Παρασκευή 21 Μαΐου 2010

Με διακομματική συμφωνία οι προμήθειες του ΟΣΕ

Με τη διαμεσολάβηση διακομματικής επιτροπής, στην οποία συμμετείχαν το ΠαΣοΚ, το ΚΚΕ και ο ΣΥΝ, υπογράφηκαν το 1997 οι προγραμματικές συμφωνίες του ΟΣΕ με τη Siemens και με άλλες εταιρείες (όπως τα Ελληνικά Ναυπηγεία, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας κ.ά.) για την προμήθεια τροχαίου και άλλου υλικού, συνολικού ύψους σε σημερινό νόμισμα άνω των 800 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για 50 προγραμματικές συμφωνίες η εκτέλεση των οποίων καθυστέρησε εντυπωσιακά, καθώς ενώ έπρεπε οι παραδόσεις να έχουν ολοκληρωθεί ως τα τέλη του 2001 αρκετά τμήματα του έργου δεν έχουν παραδοθεί ως σήμερα. Αυτά κατέθεσε χθες στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σκάνδαλο της Siemens ο πρώην γενικός διευθυντής του ΟΣΕ (2002- 2006) κ. Π. Κουμάντος, ο οποίος είπε ότι οι διάφοροι προμηθευτές που συμμετείχαν στις προγραμματικές συμφωνίες δημιουργούσαν προβλήματα στον ΟΣΕ, καθώς δεν παρέδιδαν τροχαίο υλικό και παράλληλα πίεζαν να μην πληρώσουν τις ποινικές ρήτρες που «έτρεχαν» μαζί με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Υπήρξε μάλιστα συμφωνία η οποία προέβλεπε το πάγωμα των ποινικών ρητρών μετά την 31.12.2002 (περί τα 30 εκατ. ευρώ). Πάντως, όπως κατέθεσε ο κ. Κουμάντος, «οι κοινοπραξίες ήσαν υποχρεωμένες να πληρώσουν σταδιακά αυτές τις ποινικές ρήτρες και τόκους υπερημερίας» , κάτι που έγινε τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, αλλά το «πάγωμα» είχε θεωρηθεί επιβεβλημένο ώστε να παραδοθεί τμήμα του έργου εν όψει της Ολυμπιάδας του 2004. Ο μάρτυρας ωστόσο κατέθεσε ότι κατά την κρίση του «ο ΟΣΕ δεν υπέστη καμία ζημία», καθώς όπως υποστήριξε «το ισοδύναμο τροχαίο υλικό που δόθηκε στον ΟΣΕ χωρίς να είναι ολοκληρωμένο, δεν ήταν αυτό που ζητούσαμε, αλλά ένα μέρος δόθηκε δωρεάν ως αποθετική ζημία και οι ποινικές ρήτρες και οι τόκοι υπερημερίας παρακρατήθηκαν μέχρι το τελευταίο ευρώ». Εν τω μεταξύ, ο μάρτυρας κ. Ευστ. Τσέγκος, πρώην διευθυντής υποδομής του ΟΣΕ και πρόεδρος της επιτροπής που το 2003 διεξήγαγε τον διαγωνισμό για το έργο του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, επιβεβαίωσε ότι αν και χαρακτηρισμένο Ολυμπιακό το συγκεκριμένο έργο άρχισε να εκτελείται 18 μήνες μετά τη λήξη των αγώνων του 2004. Οπως ανέφερε, το έργο ανέλαβε η κοινοπραξία Siemens-Ακτωρ-Τέρνα, η οποία ήταν η μόνη υποψήφια, ενώ το έργο συνολικά έλαβε έντεκα παρατάσεις και ως σήμερα δεν έχει παραδοθεί.
«ΤΟ ΒΗΜΑ»