Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

Προχωρούν οι διαδικασίες για τον νέο ΟΣΕ

της Μάρως Τσαντήλα
Με ταχείς ρυθμούς προχωρούν οι διαδικασίες για τον ΟΣΕ της επόμενης μέρας, αυτόν δηλαδή που από την πρώτη Ιανουαρίου θα αντικαταστήσει στα χαρτιά τουλάχιστον, την πλέον χρεωμένη δημόσια επιχείρηση της Ευρώπης. Οι διαδικασίες για την μετάταξη σε άλλες θέσεις του δημοσίου του προσωπικού που κρίνεται πλεονάζον προχωρούν κανονικά, μάλιστα χθες έληξε και το χρονικό διάστημα εντός του οποίου οι ενδιαφερόμενοι σιδηροδρομικοί είχαν το δικαίωμα να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους. Την ίδια ώρα συνεχίζεται και η διαπραγμάτευση ανάμεσα στην διοίκηση του ΟΣΕ και τους εργαζόμενους με αντικείμενο την υπογραφή της νέας συλλογικής σύμβασης που θα καθορίσει το πλαίσιο εργασίας και αμοιβής για το προσωπικό που θα συνεχίσει να εργάζεται στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ειδικότερα, η διαδικασία υποβολής αίτησης μετάταξης από τον ΟΣΕ σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου έληξε χθες και, όπως αναφέρουν πληροφορίες, αιτήσεις υπέβαλαν περίπου 1.100 σιδηροδρομικοί. Πρόκειται κυρίως για προσωπικό του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εργάζονταν σε περιοχές όπου η λειτουργία του σιδηρόδρομου αναστέλλεται όπως για παράδειγμα στην Πελοπόννησο και την δυτική Μακεδονία. Το προσωπικό που απασχολούνταν σε περιοχές όπου δίκτυο του ΟΣΕ καταργείται ή αναστέλλεται η λειτουργία του μπροστά στον κίνδυνο να υποχρεωθεί σε μετακίνηση σε άλλη περιοχή όπου θα μπορούσε να απασχοληθεί στον ΟΣΕ επέλεξε να υποβάλλει αίτηση μετάταξης σε μια από τις 10.700 κενές θέσεις που έθεσε στην επιλογή των εργαζομένων του ΟΣΕ το υπουργείο Εσωτερικών. Κατά κύριο λόγο οι κενές θέσεις για τις οποίες οι εργαζόμενοι του ΟΣΕ είχαν δικαίωμα να υποβάλλουν τα χαρτιά τους ανήκουν σε νοσοκομεία, κέντρα υγείας, ιδρύματα πρόνοιας, ασφαλιστικά ταμεία, δικαστήρια, το ελεγκτικό συνέδριο, τις διευθύνσεις αλλοδαπών των περιφερειών, την τοπική αυτοδιοίκηση α και β βαθμού αλλά και το υπουργείο Πολιτισμού.

Ικανοποιητικός ο αριθμός των αιτήσεων

Ο αριθμός των υπαλλήλων που έχουν υποβάλλει αίτηση για μετάταξη κρίνεται ικανοποιητικός και με δεδομένο ότι ο αριθμός των εργαζομένων του ΟΣΕ που αποχωρούν από την εργασίας τους λόγω συνταξιοδότησης ξεπερνά, για το τρέχον έτος, τα 500 άτομα, ενώ ένας εξίσου σημαντικός αριθμός θεμελιώνει δικαίωμα σύνταξης το 2011, θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα επιτευχθεί ο στόχος για μείωση του προσωπικού του ΟΣΕ κατά 2.351 άτομα, όπως προβλέπει το σχέδιο εξυγίανσης χωρίς να χρειαστεί να γίνουν υποχρεωτικές μετακινήσεις. Πάντως ένα ερώτημα που παραμένει και θα απαντηθεί εν καιρώ είναι η απόδοση που θα έχουν οι μετακινούμενοι υπάλληλοι στις νέες θέσεις τους καθώς στην πλειοψηφία τους πρόκειται για προσωπικό μεγάλης ηλικίας που έχουν ακόμη 4, 5 ή 6 χρόνια εργασιακού βίου πριν την συνταξιοδότηση και, ως εκ τούτου, η εκπαίδευσή τους σε νέα αντικείμενα εργασίας εκτός από δύσκολη, ενδεχομένως να έχει και υψηλό κόστος αν ληφθεί υπόψιν το χρονικό διάστημα που θα παραμείνουν στις νέες θέσεις τους.

