Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010

Μπλόκο» της ΕΕ στο σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ

Ως τα τέλη του έτους, το υπουργείο Υποδομών καλείται να αναθεωρήσει επιμέρους πτυχές του σχεδίου εξυγίανσης του ΟΣΕ.
Η ΕΕ διαπίστωσε ότι συγκεκριμένες διατάξεις αντίκεινται στους κανόνες περί υγιούς ανταγωνισμού, όπως η διαγραφή χρεών του ΟΣΕ και η μεταβίβαση τροχαίου υλικού και ακίνητης περιουσίας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.  Το υπουργείο Υποδομών, με ιδιαίτερα απλουστευτικό τρόπο και χωρίς οικονομοτεχνική μελέτη, παραχώρησε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ το σύνολο του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ, ήτοι 4.418 βαγόνια και 150 μηχανές έλξης. Μεγάλο ποσοστό του εν λόγω τροχαίου υλικού έχει υποθηκευτεί στην Eurofima για την κάλυψη δανείων του ΟΣΕ και, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, μεταβιβάζεται στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ωστόσο, το υλικό αυτό, αξίας εκατοντάδων εκατ. ευρώ, δεν έχει αποτιμηθεί από κανένα (μόλις πρόσφατα συνεστήθη αρμόδια επιτροπή από το υπουργείο Υποδομών). Παρόλα ταύτα, η κυβέρνηση «προικίζει» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην προσπάθεια εξεύρεσης στρατηγικού εταίρου, αναλαμβάνοντας παράλληλα όλες τις υποχρεώσεις στην Eurofima. Ακόμη, ένα «σκοτεινό» σημείο που διαπίστωσε η ΕΕ, αποτελεί η ακίνητη περιουσία του οργανισμού, την οποία διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ. H τελευταία εκτίμηση της τρέχουσας εμπορικής αξίας των ακινήτων ιδιοκτησίας του ΟΣΕ ανερχόταν σε 4,6 δις. ευρώ (τα γεωτεμάχια ανέρχονται σε 3.600, συνολικού εμβαδού 89.000 στρεμμάτων και αξίας 4,2 δις. ευρώ, ενώ τα κτίρια υπολογίζονται σε 4600, συνολικού εμβαδού 540.000 τ.μ. και αξίας 400 εκ. ευρώ). Ως δια «μαγείας», στο σχέδιο νόμου για την εξυγίανση του ΟΣΕ, η ακίνητη περιουσία εκτιμάται περί τα 11 δις. ευρώ(!), με αποτέλεσμα το Δημόσιο να συμψηφίσει τις οφειλές του ΟΣΕ προς το Δημόσιο (10,7 δις.), με την απορρόφηση της ακίνητης περιουσίας. Σαν να μην έφτανε αυτό, παραχώρησε στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ εκτάσεις στη Θεσσαλονίκη και στην Οινόη για να προχωρήσει στην κατασκευή εμπορευματικών κέντρων, κάτι το οποίο θεωρήθηκε «παράνομη» κρατική επιδότηση.
Υπενθυμίζεται ότι η εξυγίανση του ΟΣΕ θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει από το…2004, όπως όριζε το «1ο Σιδηροδρομικό Πακέτο» της ΕΕ, στο οποίο περιέχονταν η υποχρέωση του διαχωρισμού της σιδηροδρομικής υποδομής από την εκμετάλλευση. Σύμφωνα με το νέο προσανατολισμό της ΕΕ, οι κρατικές βοήθειες προς τους σιδηροδρόμους θα ελέγχονται πλέον με τον ίδιο τρόπο που ισχύει για όλους τους άλλους τομείς των μεταφορών (αεροπορικές, θαλάσσιες), στο πλαίσιο των κανόνων περί υγιούς ανταγωνισμού. Η θέσπιση κανόνων κρίθηκε απαραίτητη, εν όψει της απελευθέρωσης της ευρωπαϊκής επιβατικής σιδηροδρομικής αγοράς που θα επέλθει το 2011, με τις εμπορευματικές να είναι ήδη απελευθερωμένες. Αυτό σημαίνει ότι, από του χρόνου, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να στηρίζεται σε ιδίες δυνάμεις, καθώς απαγορεύεται η σύναψη δανείων με εγγύηση του ελληνικού κράτους.
Φώτης Φωτεινός
Isotimia.gr