Το κεφάλαιο του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος και τις προγραμματικές συμφωνίες που έχουν υπογραφεί μεταξύ άλλων και με την Siemens, άνοιξε η εξεταστική επιτροπή της Βουλής που διερευνά το συγκεκριμένο σκάνδαλο. Ο πρώτος μάρτυρας που εξετάσθηκε ήταν ο Ευστάθιος Τσέγκος, διευθυντής στρατηγικού σχεδιασμού, ανάπτυξης και ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού, ο οποίος αναφέρθηκε ειδικότερα στην υπόθεση του έργου του Προαστιακού στο τμήμα ΣΚΑ-Τρεις Γέφυρες-Πειραιάς, για το οποίο η σχετική δικογραφία που έχει σχηματισθεί μετά από μηνυτήρια αναφορά συνδικαλιστικού στελέχους του ΟΣΕ, έχει μπει δύο φορές -2007 και 2009- στο αρχείο. Ο μάρτυρας εξεταζόμενος παραδέχθηκε ότι το έργο, αν και βρισκόταν στον φάκελο ολυμπιακής προετοιμασίας, άρχισε να κατασκευάζεται μόλις το 2005 και ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, λόγω των συνεχών ενστάσεων από δήμους με αίτημα την υπογειοποίηση του έργου. Ο διαγωνισμός για το έργο, ύψους 160 εκ. ευρώ έγινε το 2002, αρχικά κηρύχθηκε άγονος, επαναπροκηρύχθηκε επί θητείας Χρ. Βερελή το 2003 και εμφανίσθηκε μόνον ένας ενδιαφερόμενος να αναλάβει το έργο, η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ-ΤΕΤΡΑ-SIEMENS. Υπήρξε προσφυγή στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο απεφάνθη ότι καλώς έγινε δεκτός ο μοναδικός μειοδότης και το έργο κατακυρώθηκε. Στο μεταξύ το έργο είχε απενταχθεί από την ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση. Τελικώς η σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο του 2005 επί θητείας Μιχάλη Λιάπη και μετά από ένδεκα παρατάσεις παραμένει ανεκτέλεστο, ενώ ο μάρτυρας είπε ότι δεν είναι σε θέση να διαβεβαιώσει ότι το έργο είναι αυτό που αρχικώς είχε συμφωνηθεί. Για το σύνολο της υπόθεσης, υπενθυμίζεται, ότι υπάρχει μηνυτήρια αναφορά του πρώην διευθυντή του ΟΣΕ Δημήτρη Καραπάνου, την οποία ο πρόεδρος εφετών Δημήτρης Οικονόμου έθεσε στο αρχείο, κρίνοντας ότι δεν στοιχειοθετείται ευθύνη υπουργών. Ο δεύτερος μάρτυρας που εξετάσθηκε στη συνέχεια, ο συνταξιούχος γενικός διευθυντής του ΟΣΕ Παναγιώτης Κουμάντος γνωστοποίησε στην επιτροπή, ότι είναι πενήντα περίπου οι προγραμματικές συμφωνίες που υπογράφηκαν από τον ΟΣΕ το 1997, με αντισυμβαλλόμενες κοινοπραξίες για την προμήθεια τροχαίου υλικού, ανταλλακτικών κλπ. Το ύψος των συμβάσεων ήταν συνολικά 800 εκ. ευρώ, ενώ από αυτές οι δέκα αφορούσαν προμήθεια τροχαίου υλικού ύψους 600.000 ευρώ. Οι συμφωνίες εγκρίθηκαν από διακομματική επιτροπή, στην οποία όμως δεν συμμετείχε η ΝΔ, αλλά όλα τα άλλα κόμματα. Μάλιστα σε ερώτηση του επικεφαλής των βουλευτών Κωνσταντίνου Τζαβάρα, αν διασφαλίζουν τη διαφάνεια και το συμφέρον της χώρας οι προγραμματικές συμφωνίες σε σχέση με τους ανοικτούς διεθνείς διαγωνισμούς, ο μάρτυρας δεν ήταν σε θέση να απαντήσει. Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ Θανάσης Παφίλης είπε ότι το κόμμα του συνέτεινε με τη συμμετοχή στη διακομματική στην εξασφάλιση καλύτερων τιμών και επωφελέστερων όρων, ενώ διευκρίνισε ότι δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη συνολική επαναδιαπραγμάτευση τους από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2002. Ο μάρτυρας είπε ότι όταν ανέλαβε ο ίδιος το 2002, υπήρχε ήδη τεράστια καθυστέρηση στην παράδοση του τροχαίου υλικού, ενώ λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπιζαν τα ναυπηγεία Ελευσίνας, που συμμετείχαν στις κοινοπραξίες, εν όψει της πώλησής τους, επιχειρήθηκε διακανονισμός και πάγωμα των ρητρών καθυστέρησης, οι οποίες πάντως κατά τον μάρτυρα «πληρώθηκαν μέχρι σεντ» μέχρι το τέλος του 2006. Ο κ. Κουμάντος υποστήριξε ότι ο ΟΣΕ δεν υπέστη ζημιά, ότι το ισοδύναμο τροχαίο υλικό που δόθηκε, δεν ήταν αυτό που προβλεπόταν από τις αρχικές συμφωνίες, αλλά ότι ένα μέρος από οκτώ ντηζελομηχανές δόθηκε δωρεάν ως αποθετική ζημία. Παρ’ όλα αυτά, ο συντονιστής των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Τζαβάρας, ζήτησε -και έγινε δεκτό- να σταματήσει στο σημείο αυτό η κατάθεση του μάρτυρα και να