Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου 2018

Αχαΐα:Νέα ανατροπή στο χρονοδιάγραμμα για τον προαστιακό σιδηρόδρομο Πάτρα-Αχαγιά

Θύμα των υπέρογκων εκπτώσεων, της γραφειοκρατίας και της ασυνεννοησίας φαίνεται ότι εξακολουθεί να παραμένει το έργο της επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου της Πάτρας προς την Κάτω Αχαΐα.

Οι πρόσφατες υποσχέσεις της Περιφέρειας (Μάιος 2018) ότι το έργο πρόκειται να παραδοθεί εντός του επόμενου έτους (το καλοκαίρι του 2019) είναι μάλιστα πολύ πιθανό να ανατραπούν.
Κύριος παράγοντας καθυστέρησης φαίνεται ότι είναι ο ΟΣΕ και συγκεκριμένα, το γεγονός ότι το Δ.Σ. της εταιρείας δίνει στον εργολήπτη -τη μια μετά την άλλη- τις παρατάσεις σχετικά με την υλοποίηση των συμβάσεων ενώ, πέραν των παρατάσεων, έχουν γίνει αλλαγές τόσο στους επιβλέποντες όσο και στις μελέτες.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το έργο εντάχθηκε από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στο ΕΣΠΑ της περιόδου 2014-2020 (Ε.Π. "Δυτική Ελλάδα") με προϋπολογισμό 1,95 εκατ. ευρώ αρχικά. Ηταν το πρώτο έργο που μπήκε στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα το Μαϊο του 2016, με βάση την προτεραιότητα που δόθηκε στην σύνδεση του προαστιακού με τις νότιες συνοικίες της Πάτρας και την επέκταση προς τη Δυτική Αχαΐα.
Μετά το σχετικό διαγωνισμό απο τον ΟΣΕ το έργο κατακυρώθηκε στην εργοληπτική επιχείρηση "Εναρμονιση ΑΕ" με έκπτωση 61,61% ενώ η σύμβαση αναφέρει ως τελική δαπάνη το ποσό των 750 χιλ. ευρώ, μαζί με 130 χιλ. ευρώ για απρόβλεπτα και ΦΠΑ.

ΕΞΕΛΙΞΗ

Συμβατικός χρόνος περαίωσης της εργολαβίας ήταν αρχικά η 30/6/2017 αλλά τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως αναμενόταν.
Οι εργασίες δεν προχώρησαν με βάση τη σύμβαση και η πρώτη αίτηση για παράταση των εργασιών έγινε τον Απρίλιο πέρυσι. Ο εργολάβος ζήτησε να κλείσει το έργο τον Νοέμβριο του 2017 αλλα τελικά ο ΟΣΕ και η Διαχειριστική Αρχή του ΕΣΠΑ του έδωσαν αρχικά ένα τρίμηνο να ολοκληρώσει, μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2017.
Ο ανάδοχος επανέρχεται πέρυσι τον Ιούλιο και ζητάει δεύτερη παράταση, έως το Φεβρουάριο του 2018.
Η αίτηση γίνεται δεκτή αλλά δυστυχώς και πάλι το έργο δεν προχωρά!
Τον περασμένο Ιανουάριο έχουμε ένα ακόμη αίτημα, το τρίτο κατά σειρά, για ολοκλήρωση του έργου μέσα στον Ιούνιο που μας περασε.
Το έργο εντωμεταξύ, δεν προχωρά σωστά και το Μάιο η εργολαβία παίρνει νέα παράταση για τις 28 Αυγούστου 2018.
Η παράταση αυτή έληξε επίσης χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη εργολαβία, παρά την πρόοδο που διαπίστωσε κατά την επίσκεψή του το Μάιο στο χώρο του έργου ίδιος ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας αλλά και η προϊσταμένη της Διαχειριστικής (ΕΥΔ ΕΠ "Δυτική Ελλάδα 2014-2020") Αλκηστη Σταθοπούλου.

