Αποσπάσματα από την συνέντευξη που παραχώρησε στον ΣΚΑΪ ο κ. Χάρης Τσιόκας και στους δημοσιογράφους κ. Λυριτζή και Οικονόμου.
Τσιόκας : Στην Εύβοια για να πάει κανείς πληρώνει 3 €. Στην εξυγίανση του ΟΣΕ λέμε ότι όσο ο ΟΣΕ είναι δημόσιος διότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετοχοποιείται και μπορεί να υπάρξει και ιδιώτης αυτός ο ανταγωνισμός που έχει το οδικό μέσο με τον σιδηρόδρομο δεν μπορεί να έχει αυτή την απόσταση, δεν μπορεί σήμερα στον ΟΣΕ να έχει το εισιτήριο 30% του ΚΤΕΛ. Να χρησιμοποιείς το intercity και η διαφορά να είναι 30% του ΚΤΕΛ κάτω.
Οικονόμου : Αυτά που λέτε εσείς πρέπει να τα λέμε εμείς οι δημοσιογράφοι. Διαπιστώσει κάνουν οι δημοσιογράφοι, δεν κάνουν οι πολιτικοί. Είστε πολιτικός σας θυμίζω
Τσιόκας : Με τιμά αυτό. Για’ αυτό τα αλλάζουμε είμαστε έτοιμοι στον ΟΣΕ. Δουλέψαμε αυτούς του7 μήνες και αυτό που θα δείτε θα είναι πειστικό και αξιόπιστο και προς τους εταίρους και προς την κοινωνία, ασφαλές προς τους προϋπολογισμούς του.
Λυριτζής : Οι γάλλοι το συζητούν για τον ΟΣΕ;
Τσιόκας : Οι γάλλοι χθες ήταν μια μεγάλη έκπληξη για μένα, διότι ο υπουργός που ήρθε έφερε μαζί του μια αντιπροσωπεία από ιδιωτικές και δημόσιες επιχειρήσεις οι οποίοι έδειξαν εκπληκτικό ενδιαφέρον. Ρωτούσαν με λεπτομέρειες άλλος για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, άλλος για τα θέματα των υποδομών, άλλος για τα εμπορευματικά κέντρα το Θριάσιο και τη Θεσσαλονίκη. Ο καθένας έχει ένα αντικείμενο και ζητούσαν πολύ συγκεκριμένα, πέρα από μνημόνιο που υπέγραψε χθες ο κ. Ρέππας αμέσως μετά στο γεύμα χωριστήκαμε με ομάδες δουλεία και καθορίσαμε ένα πλάνο μέσα σε λίγες εξειδικεύσαμε που θα μπορούσε ο καθένας να αναπτύξει στρατηγική συνεργασία στον αντίστοιχο τομέα. Είναι καλός οιωνός.
Λυριτζής : υπάρχει μια τάση να ενταχθούν οι ιδιώτες σε εκτεταμένους τομείς των μεταφορών και συγκοινωνιών; Η στοχευόμενα στον ΟΣΕ;
Τσιόκας : Θα μιλήσω πολύ συγκεκριμένα. Τα εμπορευματικά κέντρα πρέπει να μπουν ιδιώτες. Δε θα λειτουργήσουν αλλιώς και η Ελλάδα πρέπει να μετεξελιχθεί σε εμπορευματικό κόμβο. Αλλάζουμε το νόμο 3333 για να μπορούν οι ιδιώτες να έχουν προσπέλαση και ήδη προκηρύξει από το Θριάσιο και σε λίγο καιρό στην Θεσσαλονίκη. Μιλήσαμε με τους κινέζους για να πιάσουμε την αφορά της νοτιανατολικής Ευρώπης αυτό χρειάζεται ιδιώτη. Δεύτερον όσον αφορά την υποδομή του ΟΣΕ δεν μπορεί να πει κανείς ότι, δεν υπάρχει σε κανένα μέρος του κόσμου, η υποδομή είναι δημόσια. Ότι σοφρά όμως την εκμετάλλευση είτε εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών είτε επιβατικών εκεί χωρά ο ιδιώτης και υπάρχει και στη Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία…αλλά με κανόνες ασφάλειας. Να μην γίενι σε βάρος της παρεχόμενης ποιότητας των μεταφορών. Λυριτζή; Η εμπειρία σε άλλες χώρες όπως στην Βρετανία, ήταν δραματική.
