Δευτέρα, 28 Μαρτίου 2011

Θριάσιο: Από παράταση σε παράταση

της Μάρως Τσαντήλα

Σε υπόθεση για ιδιαίτερα γερά νεύρα εξελίσσεται το θέμα του διαγωνισμού για την κατασκευή και λειτουργία του εμπορευματικού στο Θριάσιο Πεδίο στον οποίο είναι κάτι περισσότερο από προφανές ότι δυστοκία καθώς η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ υποχρεώθηκε σε μία ακόμη παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας του διαγωνισμού. Παρότι πριν λίγο καιρό πηγές του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων υποστήριζαν ότι δεν επρόκειτο να δοθεί άλλη παράταση πέραν της 28ης Μαρτίου που είχε οριστεί μετά από προηγούμενη παράταση, φαίνεται ότι οι εξελίξεις δεν ήταν αυτές που αναμένονταν καθώς η ΓΑΙΑΟΣΕ υποχρεώθηκε την Πέμπτη να ανακοινώσει νέα τρίμηνη παράταση ορίζοντας την καταληκτική ημερομηνία για την 27η Ιουνίου. Για την πολλοστή παράταση η ΓΑΙΑΟΣΕ επικαλείται αφενός τις σημαντικές εξελίξεις στη δομή του ομίλου ΟΣΕ στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης βάσει του 3891/2010 και αφετέρου την ανάγκη να δοθεί περισσότερος χρόνος στους ενδιαφερόμενους για την αρτιότερη προετοιμασία των φακέλων προσφορών. Η εταιρία ανακοινώνοντας την παράταση επισημαίνει ότι αυτό γίνεται με γνώμονα την επιτυχία του διαγωνισμού και την εξασφάλιση των βέλτιστου δυνατού οφέλους για το Ελληνικό Δημόσιο καθώς όπως αναφέρει το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου αποτελεί ένα πρωτοποριακό έργο για τα Ελληνικά δεδομένα, και το μοναδικό, έως σήμερα, στην χώρα.

Τα σχέδια δεν «βγήκαν»

Βεβαίως αυτές οι παράμετροι σχετικά με την διαγωνισμό ήταν γνωστές από την αρχή και δεν προέκυψαν τώρα, σχεδόν ένα χρόνο μετά την έναρξη της διαδικασίας του διαγωνισμού εκείνο που φαίνεται να έχει αλλάξει σε σχέση με ένα χρόνο πριν όταν η κυβέρνηση ανακοίνωνε τα σχέδια της για την δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου είναι ότι δεν «βγαίνουν» οι αρχικοί σχεδιασμοί γεγονός που υποχρεώνει σε αναδίπλωση και αλλαγή στρατηγικής. Ο νέος σχεδιασμός συνδέει την υπόθεση των logistics με αυτή των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών καθώς εκτιμάται ότι ένα μεικτό σχήμα θα έχει περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Η βέβαιη, όπως προβάλλονταν πέρυσι, συμμετοχή της κινεζικής Cosco δεν εξελίχθηκε ακριβώς έτσι καθώς οι Κινέζοι στην πορεία εμφάνισαν πολύ περισσότερες απαιτήσεις, από αυτές που ανέμενε η ελληνική πλευρά, προκειμένου να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό. Μάλιστα η συμπεριφορά της Cosco στην υπόθεση του Θριασίου θυμίζει σκωτσέζικο ντους αφού η μεγάλη εταιρεία την μία φορά φέρεται έτοιμη να καταθέσει το ενδιαφέρον της ενώ την άλλη φέρεται αποφασισμένη να μην κατέλθει σε αυτόν θεωρώντας ότι με την διαδικασία που έχει επιλεγεί δεν εξυπηρετούνται τα συμφέροντά της. Βέβαιο είναι ότι ο κινεζικός κολοσσός έχει διεκδικήσει να προβλέπεται στο διαγωνισμό να μπορεί να δημιουργηθεί ζώνη ελεύθερου εμπορίου, να επιτρέπεται η μεταποιητική δραστηριότητα, αιτήματα τα οποία φαίνεται ότι ικανοποιούνται από την ελληνική πλευρά, αλλά και να μην συμμετέχει με ποσοστό άνω του 5% στο σχήμα η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Τώρα συνδέουν το Θριάσιο με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Φαίνεται όμως ότι η υπόθεση του εμπορευματικού κέντρου ιδιωτών στο Θριάσιο θα κινηθεί πλέον σε συσχέτιση με τις εξελίξεις που αναμένονται συνολικά στον Όμιλο ΟΣΕ κατ’εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης όπου περιλαμβάνεται και η πώληση εως και 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Άλλωστε η σχετική σύνδεση γίνεται και στην ανακοίνωση για την παράταση του διαγωνισμού.

Γερμανικό ενδιαφέρον

Υπό τις νέες συνθήκες το ενδιαφέρον για την υπόθεση Θριάσιο δεν προέρχεται μόνο από την ανατολή καθώς παράγοντες του χώρου κάνουν λόγο για ενδιαφέρον και από την ευρωπαϊκή αγορά και ειδικότερα από την Γερμανία. Συγκεκριμένα πληροφορίες κάνουν λόγο για ενδιαφέρον για τις εμπορευματικές μεταφορές του ΟΣΕ γερμανικών εταιρειών μεταξύ αυτών και της εταιρείας MWM.
Μάλιστα οι πρώτες επαφές έχουν ήδη γίνει με τις εταιρείες γερμανικών συμφερόντων να ενδιαφέρονται κυρίως για το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών καθώς ήδη έχουν πραγματοποιήσει σχετικές επενδύσεις στον συγκεκριμένο κλάδο σε χώρες της ευρύτερης περιοχής όπως η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Βουλγαρία.

Ανάθεση για 40 χρόνια

Το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου αποτελεί ένα πρωτοποριακό έργο για τα Ελληνικά δεδομένα, και το μοναδικό, έως σήμερα, στην χώρα. Το μεγάλο μέγεθος του, η στρατηγική του χωροθέτηση κοντά στο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, οι άψογες οδικές συνδέσεις και κυρίως η διασύνδεση του με τον λιμένα του Ν. Ικονίου και το σιδηροδρομικό δίκτυο, αναμένεται να συμβάλει δυναμικά στον εθνικό στόχο του εκσυγχρονισμού και της ανάπτυξης των εμπορευματικών μεταφορών και την ανάδειξη της χώρας ως σημαντικού κόμβου μεταφορών. Το έργο θα υλοποιηθεί μέσω σύμβασης παραχώρησης. Ο Ανάδοχος που θα προκύψει από το Διαγωνισμό θα συστήσει ανώνυμη εταιρεία ειδικού σκοπού (Παραχωρησιούχος) που θα αναλάβει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση για 40 έτη του Εμπορευματικού Κέντρου συνδυασμένων μεταφορών που θα κατασκευαστεί, με ταυτόχρονη καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.