Της ΑΡΙΣΤΕΑΣ ΜΠΟΥΓΑΤΣΟΥ
Πανωπροίκι που ονομάζεται «αίτημα αποζημίωσης λόγω καθυστερήσεων στο έργο» ζητά τώρα η Siemens από τη θυγατρική του ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, για το περιβόητο δίκτυο ραδιοκάλυψης (GSM-R) στον σιδηροδρομικό άξονα από Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη έως και τον Προμαχώνα.
Μιχάλης προς Μιχάλη. «Για τη Δώρα - Επείγον, Εμπιστευτικό» - Το έγγραφο με το οποίο η Siemens ζητάει αποζημίωση Σύμφωνα με ντοκουμέντα επίσημης αλληλογραφίας που διαθέτει η «Ε», προκύπτει ότι η Siemens απαιτεί για την ολοκλήρωση του έργου του GSM-R από την ΕΡΓΟΣΕ 6.828.895,85 ευρώ επιπλέον για επιβαρύνσεις που υπέστη μέχρι 31/12/2009 χωρίς δική της υπαιτιότητα, όπως εγγράφως έχει παραδεχθεί η θυγατρική του ΟΣΕ. Το αίτημα για πανωπροίκι της Siemens αποτυπώνεται αναλυτικά σε έγγραφό της με ημερομηνία 22/2/2010, ενώ το έργο έχει πάρει και τρίτη παράταση για την ολοκλήρωσή του, που έχει μετατεθεί για τις 26/11/2010. Δηλαδή, δύο χρόνια μετά την αρχική συμβατική ημερομηνία (26/9/2008), που είχε οριστεί με τη σύμβαση 10012, και έναν μετά τη δεύτερη παράταση παράδοσης του έργου, που είχε οριστεί για τις 26/11/2009.
Το συγκεκριμένο έργο είναι βουτηγμένο στην αμαρτία και όπως προέκυψε μετά την αποκάλυψη του παραλογιστηρίου της Siemens, για το GSM-R της ΕΡΓΟΣΕ έχουν τιμολογηθεί ως «καπέλο» μίζες 7-8% για τη σύμβαση των 67,7 εκατ. ευρώ (μαζί με τον ΦΠΑ), που υπεγράφη στις 26/9/2006 κάτω από συνθήκες έντονου παρασκηνίου. «Πρέπει να γίνει συμφωνία στις 7-8 μονάδες»... Το αξιοπερίεργο είναι πως με τη σύμβαση του GSM-R δεν έχει ασχοληθεί η Δικαιοσύνη, παρά το γεγονός ότι στην πολύκροτη δικογραφία της Siemens περιλαμβάνονται: Στοιχεία μιζών, προπαρασκευαστικές ενέργειες για την προκήρυξη του έργου, έγγραφες παροτρύνσεις του Μ. Χριστοφοράκου για δημοπράτηση του GSM-R, αλλά και μια κραυγαλέα διαφωνία του προέδρου της επιτροπής αξιολόγησης των προσφορών Ι. Κατσιούλη, που ζήτησε τον αποκλεισμό της Siemens από τον διαγωνισμό. Τελικά, η Siemens επελέγη με τις ψήφους των δύο άλλων μελών της επιτροπής, τα οποία σήμερα ή παραλαμβάνουν ή επιβλέπουν το έργο. Η Εξεταστική Επιτροπή έχει εντοπίσει σκάνδαλο (τουλάχιστον) στο ζήτημα της σύμβασης της ΕΡΓΟΣΕ για το GSM-R, από μαρτυρίες, και από σήμερα ανοίγει τον σχετικό φάκελο που παρέμεινε θαμμένος τουλάχιστον από το καλοκαίρι του 2008, όταν η «Ε» είχε προβεί σε αποκαλύψεις με σειρά δημοσιευμάτων.
Το χρονικό
Το ιστορικό με το GSM-R που ήταν από την αρχή επιβαρημένο έχει ως εξής:
1 Στο Στρατηγικό Σχέδιο του υπουργείου Μεταφορών (2000-2008) το κόστος του GSM-R προσδιορίστηκε στα 34,22 εκατ. ευρώ και το έργο προωθήθηκε για ένταξη στα συγχρηματοδοτούμενα.
2 Το 2004, υπηρεσιακή μελέτη του ΟΣΕ (για το ίδιο έργο) αναθεώρησε την κλίμακα κόστους στα 38,9 εκατ. ευρώ υπολογίζοντας το κόστος δικτύου και τα τερματικά για τους χρήστες. Ο ΟΣΕ ως χρήστης εκτιμούσε και η ΕΡΓΟΣΕ θα προκήρυσσε τον διαγωνισμό.
3 Τον Απρίλιο του 2004 και ειδικότερα στις 20/4/2004 ο Μιχάλης Χριστοφοράκος, χέρι με χέρι, στέλνει στον Μιχάλη Λιάπη στο υπουργείο Μεταφορών ένα επείγον εμπιστευτικό «Για τη Δώρα από Μιχάλη» (η πρώτη ήταν γραμματέας του υπουργού).
