Τρίτη 20 Αυγούστου 2019

Διαγωνισμός μαμούθ για 1.000 λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Φωτο: Eurokinissi
Τη διενέργεια μεγάλου διεθνούς διαγωνισμού για την προμήθεια έως και 1.000 λεωφορείων για την ενίσχυση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, εξετάζει το υπουργείο Υποδομών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο στόχος είναι να έχουν διευθετηθεί οι λεπτομέρειες σε ό,τι αφορά την χρηματοδότηση της αγοράς και της συντήρησης των λεωφορείων έως το τέλος του έτους, προκειμένου να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία το αργότερο μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2020.

Κατά τις ίδιες πηγές, περίπου 650 λεωφορεία προορίζονται για την ενίσχυση του στόλου της ΟΣΥ στην Αττική, ενώ τα υπόλοιπα 350 θα διατεθούν στη Θεσσαλονίκη και τον ΟΑΣΘ. Πολλά από τα νέα λεωφορεία, σε ποσοστό που θα κυμαίνεται μεταξύ 30% και 40% θα είναι ηλεκτρικά.

Χρηματοδότηση και συντήρηση

Για να υλοποιηθούν τα φιλόδοξα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, θα πρέπει πρώτα να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, η οποία θα κυμανθεί κοντά στα 500 εκατομμύρια ευρώ.

Το υπουργείο Υποδομών αναμένεται να κινήσει τις απαραίτητες διαδικασίες για την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ, ενώ θα αναζητηθεί χρηματοδότηση και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Μέσω της ΕΤΕπ υπάρχει δυνατότητα να εξασφαλιστούν χαμηλότοκα δάνεια δεδομένου πως η Τράπεζα προσφέρει επιδότηση για την προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.

Κονδύλια για την χρηματοδότηση του διαγωνισμού αναμένεται να αναζητηθούν και μέσω προγράμματος παροχής κινήτρων για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, το οποίο ετοιμάζεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η προετοιμασία για τη διενέργεια ενός τόσου φιλόδοξου διαγωνισμού αποτελεί δύσκολη υπόθεση, κυρίως σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα γίνεται η συντήρηση των νέων λεωφορείων.

Το πλέον πιθανό σενάριο, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να ανατεθεί σε ιδιώτες η επίβλεψη της συντήρησης και η προμήθεια ανταλλακτικών.

Το μοντέλο αυτό θα λειτουργήσει ως σύμπραξη δημόσιου ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), δεδομένου πως οι εργασίες συντήρησης θα εκτελούνται από τους περίπου 800 τεχνικούς που απασχολούνται στην εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ).

Μεταξύ των σεναρίων που εξετάζονται είναι ο ανάδοχος να αναλάβει την εκπαίδευση του τεχνικού προσωπικού, το οποίο θα πρέπει να εξοικειωθεί με τη νέα τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά και την κατασκευή των απαραίτητων εγκαταστάσεων συντήρησης.

Η ενίσχυση με λεωφορεία του στόλου των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αποτελεί επιτακτική ανάγκη, καθώς μεγάλος αριθμός οχημάτων είναι εκτός λειτουργίας. Οι ελλείψεις σε ανταλλακτικά έχουν λάβει ανησυχητικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια με αποτέλεσμα η ταλαιπωρία των πολιτών να είναι μεγάλη.

Είναι χαρακτηριστικό πως από το σύνολο των 2.000 λεωφορείων και τρόλεϊ που διαθέτει η ΟΣΥ, περίπου τα μισά είναι καθηλωμένα λόγω τεχνικών προβλημάτων. Περισσότερα από 600 είναι παλαιάς τεχνολογίας EURO 1 και 2 με ό,τι αυτό σημαίνει για τις ανάγκες συντήρησής τους αλλά και για την επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών είχε δρομολογήσει τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού προϋπολογισμού 460 εκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση 750 λεωφορείων.

Ωστόσο, η διαγωνιστική διαδικασία ακυρώθηκε δεδομένου πως το έργο δεν είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Αχιλλέας Τόπας
economistas.gr