Ομολογία-σοκ του πρώην διευθυντή του ΟΣΕ Παναγιώτη Κουμάντου επιβεβαιώνει την αποκάλυψη της “Μ” (Σκουριάζουν 37 εκατ. ευρώ).
Ηλεκτράμαξες χωρίς ηλεκτροκίνηση!
Της Λώρας Ιωάννου
Ομολογία-σοκ από τον πρώην διευθυντή του ΟΣΕ Παναγιώτη Κουμάντο επιβεβαιώνει την αποκάλυψη της “Μ” ότι εδώ και οκτώ χρόνια σκουριάζουν ηλεκτράμαξες στις ράγες του σταθμού της Ειδομένης. Πόσο κόστισαν στο ελληνικό δημόσιο αυτές οι άμαξες; 37.000.000 ευρώ!
Το πρώτο θέμα της “Μ” έφερε στην εξεταστική επιτροπή της Ζίμενς ο επικεφαλής των βουλευτών της ΝΔ Κώστας Τζαβάρας το απόγευμα της Τετάρτης στην πρώτη κατάθεση που συνδέεται με τον φάκελο ΟΣΕ και τις
προγραμματικές συμφωνίες που έκανε με τη Ζίμενς.
προγραμματικές συμφωνίες που έκανε με τη Ζίμενς.
“Σήμερα έγραφαν οι εφημερίδες ότι πάνω στη Μακεδονία σαπίζουν βαγόνια από εκείνον τον διαγωνισμό. Πώς συνέβη τελικά και φτάσαμε σε αυτό το κατάντημα;” ήταν η πρώτη ερώτηση που ο κ. Τζαβάρας υπέβαλε στον κ. Κουμάντο. Ο πρώην διευθυντής του ΟΣΕ παραδέχθηκε ότι οι ηλεκτράμαξες είχαν παραγγελθεί το 1997 ακολουθώντας το project της ΕΡΓΟΣΕ που προέβλεπε την ηλεκτροκίνηση του δικτύου μέχρι το 2001-2002, σημειώνοντας ότι αυτές σκουριάζουν στη Θεσσαλονίκη επειδή το
έργο ηλεκτροκίνησης ουδέποτε προχώρησε. “Όταν αυτές οι ηλεκτράμαξες παρελήφθησαν, γύρω στο 2003 με 2004, τις αποθήκευσε ο ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη επειδή δεν υπήρχε και ακόμη δεν υπάρχει, από ό,τι ξέρω, ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο, ώστε να χρησιμοποιηθούν”, είπε ο κ. Κουμάντος, προκαλώντας το ξέσπασμα των μελών της επιτροπής. “Με συγχωρείτε. Πρώτα παραγγέλνουμε τις ηλεκτράμαξες και μετά κάνουμε την ηλεκτροδότηση του δικτύου; Γιατί είναι σαν να βάζουμε το άλογο πίσω από το κάρο και όχι μπροστά”, αντέτεινε απορημένος ο κ. Τζαβάρας. Ποια ήταν η εξήγηση που έδωσε ο κ. Κουμάντος στο εύλογο ερώτημα του βουλευτή; Ότι ήταν κρίμα να υπάρχει ηλεκτροκινούμενη γραμμή χωρίς βαγόνια! “Όταν προγραμματίζει ο ΟΣΕ ή η ΕΡΓΟΣΕ, που έκανε αυτά τα έργα, να υπάρξει ηλεκτροκίνηση στο δίκτυο σε πέντε χρόνια, θα ήταν κρίμα από τον Θεό να υπάρξει ηλεκτροκινούμενη γραμμή και να μην έχουμε τροχαίο υλικό”, απάντησε ο πρώην διευθυντής του ΟΣΕ, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερο εκνευρισμό στην αίθουσα. “Και γιατί να επιβαρύνουμε το ελληνικό δημόσιο αν για οποιονδήποτε λόγο, όπως συμβαίνει στον ΟΣΕ, δεν θα μπορούσε να υπάρξει ηλεκτροκίνηση;” ήταν η επόμενη εύλογη ερώτηση, στην οποία ο κ. Κουμάντος δεν απάντησε. Δηλαδή, το δημόσιο φρόντισε να παραγγείλει και να προμηθευτεί βαγόνια, χωρίς να έχει εξασφαλίσει την αναβάθμιση του δικτύου! Πώς λέμε “αχρείαστα να ’ναι”; Ε, στην προκειμένη περίπτωση ήταν κιόλας. Ως προς την αξία των ηλεκτραμαξών ο κ. Κουμάντος πιθανολόγησε ότι κόστισαν περίπου δέκα εκατομμύρια ευρώ. “Με ρωτάτε για το 1997 την αξία των ηλεκτραμαξών, οι οποίες παρελήφθησαν το 2000. Εγώ πιθανολογώ ότι η αξία τους να είναι -να σας δώσω μια σχετική απάντηση- 5.000.000 με 10.000.000 ευρώ”. “Ε, δεν είναι και ασήμαντο ποσό”, παρατήρησε ο