Τσιόκας : Ήταν δραματική. Γι’ αυτό και φτιάχνουμε την ανεξάρτητη αρχή ρύθμισης του σιδηρόδρομου, φτιάχνουμε την επιτροπή ελέγχου των ατυχημάτων και δημιουργούμε τους κανόνες πρόσβασης με πολύ αυστηρές προδιαγραφές. Ήδη για το θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δημιουργούμε ένα ευνοϊκό περιβάλλων, προικίζουμε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ασχοληθεί και με τα εμπορεύματα. Σήμερα έχει μερίδιο αγοράς 1,2. κάλλιστα εάν αναπτύξει logisticτώρα που δίνουμε τη δυνατότητα με το νόμο, εφοδιαστικές δυνατότητες, τότε είμαι βέβαιος ότι μπορούμε να πιάσουμε ένα 5% που αυτό σημαίνει για τον ιδιώτη ο ΟΣΕ ελκτικός. Τρίτον, είναι οι σταθμοί, ο εμπορευματικός σταθμός στην Λάρισα, θα μπορούσαν να γίνουν εκεί δραστηριότητες πολύπλευρες και θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί ο ιδιωτικός τομέας χωρίς να απαξιωθεί η δημόσια περιουσία. Με παραχωρήσεις φγια20 χρόνια, για 30 χρόνια, άρα βλέπετε έχουμε μια λογική παντρέματος και αυτήν την πολιτική την προωθεί σήμερα η πολική ηγεσία του ΥΜΕ καθαρά και αυτό το διαμηνύουμε χωρίς μισόλογα και χωρίς γραφειοκρατίες, με όσο το καλύτερο δυνατό τρόπο.
Aχιλλέας Τόπας : Την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την προικίζετε ακριβώς γιατί έχει μόνο ένα ΑΦΜ από ότι ξέρω.
Τσιόκας : με 3 πράγματα. Ήταν μια γυμνή «νύφη» μέχρι τώρα. Είχε έναν τίτλο μόνο, δεν είχε κεφάλαιο, δεν είχε μέσα, δανειζόταν τα μέσα από τον ΟΣΕ, τροχαίο υλικό και δεν είχε καθόλου περιουσία. Η αυριανή ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα έχει δικά της μέσα, δεύτερον θα έχει κεφάλαιο μετοχικό, θα έχει περιουσιακά στοιχεία δηλαδή μικρά εμπορευματικά κέντρα και θα έχει πλαίσιο για να μπορεί να αναπτύξει δραστηριότητες , μεταφορικές, εμπορευματικές και άλλου τύπου μεταφορών με οδικά ή με άλλα μέσα.
Ζήρας : ξέρετε πόσο φθηνό είναι να αγοράσει κάποιος στην πραγματικότητα δεν πρόκειται να αγοράσει , να πάρει με leasing συρμούς πάμφθηνο είναι.
Τσιόκας : το ήξερα. Γι’ αυτό και αυτά τα παραπέμψαμε στην δικαιοσύνη.
Ζήρας : για ποιο λόγο να έρθει να μπλέξει τώρα κάποιος με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην οποία θα έχει μειοψηφικό πακέτο μετοχών, 49% δίνετε. Το 51% το κρατά το δημόσιο. Και το management. Για ποιο λόγο να έρθει να πάρει μια ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει προσωπικό, υψηλό κόστος συντήρησης των τρένων.
Τσιόκας : δεν είναι έτσι…
Ζήρας : πως δεν είναι έτσι. Αυτή δεν είναι η πραγματικότητα του ΟΣΕ;
Τσιόκας : θέλω να σας δώσω και το άλλο μισό ποτήρι….
Ζήρας : πόσο κοστίζει η συντήρηση του τρένου και πόσο θα κοστίσει σε έναν που θα έρθει να πάρει το τρενάκι του.. έτσι και αλλιώς απελευθερωμένη είναι πλέον η αγορά…πως θα τον εμποδίσετε να πάει να στήσει το τρενάκι του πάνω στην γραμμή και να πηγαίνει…
Τσιόκας : το πρόγραμμα εξυγίανσης προβλέπει 50% μείωση του προσωπικού. Με μετατάξεις και συνταξιοδοτήσεις. Άρα δεν πρόκειται για αυτό το προσωπικό. Δεύτερον, θα αλλάξει το καθεστώς, η σχέση του μισθού με τις δευτερεύουσες απολαβές. Αυτή την ώρα το 48% των εισοδημάτων σε ένα εργαζόμενο του ΟΣΕ είναι από δευτερεύουσες απολαβές, αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί, δε συμβαίνει σε κανένα μέρος του κόσμου και δε είναι ανταγωνιστικό. Αυτά θα αλλάξουν, ένας επιχειρηματίας έχεις πάρα πολλούς λόγους να πάρει μια καλοστημένη, όμορφη νύφη που θα λέγεται ΤΡΑΙΝΟΣΕ και θα έχει το know how για το σιδηρόδρομο και θα το περπατήσει.