Ο Mister Siemens μεταξύ άλλων εμφανίζεται πλήρως ενημερωμένος για το ότι στο υπουργείο έχει υποβληθεί πρόταση για τη χρηματοδότηση του GSM-R από το Γ' ΚΠΣ. Ο προϋπολογισμός του έργου έχει ξεχειλώσει, έχει φτάσει στα 52 εκατ. ευρώ! Ο Μ. Χριστοφοράκος διαφημίζει στον Μ. Λιάπη τη Siemens, που έχει την πρώτη θέση διεθνώς, και υλοποιεί 9 επιτυχημένα συμβόλαια σε αντίστοιχους οργανισμούς σιδηροδρόμων και εμμέσως πλην σαφώς προτρέπει για την προκήρυξη του έργου.
4 Τον Φεβρουάριο του 2005 τα μαγειρέματα στην ΕΡΓΟΣΕ για τις προδιαγραφές δίνουν και παίρνουν, και στις 11/3/2005 η ΔΗΣΤΗΕ κατακεραυνώνει την ΕΡΓΟΣΕ για τις προδιαγραφές και για τον ύποπτα υψηλό προϋπολογισμό που είχε εκτιμήσει. Το έργο τελικά δημοπρατήθηκε στις 15/12/2005 με 67,7 εκατ. ευρώ δίχως τον τερματικό εξοπλισμό για τον οποίο βγήκε ξεχωριστός διαγωνισμός ύψους 17 εκατ. ευρώ το καλοκαίρι του 2008, που σταμάτησε εν μέσω σκανδάλου.
5 Από τα στοιχεία της δικογραφίας της Siemens προκύπτει ότι μεταξύ Μονάχου και Αθήνας στις 15 Απριλίου 2005 (χρόνος σύνταξης των προδιαγραφών για το GSM-R) υπάρχει συννενόηση για «συμφωνία που πρέπει να γίνει 7-8 μονάδες (εννοεί 7-8%) για το GSM-R». Το σχετικό e-mail είναι απροκάλυπτο.
6 Ενώ εξελίσσονται τα πάντα σύμφωνα με τη βούληση της πανίσχυρης Siemens, το καλοκαίρι του 2008 αποκαλύπτεται ότι ο υπουργός Μεταφορών Μ. Λιάπης ταξίδεψε τον Ιούνιο του 2005 με πρόγραμμα που οργάνωσε η Siemens, σε Λειψία, Ζάλτσμπουργκ, Φρανκφούρτη και Μόναχο με τον φίλο Μ. Χριστοφοράκο για να παρακολουθήσουν αγώνες της Εθνικής. Ο Μ. Λιάπης υποστήριξε ότι οργάνωσε και πλήρωσε ο ίδιος τα έξοδα, όμως το πρόγραμμα σαφώς έχει εκπονηθεί από τη Siemens, όπως αποδεικνύουν τα σχετικά παραστατικά.
7 Στις 31/3/2006 η ΕΡΓΟΣΕ προχωρεί ανάθεκτη και η Επιτροπή Αξιολόγησης με 2-1 εισηγείται την κατακύρωση του GSM-R στη Siemens. Στις 11/4/2006 το Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ κατακυρώνει το έργο και στις 26/9/2006 υπογράφεται η επίμαχη σύμβαση. Ο μειοψηφών πρόεδρος της Επιτροπής λέγεται ότι κηρύχθηκε ως ανεπιθύμητο πρόσωπο στην ΕΡΓΟΣΕ, οι γνωρίζοντες υποστηρίζουν ότι πιέστηκε, όμως εξαφανίζεται από το πεδίο.
8 Η Siemens δεν παραδίδει το έργο στις 26/9/2008, παίρνει παράταση 14 μηνών αρχικά για τις 26/11/2009 και ακολούθως για τις 26/11/2010. Εν τω μεταξύ το καλοκαίρι του 2008, εν μέσω του θορύβου των αποκαλύψεων, ακυρώνει το νέο κόλπο με την προκήρυξη του διαγωνισμού για τον τερματικό εξοπλισμό του GSM-R.
9 Τον Ιανουάριο του 2010 η ΕΡΓΟΣΕ επαναφέρει πρόταση για χρηματοδότηση της αποπεράτωσης του GSM-R και εγκρίνεται η χρηματοδότηση για τον τερματικό εξοπλισμό ύψους 17,5 εκατ. ευρώ, ενώ άλλα 6 εκατ. ευρώ ευλογούνται από το υπουργείο για την «εξασφάλιση διαλειτουργικότητας εφαρμογών του ETCS».
Εν τω μεταξύ η Siemens διεκδικεί μέχρι στιγμής άλλα 6,8 εκατ. ευρώ από τις καθυστερήσεις της σύμβασης του 2006, δίχως δική της υπαιτιότητα, για το GSM-R, που κατακυρώθηκε με 67,7 εκατ. ευρώ και για να λειτουργήσει χρειάζονται 17,5 εκατ. ευρώ, για τις συσκευές, 6,8 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις λόγω καθυστέρησης, ενώ αναζητούνται και μίζες 7-8%. *