κ. Τζαβάρας. Άδικο είχε; Και να φανταστεί κανείς ότι η ακινησία των ηλεκτρομηχανών που προμηθεύτηκε ο ΟΣΕ αποτελεί μία πτυχή των σκανδάλων που καταγράφονται στον σιδηρόδρομο και έχει τις ρίζες της στις ύποπτες προγραμματικές συμβάσεις του ελληνικού δημοσίου με τη Ζίμενς την περίοδο 1995-1997. Κατά τα άλλα, ο κ. Κουμάντος, ο πρώτος μάρτυρας που εξετάζεται για το σκάνδαλο του ΟΣΕ, παραδέχθηκε ότι δεν έγιναν οι επιβαλλόμενοι διεθνείς διαγωνισμοί, ενώ σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Παναγιώτη Ρήγα ο κ. Κουμάντος παραδέχθηκε ότι υπήρξαν καθυστερήσεις στην παράδοση του τροχαίου υλικού που προμηθεύτηκε η Ελλάδα με βάση τις προγραμματικές συμφωνίες, αλλά πρόσθεσε ότι -κατά τη γνώμη του- το δημόσιο δεν υπέστη ζημία από τις συμβάσεις που υπέγραψε με τη Ζίμενς. Η αποκάλυψη για τις ανενεργές ηλεκτράμαξες από την εφημερίδα «Μακεδονία» σχολιάστηκε και από τα ΜΜΕ.
Ιδού τι έγραψαν:
Best news
37 εκ. στη Siemens από τον Μαντέλη για ηλεκτράμαξες που σκουριάζουν
Παραγγέλθηκαν, πληρώθηκαν αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ
Ένα ακόμα σκάνδαλο στο οποίο φέρεται να εμπλέκεται ο Τάσος Μαντέλης, έφερε στη δημοσιότητα το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Alpha. Πρόκειται για την αγορά ηλεκτραμαξών για τον ΟΣΕ, κόστους 37 εκ. ευρώ, οι οποίες δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ. Η αγορά έγινε από την Siemens, το Δεκέμβριο του 1997 και φέρει την υπογραφή του τότε Υπουργού Μεταφορών Τάσου Μαντέλη.
Συγκεκριμένα, το 1997 ο κ. Μαντέλης αποφάσισε την αγορά 26 ηλεκτραμαξών συνολικού κόστους 100 εκ. ευρώ. Ωστόσο, τη χρονική στιγμή που αποφασίστηκε η αγορά, το ηλεκτροκινούμενο δίκτυο στη χώρα είχε μήκος μόλις 60 χιλιόμετρα (από τη Θεσσαλονίκη έως την Ειδομένη). Οι ηλεκτράμαξες παραγγέλθηκαν, ήλθαν και περέμειναν στο συνοριακό σταθμό της παραμεθόριας περιοχής. Δεκαεφτά από αυτές, χρησιμοποιήθηκαν χρόνια αργότερα. Οι εννιά δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ και μένουν να σκουριάζουν στην Ειδομένη. Το κόστος γι αυτές τις εννιά ηλεκτράμαξες ανέρχεται σε 37 εκ. ευρώ. Τα οποία εκατομμύρια μπήκαν στα ταμεία της Siemens, της εταιρίας-χορηγού του κ. Μαντέλη. Η φωτογραφία είναι ιστορική: ο κ. Μαντέλης (στο μέσον) κινείται με ηλεκτράμαξα από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη
Τηλεοραση ALPHA
Στα «αζήτητα» εννιά ηλεκτράμαξες που κόστισαν εκατομμύρια ευρώ
Ρεπορτάζ: Κ. Σαρικάς, Ε. Καλλίνη
Νέα στοιχεία-«φωτιά» για τα βαγόνια της μίζας στον ΟΣΕ έφερε την Πέμπτη στο φως ο ALPHA. Εννέα ηλεκτράμαξες που είχαν αγοραστεί από τη Siemens έναντι 37 εκατομμυρίων ευρώ, σκουριάζουν εδώ και 8 χρόνια στον σταθμό Ειδομένης του Κιλκίς, χωρίς να έχουν πραγματοποιήσει ούτε ένα δρομολόγιο. Η παραγγελία είχε γίνει επί υπουργίας Μαντέλη, όμως οι συγκεκριμένες ηλεκτρομηχανές δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν το δίκτυο του ΟΣΕ, το οποίο λειτουργούσε με μηχανές ντίζελ. Παροπλισμένη δίπλα στις εννιά ηλεκτρομηχανές σαπίζει και η πεντάδυμη ηλεκτράμαξα του προαστιακού, που χρησιμοποιείται μόνο για να