωνη με την κοινοτική νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Συνολικά, το Υποδομών είχε θέσει σε εφαρμογή μέτρα 1,2 δισ. ευρώ που περιλαμβάνουν εκτός από τη διαγραφή χρεών, τη μεταφορά στοιχείων ενεργητικού και εργαζομένων, την αύξηση κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την παροχή αποζημίωσης για τη λειτουργία μεγάλου αριθμού γραμμών.
Τα μέτρα αυτά κατά την Ε.Ε, ενδεχομένως να συνιστούν κρατική ενίσχυση προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πιθανόν να μην είναι συμβατά με την εσωτερική αγορά.
«Σε περίπτωση που η Κομισιόν διαπιστώσει ότι παραβιάζεται η κοινοτική νομοθεσία, δεν αποκλείεται η επιβολή υψηλότατων ποινών. Και αυτό τη στιγμή που η εξυγίανση του ΟΣΕ παραμένει εν πολλοίς στα χαρτιά» σημειώνει στο Capital.gr o καθηγητής του πανεπιστημίου Πατρών – συγκοινωνιολόγος Ευάγγελος Ματσούκης.
Η εξέλιξη αυτή δύναται να δημιουργήσει νέα εμπόδια στην προσπάθεια της κυβέρνησης να πωλήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με κάθε δυνατό τρόπο, αναζητώντας πιθανούς αγοραστές σε Ευρώπη και Ασία, χωρίς όμως μέχρι στιγμής έμπρακτο ενδιαφέρον. Σημειώνεται ότι βάσει των συμφωνηθέντων σε μνημόνιο και μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται στη λίστα των προς πώληση συμμετοχών του Δημοσίο με χρονικό ορίζοντα το τέλος του 2011.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία παροχής σιδηροδρομικών μεταφορών το 2010 παρουσίασε ζημιές μετά από φόρους 187,3 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή θέση είναι αρνητική (-629,8 εκατ. ευρώ). Όσον αφορά τις υποχρεώσεις ανήλθαν συνολικά στο ποσό των 779,9 εκατ. ευρώ.
Δ. Δελεβέγκος
Πηγή:www.capital.gr