Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2019

Παραγωγή Ενέργειας Από Το Φρενάρισμα Του Μετρό- Ρεύμα Για Φωτισμό Και Κυλιόμενες Σκάλες.

Παραγωγή ενέργειας από το φρενάρισμα του Μετρό. Ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα βρισκεται σε εξελιξη από την Αττικό Μετρό , το πανεπιστήμιο στο Αννόβερο και το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγων Ενέργειας (ΚΑΠΕ) .


Στόχος είναι να συλλέγεται η ενέργεια η οποία παράγεται κατά το φρενάρισμα των συρμών σε κάθε σταθμό και με αυτή να τροφοδοτείται λειτουργία του φωτισμου αλλά και οι κυλιόμενες σκάλες στους σταθμούς, όπως εξηγεί στην εκπομπή «Μία ημέρα στην Αθήνα» η κα Μαρία Τσαρμποπούλου από το Τμήμα Περιβάλλοντος του ΚΑΠΕ.

Καθημερινά εκατοντάδες φορές οι συρμοί σταματούν στους σταθμούς στην «μπλέ» και η «κόκκινη» γραμμή, από την Δ.Πλακεντίας έως την Αγία Μαρίνα καί από την Ανθούπολη έως το Ελληνικό. Σε κάθε φρενάρισμα στην ατμόσφαιρα εκλύεται θερμική ενέργεια. Αυτή ακριβώς την ενέργεια στοχεύει να αξιοποιήσει το πρόγραμμα MetroHESS

Στο σχήμα της συνεργασίας μαζί με την Αττικό Μετρό και το ΚΑΠΕ , μετέχει το πανεπιστήμιο του Αννόβερο και μια εταιρία που δραστηριοποιείται στον χώρο των συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.

«Το πρόγραμμα για την αξιοποίηση της ενέργειας από το φρενάρισμα των συρμών του Μετρό , έχει ως σκοπό αυτή την ενέργεια να την αποθηκεύει σε ένα υβριδικό σύστημα, το οποίο σχεδιάζεται προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες κατανάλωσης της Αττικό Μετρό» λέει στον «Αθήνα 9.84» η κα Μαρία Τσαρμποπούλου επιστήμων και ερευνήτρια του Τμήματος Περιβάλλοντος και Μεταφορών στο ΚΑΠΕ.

Όπως αναφέρει οι κύριες ανάγκες, το βασικό φορτίο είναι οι σκάλες καθώς και ο φωτισμός που λειτουργει όλο το 24ωρο σε εβδομαδιαία βάση , οι ανελκυστήρες και άλλα δευτερογενή φορτία.

Αρχική σκέψη και βάση του προγράμματος το γεγονός ότι κάθε φορά που φρενάρει ένας συρμός παράγεται ενέργεια.

» Για την ώρα δουλεύουμε σε πιλοτική κλίμακα. Ουσιαστικά γίνεται μία σειρά από μετρήσεις για τις οποίες υπεύθυνη είναι η «Αττικό μετρό» και η εταιρία διαχείρισης η ΣΤΑΣΥ. Ελέγχουν και επιβλέπουν την ενέργεια του φρεναρίσματος, μεταξύ άλλων παραμέτρων, σε συνδυασμό με τις μετρήσεις και την ενεργειακή επιθεώρηση που υλοποιείται και είμαστε υπεύθυνοι στο ΚΑΠΕ και το Τμήμα Περιβάλλοντος και Μεταφορων. Θέλουμε να δούμε ποιά είναι τα ενεργειακά προφίλ των σταθμών» λέει η κα Τσαρμποπούλου και προσθέτει ότι πρόκειται για μία καινοτομία.

Πρωτογενή δεδομένα

«Ουσιαστικά το υβριδικό σύστημα που θα αναπτυχθεί στην Γερμανία θα στηριχθεί σε πραγματικά πρωτογενή δεδομένα και όχι σε βιβλιογραφική αναζήτηση. Αυτά θα λειτουργήσουν σαν μεταβλητές εισόδου του συστήματος αποθήκευσης και από εκεί και πέρα θα μπορέσουμε να μελετήσουμε την συμπεριφορά του και σε μεγαλύτερη κλιμακα. Ακόμα δεν μπορούμε να αναφερθούμε σε τάξη μεγέθους καθώς τώρα κάνουμε μετρήσεις»

Σε κάθε φρενάρισμα του τρένου εκλύεται μεγάλη ποσότητα θερμότητας , ένα έντονο θερμικό φορτίο. Η ενέργεια που δεν μπορεί να αξιοποιηθεί εκλύεται ως θερμότητα στό τρένο , μέσα από τις αντιστάσεις που είναι τοποθετημένες στους τροχούς.

«Το βασικό επίτευγμα για εμάς θα είναι , όλη αυτή η ενέργεια η οποία παραμένει ανεκμετάλλευτη και μετατρέπεται σε θερμοτητα, να διοχετευθεί προκειμένου να καλυφθούν βασικά φορτία. Αυτό σημαίνει εξοικονόμηση πόρων για την «Αττικό μετρό» με την μείωση της κατανάλωσης αλλά και περιβαλλοντικό με την μεγαλύτερη κλίμακα στην εφαρμογή του έργου» αναφέρει η ίδια – «Έως το τέλος του χρόνου μας ενδιαφέρει να ολοκληρώσουμε με επιτυχία και συνέπεια τις μετρήσεις που έχουμε αναλάβει και εμεις και η εταιρία του Μετρό , για να διευκολύνουμε το πανεπιστήμιο δίνοντάς του περισσότερο ακριβή ενεργειακά προφίλ και μέτρηση του δυναμικού της πέδησης. Ευελπιστούμε ότι με την νέα χρονιά θα ξεκινήσει ο βασικός σχεδιασμός του έργου και υποθέτουμε ότι μέχρι τέλος του 2020 θα είμαστε σε θέση να μιλάμε για απτά αποτελέσματα».

Όπως εξηγεί αναλύτικά η ιστοσελίδα του προγράμματος η αρχιτεκτονική του Υβριδικού Συστήματος Αποθήκευσης Ενέργειας θα βασιστεί στο συνδυασμό συσσωρευτών με διαφορετικά ηλεκτρικά χαρακτηριστικά όπως μπαταρίες και υπερ-πυκνωτές και η διαχείριση της λειτουργίας τους θα γίνει με τη χρήση ηλεκτρονικών ισχύος.

Τα αποτελέσματα του έργου θα αποτελέσουν μελλοντικά τη βάση για μεγαλύτερης έντασης εκμετάλλευση της ενέργειας αναγεννητικής πέδησης και σε άλλα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σταθερής ή όχι τροχιάς, συνεισφέροντας σε σημαντικό βαθμό στην ενεργειακή αναβάθμιση του τομέα των Μεταφορών στην Ελλάδα και στη Γερμανία.

Το συνεργατικό σχήμα του έργου αποτελείται από δύο Ελληνικούς φορείς: το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) και την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και από δύο Γερμανικούς φορείς: το Πανεπιστήμιο του Αννόβερο (Leibniz Universität Hannover) και την εταιρεία Stercom Power Solutions GmbH

Γιώργος Αποστολίδης
athina984.gr