κάνουν γκράφιτι πάνω στα βαγόνια της νεαροί της περιοχής. Σύμφωνα μάλιστα με ειδικούς, ακόμη και αν οι ηλεκτράμαξες τεθούν κάποια στιγμή σε λειτουργία, σίγουρα οι μηχανές τους θα παρουσιάσουν πρόβλημα. Οι εννιά παροπλισμένες ηλεκτράμαξες είναι μέρος της παραγγελίας που έγινε από τον ΟΣΕ στη Siemens τον Δεκέμβριο του 1997. Υπουργός Μεταφορών ήταν τότε ο Τάσος Μαντέλης, που παραδέχτηκε πρόσφατα, ότι είχε πάρει ως «χορηγία» -όπως είπε χαρακτηριστικά- 200.000 Γερμανικά μάρκα από τη Siemens. Τότε είχαν παραγγελθεί συνολικά 26 ηλεκτράμαξες, που κόστισαν στο δημόσιο 100 εκατομμύρια ευρώ. Οι ηλεκτράμαξες ήταν ουσιαστικά άχρηστες, αφού το ηλεκτρικό δίκτυο του ΟΣΕ είχε τότε μήκος μόλις 60 χλμ. από την Θεσσαλονίκη έως την Ειδομένη, ενώ η πρόβλεψη ήταν, ότι η επέκτασή του δεν θα είχε ολοκληρωθεί πριν από το 2006. Οι παροπλισμένες ηλεκτράμαξες δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ, ενώ οι υπόλοιπες 17 μπήκαν στο δίκτυο των σιδηροδρόμων αρκετά χρόνια αργότερα και πραγματοποιούν δρομολόγια εκ περιτροπής, καθώς δεν είναι απαραίτητες ούτε καν οι μισές, όπως λένε οι σιδηροδρομικοί. Ενάμιση χρόνο μετά την παραγγελία των ηλεκτρομηχανών, τον Μάιο του 1999, ο τότε υπουργός Μεταφορών Τάσος Μαντέλης αποδοκιμάστηκε έντονα στον σταθμό της Θεσσαλονίκης από σιδηροδρομικούς, οι οποίοι τον κατηγορούσαν, ότι υπέγραψε για να αγοραστούν τρένα από την Siemens, την ώρα που δύο πρόσφατα αγορασμένες ηλεκτρομηχανές παρέμεναν ήδη παροπλισμένες. Οι ολοκαίνουργιες πανάκριβες μηχανές που αγοράσαμε από τη Siemens το 1997, έφθαναν σταδιακά τα επόμενα χρόνια στην Ελλάδα, αλλά παρέμεναν στα αμαξοστάσια, αφού ηλεκτρικό δίκτυο δεν υπήρχε. Την ίδια ώρα ο ΟΣΕ νοίκιαζε από τη Βουλγαρία μηχανές ντίζελ, για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες. Το σκάνδαλο με τις άχρηστες ηλεκτρομηχανές δεν ήταν το μόνο σύμφωνα με τους σιδηροδρομικούς, που ταλάνισε τον ΟΣΕ. Όπως αποκάλυψε ο ALPHA, ο Οργανισμός πλήρωσε τα τελευταία χρόνια περίπου 550 βαγόνια, τα οποία δεν παρέλαβε ποτέ. Για τα βαγόνια αυτά δόθηκαν μίζες, που άγγιξαν τα 9 εκατομμύρια ευρώ. Όπως είπε μιλώντας στον ALPHA ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Νίκος Κιουτσούκης «είχαν δοθεί προκαταβολές ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, οι οποίες χάθηκαν». Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής δήλωσε απ’ την πλευρά του ότι «ειδικά επί ΝΔ οι συρμοί του ΟΣΕ "φορτώθηκαν" με πολλά επιπλέον βαγόνια, που δεν χρειάζονταν». Όπως καταγγέλλουν οι σιδηροδρομικοί, όχι μόνο ο ΟΣΕ πλήρωσε βαγόνια, τα οποία δεν παρέλαβε ποτέ, αλλά έκανε και νέα παραγγελία. Τα βαγόνια ξαναπληρώθηκαν για δεύτερη φορά, παρελήφθησαν τελικά, αλλά τα περισσότερα παραμένουν παροπλισμένα στα αμαξοστάσια, αφού δεν χρησιμοποιήθηκαν ποτέ.
« Σ.Ν» Χρειαζόμαστε και άλλες αποδείξεις για τα χρέη του ΟΣΕ; Ευτυχώς που υπάρχουν και δημοσιογράφοι που κάνουν καλά την δουλειά τους και προβάλουν την αλήθεια και είναι προς τιμήν τους. Σε αντίθεση βέβαια μεγαλόσχημους δημοσιογράφους που εξυπηρετούν αλλα συμφέροντα πέραν του λαού..