ΜΕΛΛΟΝ

Παρά τις τέσσερις (εν αναμονή και της 5ης) παρατάσεις όσον αφορά στην ολοκλήρωση του έργου, υπηρεσιακά υπάρχει η εκτίμηση ότι θα ολοκληρωθεί έγκαιρα και σε κάθε περίπτωση, από το επόμενο καλοκαίρι ο προαστιακός θα είναι στην Κάτω Αχαΐα.
Όμως το μέλλον του πρώτου έργου που εντάχθηκε στο ΠΕΠ Δυτικής Ελλάδας για λογαριασμό του ΟΣΕ μάλιστα, εξακολουθεί να είναι αβέβαιο.
Και αυτό γιατί, μετά την ολοκλήρωσή και παράδοσή του, θα πρέπει να ξεκινήσει και το δεύτερο υποέργο που αφορά την κατασκευή των μπαρών ασφαλείας της γραμμής, στις ισόπεδες διαβάσεις του παλαιού μετρικού δικτύου του ΟΣΕ.
Δυστυχώς, το υποέργο αυτό δεν κατέστη δυνατόν να ξεκινήσει εγκαίρως μετά τα προβλήματα της 1ης εργολαβίας που αφορούσε στην αναβάθμιση της υποδομής των υφιστάμενων γραμμών.
Παράγοντες με γνώση του τεχνικού αντικειμένου εκτιμουν μιλώντας στην "Π" ότι, για να είναι λειτουργικός ο προαστιακός, σ ένα χρόνο από σήμερα, το έργο της προμήθειας των μπαρών πρέπει να ξεκινήσει σήμερα!
Η Περιφέρεια και η Διαχειριστική του ΕΣΠΑ πιέζουν τον ΟΣΕ να κινηθεί… παράλληλα στις ράγες της ήδη καθυστερημένης πρώτης εργολαβίας και να ξεκινήσει την προμήθεια.
Δυστυχώς ο ΟΣΕ εξακολουθεί να κινείται… βραδέως και παρά τις πιέσεις, δεν έχει ξεκινήσει να υλοποιείται η προμήθεια με 12μηνο υποχρεωτικό ορίζοντα ολοκλήρωσης.
Πλέον η πίεση και ο εκνευρισμός μεγαλώνει καθώς η συνεργασία Περιφέρειας και ΟΣΕ δεν είναι και τόσο καλή.

ΦΑΛΤΣΑ…

Υπηρεσιακά υπάρχουν πληροφορίες που μιλούν για… φάλτσα εκ μέρους του ΟΣΕ στην υλοποιηση το έργου, παρότι αυτό αποφασίστηκε να γίνει με "δανεικά" μέσω του Περιφερειακού ΕΣΠΑ.
Ηδη στα πλαίσια της εκτέλεσης του έργου έχουν γίνει απευθείας αναθέσεις δεκάδων χιλιάδων ευρώ, τις οποίες κατήγγειλαν ήδη συνδικαλιστές σιδηροδρομικοί.
Τα… φάλτσα δεν σταματούν στις απευθείας αναθέσεις ούτε στην χορήγηση αφειδώς των παρατάσεων.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο ΟΣΕ , άλλαξε τόσο τους επιβλέποντες του έργου όσο και τους όρους της σύμβασης.
Για να τροποποιηθεί η σύμβαση, φαίνεται ότι άλλαξε γνώμη και υψηλό υπηρεσιακό στέλεχος το οποίο έφυγε και επανήλθε στη θέση του, αφότου φαίνεται ότι άλλαξε γνώμη για την εκτέλεση της σύμβασης.

Με αυτά τα φάλτσα στην υπό ολοκλήρωση πρώτη εργολαβία και την καθυστέρηση των απαραίτητων προμηθειών, ο προαστιακός μάλλον θα φτάσει με ρυθμό χελώνας, όταν φτάσει, στην στάση του στην Κάτω Αχαΐα...

ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΣΑΚΕΛΛΑΡΟΠΟΥΛΟΥ
pelop.gr