Παρασκευή, 2 Νοεμβρίου 2018

Η κυβέρνηση απαντά για την επένδυση στο Θριάσιο.

Τα οικονομικά στοιχεία της σύμβασης για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, απαντώντας στην αντιπολίτευση που κατηγορεί την κυβέρνηση ότι αποδέχθηκε μια συμφωνία ασύμφορη για το Δημόσιο.

Πρόκειται για έκταση περίπου 600 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, δίπλα στο μεγάλο σιδηροδρομικό κέντρο του ΟΣΕ που καλύπτει άλλα 1.200 στρέμματα.

Το ακίνητο στο σύνολό του ανήκει στη ΓΑΙΑΟΣΕ, την εταιρεία του Δημοσίου που διαχειρίζεται το σύνολο των ακινήτων του σιδηροδρομικού δικτύου και του τροχαίου υλικού.

Η αξιοποίηση του Θριασίου «σέρνεται» πάνω από 15 χρόνια και θεωρείται σημαντικός κρίκος στην ανάδειξη της Ελλάδας σε εμπορικό κέντρο με εμβέλεια στα Βαλκάνια και στην κεντρική Ευρώπη.

Ο πρώτος διαγωνισμός προκηρύχθηκε το 2006 και κηρύχθηκε άγονος, ενώ το 2011 δεν προχώρησε η νέα δημοπρασία που είχε κάποιες αλλαγές στην προβλεπόμενη επένδυση.

Στον τελευταίο διαγωνισμό, που προκηρύχθηκε στα μέσα του 2016 με ανάρτηση στην Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, υποβλήθηκε μία προσφορά από την κοινοπραξία της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, θυγατρικής της Τράπεζας Πειραιώς, που μετέχει με ποσοστό 80%, καθώς και της ελληνικής εταιρείας Goldair, που διαθέτει το υπόλοιπο 20%. Η σύμβαση, πριν φτάσει στη Βουλή, έχει ήδη εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Με χθεσινό non paper, το αρμόδιο υπουργείο υπερασπίζεται τη σύμβαση και επιχειρεί τη σύγκριση των προβλεπόμενων στις διαδικασίες που προηγήθηκαν.

Συγκεκριμένα αναφέρει:

◼ Με βάση τα στοιχεία του πρώτου διαγωνισμού, που είχε προκηρύξει η τότε κυβέρνηση της Ν.Δ., δεν προβλεπόταν κατ’ αποκοπή τίμημα και το Δημόσιο θα εισέπραττε το 10,6% από τον ετήσιο τζίρο κατά την 30ετή παραχώρηση του ακινήτου. Η ΓΑΙΑΟΣΕ θα συμμετείχε με ποσοστό 15%. Η συνολική δόμηση θα έφτανε τα 235.000 τετραγωνικά, από τα οποία τα 50.000 στην πρώτη διετία και τα υπόλοιπα σε βάθος χρόνου.

◼ Οι πρώτες αλλαγές είχαν γίνει το 2011 από την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και προέβλεπαν 40ετή παραχώρηση του ακινήτου. Δεν υπήρχε κατ’ αποκοπή τίμημα, αλλά είχε αφαιρεθεί το έσοδο από τον τζίρο της επένδυσης. Η παραχώρηση είχε αυξηθεί στα 40 χρόνια και παρέμεινε η συμμετοχή της ΓΑΙΑΟΣΕ με 15% στην επένδυση. Η αρχική δόμηση οριζόταν στα 50.000 τετραγωνικά και υπήρχε προοπτική να φτάσει τα 235.000 τετραγωνικά αλλά χωρίς δέσμευση για τα υπόλοιπα 175.000 τετραγωνικά.

◼ Η συμφωνία που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπει καταβολή τιμήματος 10 εκατ. ευρώ κατά την υπογραφή της σύμβασης και πρόσθετα έσοδα 2,51% επί του τζίρου για το Δημόσιο, τα οποία δεν μπορεί να είναι λιγότερα από 350.000 ευρώ τον χρόνο. Η διάρκεια παραχώρησης αυξήθηκε στα 60 χρόνια και η κοινοπραξία οφείλει να κατασκευάσει 240.000 τετραγωνικά, από τα οποία τα μισά την πρώτη διετία, εξασφαλίζοντας σε αυτό το διάστημα 3 έως 5 χιλιάδες μόνιμες θέσεις εργασίας.

Το αρμόδιο υπουργείο ενημερώνει ότι η κοινοπραξία είχε ζητήσει να υπάρξει σταθερός ΕΝΦΙΑ, απαλλαγή από δημοτικά τέλη και ΤΑΠ, αιτήματα που δεν έγιναν δεκτά, με εξαίρεση τα τέλη καθαριότητας.

Ανάλογη διευθέτηση ισχύει με νομοθετική ρύθμιση για όλους τους παραχωρησιούχους, οι οποίοι όμως έχουν αναλάβει τις υπηρεσίες καθαριότητας στους χώρους που διαχειρίζονται.

Η αντιπολίτευση υποστηρίζει ότι οι επενδυτές έχουν ζητήσει προνομιακή δυνατότητα χρήσης δύο κτιρίων που έχουν ήδη κατασκευαστεί στον χώρο τον οποίο διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Δεν υφίσταται τέτοιος όρος στη σύμβαση, διευκρινίζει το υπουργείο και αποκαλύπτει ότι αυτή ήταν η πρόθεση της Ν.Δ., επικαλούμενο επιστολή με ημερομηνία 30/4/2009 του τότε υπουργού Ευρ. Στυλιανίδη προς τον υπουργό Οικονομικών.

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
efsyn.gr