Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2019

Στα 15 τρισ. δολ. τα έσοδα του παγκόσμιου κατασκευαστικού κλάδου ως το 2025. Η έκθεση της Deloitte.


Παρά τις ενδείξεις ελαφράς επιβράδυνσης που καταγράφει η παγκόσμια οικονομία, ο κατασκευαστικός κλάδος συνεχίζει να αναπτύσσεται με μέτριο ρυθμό παρουσιάζοντας ωστόσο θετικές προοπτικές, σημειώνεται στην ετήσια έκθεση της Deloitte Global Powers of Construction (GPoC).

Μάλιστα, το 2018, οι συνολικές πωλήσεις των 100 κορυφαίων κατασκευαστικών κολοσσών αυξήθηκαν κατά 10% – με τους 45 εξ αυτών να καταγράφουν διψήφια ποσοστά ανόδου.

Οι κινεζικές εταιρείες εξακολουθούν να κυριαρχούν στην κατάταξη του Top 100 όσον αφορά τα έσοδα, ενώ παράλληλα άλλοι παίκτες της Ασίας, κυρίως από Ιαπωνία και Νότια Κορέα, μαζί με εταιρείες από τις ΗΠΑ, τη Γαλλία και την Ισπανία, έχουν σημαντική παρουσία στην κατάταξη.

Σύμφωνα με την έκθεση, η κυριαρχία των κινεζικών εταιρειών οφείλεται, κυρίως, στο μέγεθος της κινεζικής κατασκευαστικής αγοράς, καθώς οι διεθνείς πωλήσεις από τις ασιατικές εταιρείες είναι χαμηλότερες από άλλες κορυφαίες εταιρείες αναφορικά με το ποσοστό επί των συνολικών πωλήσεων.

Οι ευρωπαϊκές κατασκευαστικές εταιρείες έχουν την υψηλότερη δραστηριότητα σε διεθνή κλίμακα. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως οι πέντε μεγαλύτερες εταιρείες με πωλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο εδρεύουν στην Ευρώπη.

Ένα ακόμη αξιοσημείωτο εύρημα της έρευνας αποτελεί η ανομοιογένεια που καταγράφηκε στην οικονομική απόδοση των κορυφαίων κατασκευαστικών εταιρειών το 2018.

Ταυτόχρονα με την αύξηση των πωλήσεων και της κερδοφορίας, ανοδική τάση ακολούθησαν και οι δανειακές υποχρεώσεις. Παράλληλα, η απόδοση των εταιρειών αυτών στο χρηματιστήριο μειώθηκε.

Η παγκόσμια οικονομία αναμένεται να σημειώσει άνοδο κατά 2,5-3%, ετησίως, την περίοδο 2018-2022, ενώ ο κατασκευαστικός κλάδος, για την ίδια περίοδο, εκτιμάται ότι θα αυξήσει το μέγεθος της κερδοφορίας του σε ποσοστό 3,6%, ετησίως.

Πρόσθετα πορίσματα της έκθεσης περιλαμβάνουν τους βασικούς οικονομικούς δείκτες των κατασκευαστικών εταιρειών και τις στρατηγικές που χρησιμοποιούν, για να διαφοροποιηθούν σε μία αγορά η οποία εξακολουθεί να είναι έντονα ανταγωνιστική:

Οι κορυφαίες εταιρείες: Μεταξύ των 100 κορυφαίων εταιρειών, οι 74 σημείωσαν αύξηση στις πωλήσεις σε δολάρια ΗΠΑ, εκ των οποίων οι 45 παρουσιάζουν διψήφιες αυξήσεις. Από γεωγραφικής άποψης, οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες έχουν έδρα στην Κίνα (41% των συνολικών εσόδων), την Ευρώπη (26%), την Ιαπωνία (13%), τις ΗΠΑ (9%) και τη Νότια Κορέα (7%).

Η κεφαλαιοποίηση της αγοράς σε πτώση: Η συνολική χρηματιστηριακή αξία των 30 κορυφαίων κατασκευαστικών εταιρειών στο τέλος του 2018 μειώθηκε κατά 8% σε σχέση με το 2017. Η πτώση αυτή προκλήθηκε από τις ασταθείς συνθήκες αγορών κατά τη διάρκεια του έτους και μία μείωση στο τέταρτο τρίμηνο. Αυτό εξηγείται από την πρόθεση των επενδυτών να αποφύγουν τα ρίσκα, λόγω φόβων για παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση και ανησυχίες σχετικά με τις εμπορικές αναταράξεις και την πολιτική αβεβαιότητα.

Διαφοροποίηση χαρτοφυλακίου: Πολλές εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου διαφοροποιούν το χαρτοφυλάκιο των υπηρεσιών τους, για να επιτύχουν βιώσιμη ανάπτυξη και να αυξήσουν τα τυπικά στενά περιθώρια των κατασκευαστικών έργων. Οι μη κατασκευαστικές δραστηριότητες που εκτελούνται από τις κορυφαίες εταιρείες του κλάδου χαρακτηρίζονται από υψηλά λειτουργικά περιθώρια, ωστόσο η μεγαλύτερη διαφοροποίηση οδηγεί συνήθως σε υψηλότερο χρέος. Το 2018, οι 30 κορυφαίες εταιρείες κέρδισαν 21,7% των εσόδων τους από μη κατασκευαστικές δραστηριότητες.

