Τα περισσότερα κρούσματα έχουν σημειωθεί στο τμήμα της γραμμής μεταξύ Μενιδίου και Τιθορέας
Σε τεράστια πληγή για τον ήδη υπερχρεωμένο ΟΣΕ έχει μετατραπεί η κλοπή των καλωδίων ηλεκτροκίνησης, καθώς τα κρούσματα είναι πλέον καθημερινά καθιστώντας ιδιαίτερα επικίνδυνη και τη διέλευση των τρένων. Μόνο την τελευταία τριετία υπολογίζεται ότι έχουν κλαπεί περίπου 100 χιλιόμετρα καλωδίου χαλκού, το κόστος των οποίων εκτιμάται σε περίπου 10 εκατομμύρια ευρώ, δεδομένου ότι εκτός της αξίας των καλωδίων πρέπει να συνυπολογιστεί και το κόστος της επανατοποθέτησης. Από τις κοπές και τις κλοπές καλωδίων, λόγω των αιωρούμενων πάνω από τις γραμμές υπολειμμάτων τους, έχουν ήδη σημειωθεί περίπου είκοσι ατυχήματα, στα οποία έχουν τραυματιστεί πέντε μηχανοδηγοί εξαιτίας της θραύσης των μπροστινών κρυστάλλων των αμαξοστοιχιών. Το κόστος των κρυστάλλων μάλιστα μπορεί να φτάσει και τα 5.000 ευρώ.
Το πλιάτσικο στο υλικό του ΟΣΕ, σύμφωνα με τους μηχανοδηγούς της εταιρείας, εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους και για την ασφάλεια των μετακινήσεων με τον σιδηρόδρομο, ενώ ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τις καθημερινές καθυστερήσεις στις αφίξεις αμαξοστοιχιών.
Γι’ αυτούς τους λόγους η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης έχει ήδη υποβάλει μηνυτήρια αναφορά σε όλες τις εταιρείες του ΟΣΕ, στην οποία μάλιστα αναφέρει ότι το πρόβλημα επιτείνει την καθυστέρηση ολοκλήρωσης σημαντικών έργων υποδομής. Τα περισσότερα κρούσματα έχουν σημειωθεί στο τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Μενιδίου και Τιθορέας, ενώ το τελευταίο εξάμηνο αλλεπάλληλα είναι τα κρούσματα και στο τμήμα του Προαστιακού Σιδηροδρόμου μεταξύ Μενιδίου και Κιάτου. Στα τμήματα αυτά έχει τοποθετηθεί καλώδιο αλλά δεν έχει τεθεί ακόμα σε λειτουργία η ηλεκτροκίνηση. Να σημειωθεί ότι ο χαλκός αποτελεί ένα ιδιαίτερα πολύτιμο υλικό με την τιμή πώλησής του σε παλαιοπωλεία να είναι περίπου 10 ευρώ το μέτρο, ενώ για καινούργιο υλικό, όπως αυτό των καλωδίων, μπορεί να φτάσει και τα 15 ευρώ. Το φαινόμενο αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους των νέων διοικήσεων του Ομίλου και ένα από τα βασικότερα θέματα των πρώτων άτυπων συσκέψεων που έχουν γίνει. Γεγονός είναι, πάντως, ότι ακόμα και η διοίκηση του Οργανισμού δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με βεβαιότητα το ακριβές μήκος του καλωδίου που έχει κλαπεί από τον ΟΣΕ ούτε και τη ζημία που έχει υποστεί ο Οργανισμός. Εξετάζονται πάντως όλα τα ενδεχόμενα, ενώ στο προσεχές διάστημα ο ΟΣΕ θα κινηθεί νομικά κατ’ αγνώστων, καθώς στελέχη της διοίκησης εκτιμούν ότι «το φαινόμενο έχει λάβει αποτρεπτικές διαστάσεις ακόμα και για την ολοκλήρωση του δικτύου». Ταυτόχρονα θα ζητηθεί από τον ΟΣΕ συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, προκειμένου να υποδειχθούν τρόποι προστασίας και φύλαξης της γραμμής, ενώ συζητείται και το ενδεχόμενο ο ΟΣΕ να προχωρήσει από μόνος του σε αφαίρεση καλωδίων σε τμήματα, τα οποία δεν ηλεκτροδοτούνται ακόμα. Παράλληλα προσανατολίζεται στο μέλλον να τοποθετεί τα καλώδια ηλεκτροκίνησης όσο πιο κοντά γίνεται χρονικά με την ηλεκτροδότηση των συγκεκριμένων τμημάτων, προκειμένου να αποφευχθούν οι κλοπές.
M. ΛIΛIOΠOYΛOY «Έθνος»