Αποτελεί το σύγχρονο «Γεφύρι της Άρτας» για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Δυο υπουργοί Μεταφορών, ακόμα και πρωθυπουργός έχουν επιθεωρήσει την πρόοδο των εργασιών της, καθότι το έργο προκηρύχτηκε το 1996. Ο λόγος γίνεται για την «πολύπαθη» σήραγγα του Καλλιδρόμου, η οποία περιλαμβάνεται στο ορεινό τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι. Τ ο εν λόγω τμήμα, μαζί με το τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός, αποτελούν τα σημαντικότερα, αλλά και τα πιο δύσκολα σιδηροδρομικά έργα που έγιναν ποτέ στην Ελλάδα. Αυτό, διότι είναι εκείνα που θα ολοκληρώσουν την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου, στον κεντρικό άξονα της χώρας, επιτρέποντας την κάλυψη του δρομολογίου Αθήνας - Θεσσαλονίκης σε 3 ώρες και 15 λεπτά. Ωστόσο, εξαιτίας της γεωλογίας του εδάφους και της τραγελαφικής αστοχίας των μελετών, το έργο κινδυνεύει με νέο εκτροχιασμό χρονοδιαγραμμάτων. Τη σημαντικότερη δυσκολία παρουσιάζει η σήραγγα του Καλλιδρόμου. Το εν λόγω έργο προκηρύχτηκε καταρχήν το 1996 με κόστος 75 δισ. δραχμές. Το 1997 ανατέθηκε, για πρώτη φορά, με έκπτωση της τάξεως του 55%, αλλά μέχρι σήμερα άλλαξε τρεις φορές ανάδοχο. Η κατασκευή της σήραγγας προγραμματίστηκε και χρηματοδοτήθηκε από το Β΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 1993-1999, συνέχισε να χρηματοδοτείται από το Γ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης 2000-2007, σήμερα δε συνεχίζει να χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2007-2013. Για την εν λόγω σήραγγα, η τελευταία αρχική σύμβαση (Α.Σ. 535/06, ύψους 196 εκατ.), με την κοινοπραξία Άκτωρ - Τέρνα - J&P Άβαξ, προέβλεπε την ολοκλήρωση των εργασιών σε 40 μήνες από την έναρξή τους. Με δεδομένο ότι οι εργασίες ξεκίνησαν στις 28/9/2006, η σήραγγα θα έπρεπε να είναι έτοιμη στις αρχές του 2010. Ωστόσο, σε μεταγενέστερο χρόνο δόθηκε νέα καταληκτική ημερομηνία, στις αρχές του 2011, δίδονται δε συνεχώς παρατάσεις, με νέο ορίζοντα ολοκλήρωσης τα τέλη του 2011. Αν και υπολείπονται ελάχιστα χιλιόμετρα, πληροφορίες φέρουν την ΕΡΓΟΣΕ να εξετάζει την υπογραφή συμπληρωματικής σύμβασης 4050 εκατ. ευρώ, με αιτιολογία τα γεωλογικά χαρακτηριστικά της περιοχής (θα καλυφθεί αμιγώς από το ΠΔΕ). Η σήραγγα Καλλιδρόμου εντάσσεται στο τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι. Το τμήμα αυτό αντικαθιστά το ορεινό κομμάτι της μονής γραμμής από Τιθορέα έως Λιανοκλάδι (Όρος Μπράλος) μήκους 56 χιλιομέτρων, με νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων μήκους 54 χιλιομέτρων. Η νέα χάραξη διασχίζει το όρος Καλλίδρομο, με δίδυμη σήραγγα, μήκους εννέα χιλιομέτρων η κάθε μία και ακολουθώντας μια χάραξη, μέσω της πεδιάδας του ποταμού Σπερχειού, καταλήγει στον σιδηροδρομικό σταθμό Λιανοκλαδίου.
ΑΠΟ ΑΝΑΒΟΛΗ ΣΕ ΑΝΑΒΟΛΗ
Το 2003 το κόστος ολοκλήρωσης του συνολικού τμήματος Τιθορέα - Λιανοκλάδι για το 2009 εκτιμήθηκε στα 570 εκατ. ευρώ. Το 2005 ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης παρατάθηκε για το 2011, με το κόστος να ανέρχεται στα 613 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια, το 2007, ο εκτιμώμενος χρόνος ολοκλήρωσης παρατάθηκε για το 2013, με περίπου το ίδιο κόστος, ενώ την παρούσα χρονική στιγμή, υπολογίζεται το 2015, με εκτίναξη του κόστους στα 700,6 εκατ. ευρώ. Πέρα από το τμήμα Τιθορέα - Λιανοκλάδι, και το τμήμα Λιανοκλάδι - Δομοκός γνωρίζει αλλεπάλληλους εκτροχιασμούς προϋπολογισμών και χρονοδιαγραμμάτων. Ενδεικτικό είναι ότι σε διαδοχικές εκθέσεις του «Στρατηγικού Σχεδίου Επενδύσεων ΠΑΘΕ/Π» και επενδυτικών προγραμμάτων της ΕΡΓΟΣΕ αναφερόταν ότι το δίκτυο Λιανοκλάδι - Δομοκός θα ολοκληρώνονταν το 2011 (πρόβλεψη Ιουνίου 2003), με κόστος 592 εκατ. ευρώ. Το Φεβρουάριο του 2005 αναφέρθηκε ότι το έργο θα ολοκληρωνόταν το 2012 με κόστος 735 εκατ. ευρώ. Πριν από τρία χρόνια η ημερομηνία πήγε στο 2013 με κόστος 712 εκατ. ευρώ.
Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ στην isitimia