Διεθνοποίηση: Οι δυνατότητες ανάπτυξης στο εξωτερικό εξακολουθούν να αποτελούν στρατηγική επιταγή των κατασκευαστικών ομίλων. Το 21% επί των συνολικών εσόδων των κορυφαίων κατασκευαστικών εταιρειών προέρχεται από δραστηριοποίησή τους εκτός της εγχώριας αγοράς, ενώ το εισόδημα από τη διεθνή παρουσία τους αντιπροσωπεύει το 36% των πωλήσεων.

Από γεωγραφικής άποψης, οι ευρωπαϊκές (57%) και αμερικανικές (24%) κατασκευαστικές εταιρείες σημειώνουν την υψηλότερη δραστηριότητα σε διεθνές επίπεδο. Ωστόσο, οι στρατηγικές διεθνοποίησης εισάγουν πρόσθετους κινδύνους, λόγω των λειτουργικών δραστηριοτήτων τους, οι οποίοι δυνητικά μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τα παραδοσιακά στενά περιθώρια της κατασκευαστικής δραστηριότητας, καθώς και τη ρευστότητα της επιχείρησης.

Αξίζει να σημειωθεί όμως ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των εταιρειών που κατέγραψαν κερδοφορία, λόγω πωλήσεων σε διεθνείς αγορές, παρουσίασαν χαμηλότερα έσοδα από αυτές που επικεντρώθηκαν στις εγχώριες αγορές.

Η ίδια έκθεση κάνει αναφορά και στη διαμόρφωση νέων τάσεων στον κλάδο. Παρόλο που η κατασκευαστική θεωρείται τα τελευταία 30 χρόνια ως μία παραδοσιακή βιομηχανία με αρκετά χαμηλή κερδοφορία παραγωγικότητας, τα τελευταία χρόνια έχουν αναδυθεί αρκετές τάσεις, οι οποίες πρόκειται να διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς:

Καινοτομία: Τα νέα υλικά, η τυποποίηση και η εφαρμογή ψηφιακών και προηγμένων τεχνολογιών, αποτελούν παράγοντες που θα λειτουργήσουν καταλυτικά στη βιομηχανία.

Ανταγωνιστικές δυναμικές και βελτίωση του περιθωρίου: Είναι απαραίτητο για τους επιχειρηματίες του κλάδου να είναι προετοιμασμένοι για τη διαχείριση των διαδικασιών και της λειτουργίας και να προχωρήσουν σε εκβιομηχάνιση της κατασκευαστικής δραστηριότητας, προκειμένου να επιβιώσουν σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Διεθνοποίηση: Οι επιχειρήσεις που είναι σε θέση να προσαρμόσουν τα τοπικά επιχειρηματικά μοντέλα τους σε νέες αγορές και περιβάλλοντα προβλέπεται να είναι και αυτές που θα ηγηθούν έναντι του ανταγωνισμού.

Συμμόρφωση, ρύθμιση και διαφάνεια: Υπογραμμίζεται η επιτακτική ανάγκη για την ενίσχυση των πρακτικών συμμόρφωσης εντός του κλάδου, αναδιαμόρφωσης των συμβάσεων και της νομοθεσίας και αύξησης της διαφάνειας σε όλους τους τομείς.

Βιωσιμότητα: Η βιωσιμότητα καθίσταται απαίτηση και οι επιχειρήσεις πρέπει να είναι σε θέση να επιφέρουν βελτιώσεις με οικονομικά αποδοτικό τρόπο.

Η μελέτη με μια ματιά

-Τα έσοδα του παγκόσμιου κατασκευαστικού κλάδου αναμένεται να φθάσουν τα 15 τρισ. δολ. έως το 2025, με ρυθμό ανάπτυξης 3,6% ετησίως μεταξύ 2018 – 2022.

-Οι συνολικές πωλήσεις των 100 κορυφαίων εταιρειών GPoC ανέρχονται σε 1,39 τρισ. δολ., αύξηση 10% σε ετήσια βάση. Η συνολική κεφαλαιοποίηση της αγοράς μειώθηκε κατά 12%.

-Οι εταιρείες που εδρεύουν σε Κίνα, Ιαπωνία, ΗΠΑ και Γαλλία συγκαταλέγονται στις 100 μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες.

-Η οικονομική απόδοση των Top 30 GPoC ήταν ανομοιογενής στις πωλήσεις το 2018. Οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 12%, η λειτουργική κερδοφορία διαμορφώθηκε στο 6,1%, και η συνολική κεφαλαιοποίηση της αγοράς μειώθηκε κατά 10%.

-Τα έσοδα από τις διεθνείς πωλήσεις και τα μη κατασκευαστικά έσοδα των εταιρειών GPoC αντιπροσώπευσαν το 21% και το 22%, αντίστοιχα.

-Θα χρειαστούν 69,4 τρισ. δολ. σε επενδύσεις υποδομής την περίοδο 2017-2035, το οποίο αντιπροσωπεύει πάνω από το 4% του παγκόσμιου ΑΕΠ κατά την εξεταζόμενη περίοδο.

metaforespress.gr