Συνάντηση ΠΟΣ διοικήσεων για την σύμβαση

Εν τω μεταξύ νέα συνάντηση θα έχουν σήμερα το μεσημέρι οι διοικήσεις του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τους εκπροσώπους των εργαζόμενων προκειμένου να συζητήσουν για την υπογραφή συλλογικής σύμβασης βάσει της οποίας θα αμείβονται οι εργαζόμενοι που θα παραμείνουν στις δύο εταιρείες από την αρχή του νέου έτους, οπότε και τίθεται σε πλήρη ισχύ το σχέδιο αναδιάρθρωσης του σιδηρόδρομου. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί μετά από πρόσκληση των διοικήσεων στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) η οποία προ ημερών με εξώδικό είχε αποστείλει τις θέσεις εκφράζοντας την διαφωνία της επί των αρχικών προτάσεων. Η ΠΟΣ θεωρεί ότι με την πρόταση που έχουν καταθέσει οι δύο διοικήσεις επέρχεται μείωση της τάξης του 40% όχι μόνο στις μηνιαίες απολαβές των εργαζομένων αλλά και στο ποσό που θα λάβουν ως σύνταξη όσοι συνταξιοδοτηθούν μετά την πρώτη Ιανουαρίου, αφού το ποσό της σύνταξης υπολογίζεται βάση του τελευταίου μισθού που έπαιρνε ο εν ενεργεία υπάλληλος. Αν μεταξύ των δύο πλευρών δεν υπάρξει συμφωνία τότε οι διοικήσεις των δύο εταιρειών με την σύμπραξη της κυβέρνησης θα προχωρήσουν στην εφαρμογή της πρότασής τους. Να σημειώσουμε ότι με βάση την πρόταση της διοίκησης του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπεται μισθολόγιο τεσσάρων βαθμίδων με βάση την εκπαίδευση και 20 μισθολογικά κλιμάκια για την προϋπηρεσία από 0 έως 39 έτη.
Ανά κατηγορία οι βασικοί μισθοί κυμαίνονται ως εξής:
-Κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (για αποφοίτους γυμνασίου): από 740 έως 1.295 ευρώ για προϋπηρεσία από 0 έως 39 έτη
- Κατηγορία Μέσης Εκπαίδευσης (για αποφοίτους λυκείου): από 814 έως 1.628 ευρώ για προϋπηρεσία από 0 έως 39 έτη
-Κατηγορία ΠΕ4 (για κατόχους πτυχίου τετραετούς φοίτησης):από 962 έως 2.109 ευρώ για προϋπηρεσία από 0 έως 39 έτη
Κατηγορία ΠΕ5 (για κατόχους πτυχίου πενταετούς φοίτησης) :από 1036 έως 2220 ευρώ για προϋπηρεσία από 0 έως 39 έτη Σε ότι αφορά τα επιδόματα προτείνεται επίδομα γάμου 10%, παιδιών από 5% για δύο παιδιά και συν 7% για τρία παιδιά και άνω καθώς και επίδομα μεταπτυχιακού 10% και διδακτορικού 20% Επίσης προβλέπεται επίδομα θέσης διοίκησης το οποίο κάθε φορά θα καθορίζεται με απόφαση της διοίκησης και θα κυμαίνεται εως 10% για τον προϊστάμενο ομάδας, 15% για τον προϊστάμενο τομέα, 20% για τον προϊστάμενο τμήματος, 30% για τον προϊστάμενο υπηρεσίας και εως 35% για τον προϊστάμενο διεύθυνσης.
Euro2day