Σάββατο 26 Φεβρουαρίου 2011

Ποδήλατα αντί για τρένα

Σε ποδηλατόδρομους, με ποδήλατα που θα κινούνται πάνω στις ράγες και θα δίνουν την ευκαιρία για μια ευχάριστη τουριστική διαδρομή για τους ποδηλάτες, σκοπεύει να μετατρέψει τις παλιές σιδηροδρομικές γραμμές η εταιρεία υποδομής ΓΑΙΑΟΣΕ, με την υποστήριξη των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη στην «Μακεδονία»

Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο έχει εκπονήσει μελέτη για την αξιοποίηση των παλαιών γραμμών του Πλαταμώνα και τις μετρικής γραμμής του άξονα της Πελοποννήσου. Η μελέτη προβλέπει την παράλληλη επενδυτική αξιοποίηση των παλαιών σταθμών με τη μετατροπή τους σε πολιτιστικά κέντρα ή παραδοσιακή καφενεία.
Εταιρεία ποδηλάτων της Αχαΐας σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Πατρών έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει μια πατέντα που δίνει τη δυνατότητα στα ποδήλατα να κινούνται πάνω στις σιδηροδρομικές ράγες. Στις ρόδες του ποδηλάτου τοποθετούνται δύο μικρές βοηθητικές ρόδες που κουμπώνουν πάνω στις γραμμές και επιτρέπουν την ισορροπία και την κίνηση του ποδηλάτη. Το μοντέλο αυτό ποδηλάτου, το οποίο έχει παρουσιαστεί πρόσφατα και στον διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ στην Πάτρα, μελετάται από εμπειρογνώμονες των υπουργείων, ώστε να προχωρήσει ο σχεδιασμός της μετατροπής των καταργημένων γραμμών και της αξιοποίησή τους ως τουριστικών και πολιτιστικών ποδηλατοδρόμων. Οι ποδηλάτες θα μπορούν να κάνουν τη βόλτα τους, να χαίρονται τη φύση και τα αξιοθέατα της διαδρομής και να συμμετέχουν σε δράσεις που θα προγραμματίζονται από τουριστικούς φορείς.
Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρόκειται να αρχίσει την εφαρμογή ενός πιλοτικού προγράμματος σιδηροδρομικού ποδηλατοδρόμου στη σιδηροδρομική γραμμή στο πάρκο «Αντώνης Τρίτσης» στην Αττική και διερευνά το ενδεχόμενο της μετατροπής σε ποδηλατόδρομους παλαιών γραμμών στα τμήματα Μέγαρα - Κινέτα, Τέμπη - Πλαταμώνας - Λιτόχωρο, Κόρινθος - Κιάτο.

Η γραμμή Πλαταμώνα

Η εφαρμογή του σχεδίου για τη μετατροπή των παλαιών σιδηροδρομικών γραμμών σε ποδηλατοδρόμους συναντά κατά περιοχές τις αντιδράσεις των φίλων του σιδηρόδρομου που επιθυμούν τη διατήρηση των γραμμών και την αξιοποίησή τους για τουριστικούς λόγους αλλά με τη δρομολόγηση τρένων παλαιάς εποχής. Όσον αφορά τη σιδηροδρομική γραμμή Πλαταμώνα, η οποία δεν λειτουργεί, καθώς κατασκευάστηκε παράλληλα η ηλεκτροκίνητη σύγχρονη διπλή γραμμή, έχει χαρακτηριστεί διατηρητέα και είναι έντονο το αίτημα των τοπικών φορέων για επαναλειτουργία της. Η παλαιά γραμμή Πλαταμώνα ανακηρύχθηκε ιστορικός τόπος με υπουργική απόφαση του 2002, τα κτίρια που συνθέτουν τον σιδηροδρομικό σταθμό Πλαταμώνα χαρακτηρίστηκαν μνημεία, όπως και η σήραγγα, οι γέφυρες και ο μηχανολογικός εξοπλισμός. Έχει φυσική ομορφιά και μαζί με το κάστρο του Πλαταμώνα συνθέτουν ένα μοναδικό σκηνικό, που μπορεί να αξιοποιηθεί τουριστικά, χωρίς να αλλάξει η χρήση της γραμμής, όπως υποστηρίζουν φίλοι του σιδηρόδρομου.