της Μάρως Τσαντήλα
Υπό το βάρος του νέου δανεισμού των 750 εκατομμυρίων ευρώ, που έρχεται να προστεθεί στα ήδη υπέρογκα δάνεια του ΟΣΕ, συνεχίζεται η αντιπαράθεση για το σχέδιο εξυγίανσης μεταξύ κυβέρνησης και εργαζομένων στον σιδηρόδρομο. Η συζήτηση του σχεδίου εξυγίανσης θα ξεκινήσει αύριο στην αρμόδιο επιτροπή της Βουλής ενώ την ίδια ώρα ακινητοποιημένα θα παραμείνουν τα τρένα λόγω των κινητοποιήσεων που προχωρούν οι εργαζόμενοι αντιδρώντας συνολικά στις διατάξεις του σχεδίου νόμου. Πάντως ο δανεισμός ύψους 750 εκατομμυρίων ευρώ που, μέσω του Οργανισμού Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους, σύναψε ο ΟΣΕ προκειμένου να καταφέρει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του επιβεβαιώνει την ανάγκη άμεσων δραστικών αλλαγών στον Οργανισμό. Πρόκειται για μέρος του συνολικού δανεισμού ύψους περίπου 1,4 δισ. ευρώ που θα χρειαστεί για όλο το 2010 ο ΟΣΕ ο οποίος να θυμίσουμε ότι και πάλι τον περασμένο Ιούνιο, μέσω του ΟΔΔΗΧ, είχε απευθυνθεί στην τραπεζική αγορά αναζητώντας κεφάλαια ύψους τετρακοσίων εκατομμυρίων ευρώ. Όπως την προηγούμενη έτσι και αυτή τη φορά το βάρος σήκωσαν οι ελληνικές τράπεζες και με δύο δάνεια ο ΟΔΔΗΧ εξασφάλισε για λογαριασμό του ΟΣΕ δάνεια ύψους 750 εκατομμυρίων ευρώ. Το επιτόκιο και αυτή τη φορά κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα στο 7,8%.
Πάντως τα χρήματα που εξασφαλίστηκαν δεν θα χρηματοδοτήσουν τρέχουσες ανάγκες του ΟΣΕ καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι ποσό 592 εκατομμυρίων κατευθύνθηκε ήδη για την πληρωμή παλαιότερου δανείου του οποίου η προθεσμία εξόφλησης έληγε χθες και αν δεν πληρώνονταν θα κατέπιπταν οι εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου.
500 εκατομμύρια το χρόνο για τόκους
Αξίζει στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι ο ΟΣΕ καταβάλλει κάθε χρόνο περίπου 500 εκατ. σε τόκους παλαιότερων δανείων. Ο Οργανισμός διαχειρίζεται ένα δανειακό χαρτοφυλάκιο, το οποίο αποτελείται από 38 δάνεια, από 17 εγχώριες και κυρίως διεθνείς τράπεζες, ύψους 8,5 δισ. Ευρώ. Κατά το 2009 ο ΟΣΕ, μόνο για τόκους χρειάστηκε να καταβάλει 420 εκατ. Ευρώ με αποτέλεσμα οι καθαρές ζημίες να ξεπερνούν τα 820 εκατ. Ευρώ παρά την προσπάθεια συγκράτησης των δαπανών.
Τα δεδομένα αυτά καθιστούν αν μη τι άλλο αναγκαία την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση η οποία, μεταξύ άλλων, προβλέπει ανάληψη του χρέους αλλά και της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ από το δημόσιο, δραστικές περικοπές στον αριθμό των εργαζομένων, πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και σειρά άλλων αλλαγών που μεταβάλλουν άρδην το σκηνικό στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων.