Στην καταγγελία των συμβάσεων εργασίας στον όμιλο του ΟΣΕ προχωρούν οι διοικήσεις των εταιρειών, προκειμένου να επισπευστούν οι διαδικασίες μετάταξης των εργαζομένων και να επιταχυνθεί η οικονομική εξυγίανση του ομίλου. Δικαστικός επιμελητής θυροκόλλησε την Παρασκευή, στα γραφεία της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, την απόφαση του δ.σ. της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με την οποία καταγγέλλονται οι συλλογικές συμβάσεις από το 1993 ως το 2008 και οι κανονισμοί εργασίας, όπως ο Γενικός Κανονισμός Προσωπικού (ΓΕΚΑΠ), ο «Κανονισμός Ωρών Εργασίας και Ανάπαυσης» (ΚΩΕΑΠ) και ο «Κανονισμός Δευτερευουσών Απολαβών» (ΚΔΑ), οι οποίοι αποτελούσαν το νομικό κέλυφος των εργασιακών σχέσεων του ΟΣΕ. Οι εργαζόμενοι προσπάθησαν να εμποδίζουν τις συνεδριάσεις των δ.σ. των τριών εταιρειών και το πέτυχαν στις περιπτώσεις του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, ωστόσο η κίνηση είχε περισσότερο συμβολική σημασία, καθώς η διαδικασία είναι πλέον τυπική.
Την Τρίτη το πρωί οι εργαζόμενοι έχουν κληθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να αρχίσουν διαπραγματεύσεις, ώστε να καταλήξουν σε νέο εργασιακό πλαίσιο μέσα σε ένα μήνα. Αν δεν επιτευχθεί συμφωνία, θα αποφασίσουν οι διοικήσεις και θα νομοθετήσει η κυβέρνηση. Η μετάταξη των πλεοναζόντων εργαζομένων τίθεται σε ισχύ από 1/1/2011. Οι μεταταγμένοι εργαζόμενοι θα διατηρήσουν τις μεικτές απολαβές τους, αλλά κανένα άλλο επίδομα. Οι εργαζόμενοι που θα αρνηθούν τις νέες θέσεις, σε διάστημα 15 ημερών από τον διορισμό τους, θα απολύονται. Παράλληλα, θα υπάρξει μείωση των δευτερευουσών απολαβών (υπερωρίες, χιλιομετρική αποζημίωση), ώστε αυτή να φτάνει το 10% των τακτικών απολαβών. Οι υπερωρίες και τα άλλα επιδόματα, που σήμερα ανέρχονται στο 44% των τακτικών αποδοχών των εργαζομένων, με τον εξορθολογισμό της μισθοδοσίας, θα μειωθούν στο 8 - 10% των τακτικών αποδοχών.Με την επικείμενη μείωση του προσωπικού της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μέσω των μετατάξεων 751 εργαζομένων της εταιρείας, το 2011 η δαπάνη μισθοδοσίας θα ανέλθει σε 48,5 εκ. ευρώ (από 93 εκ. ευρώ), σε 49,2 εκ. ευρώ το 2012 και 47,5 εκ. ευρώ το 2013. Μετά τις μετατάξεις των 2.351 εργαζομένων και όσων ακόμη προκύψουν από την ΕΡΓΟΣΕ (ενδεχομένως άλλοι 150), θα παραμείνουν στον όμιλο περίπου 4.050 εργαζόμενοι, 2.800 στον ΟΣΕ, 900 στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και 350 στην ΕΡΓΟΣΕ.
«Γενναίες αυξήσεις» εισιτηρίων και τιμολογίων εμπορευμάτων
Ακριβότερες επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές και μικρότερο δίκτυο δρομολογίων συνθέτουν τη νέα σιδηροδρομική πραγματικότητα της Ελλάδας από το 2011. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών Χάρης Τσιόκας έχει υποστηρίξει ότι οι αυξήσεις στα εισιτήρια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν θα ξεπεράσουν το 70% του αντίστοιχου εισιτηρίου των ΚΤΕΛ. Ωστόσο, αυτό σε αρκετές περιπτώσεις σημαίνει και διπλασιασμό της σημερινής τιμής ή ακόμη και μεγαλύτερες αυξήσεις, όπως για παράδειγμα στη γραμμή Πάτρα-Καλαμάτα, όπου σύμφωνα με πληροφορίες, το εισιτήριο θα αυξηθεί πάνω από 170%, καθώς θα κυμανθεί στα 19 ευρώ από 7 ευρώ σήμερα. Η νέα τιμολογιακή πολιτική θα εφαρμοστεί σε ένα δίκτυο κατά πολύ μικρότερο από το σημερινό, αφού πολλά δρομολόγια θα κοπούν, κυρίως στην Πελοπόννησο, μετά το Κιάτο που φτάνει ο Προαστιακός, στη Μακεδονία, όπου μπορεί να κλείσουν γραμμές από τη Θεσσαλονίκη προς τις Σέρρες και τη Φλώρινα, αλλά και στη Θεσσαλία. Ουσιαστικά, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λειτουργεί τις γραμμές του Προαστιακού και τον βασικό σιδηροδρομικό Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (ΠΑΘΕΠ), στον οποίο θα συνεχίσει να εκτελεί έργα η ΕΡΓΟΣΕ.
Φώτης Φωτεινός «Isotimia.gr»