Πέμπτη 28 Ιουνίου 2018

Η Rail Cargo αλλάζει το τοπίο στις εμπορευματικές μεταφορές, σε λειτουργία η γραμμή Σίνδος-Ειδομένη.


Καθοριστικό βήμα, στην κατεύθυνση της απελευθέρωσης των εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών αποτελεί η έναρξη λειτουργίας της γραμμής ΒΙΠΕ Σίνδου Θεσσαλονίκης-Ειδομένης της Rail Cargo, που είναι joint venture του ελληνικού ομίλου Goldair και θυγατρικής της Αυστριακού ομίλου σιδηροδρόμων, του ΟΒΒ.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Rail Cargo Goldair τα δρομολόγια θα αυξηθούν, ενώ θα υπάρξουν ανταποκρίσεις και συνδέσεις με το δίκτυο της εταιρίες στις κεντροευρωπαϊκές χώρες και εν τέλει, μέσω του ΟΣΕ με το λιμάνι του Πειραιά και άλλες κρίσιμες υποδομές, δημιουργώντας ολοκληρωμένο δίκτυο μετακίνησης εμπορευμάτων από και προς τις πύλες εισόδου και εξόδου της χώρας, γεγονός που βάζει την Ελλάδα στον χάρτη ως διαμετακομιστικό κέντρο.
Διαφήμιση

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πορεία απελευθέρωσης της σιδηροδρομικής αγοράς στην Ελλάδα, το πρώτο βήμα έγινε με την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική F.S.Italiane και τώρα, στην πράξη και με την έναρξη δρομολογίων, από την R.C.L.G., ενώ η PEARL, αν και έχει πάρει άδεια από την ΡΑΣ, δεν έχει ενεργοποιηθεί.

Η ολοκλήρωση των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, συμπεριλαμβανομένου και του εμπορευματικού κέντρου του Θριάασιου, θα αναβαθμίσουν τις υποδομές, συμβάλλοντας στη δημιουργία πλήρους, διαλειτουργικού και ανεξάρτητου κόμβου μεταφορών, ικανού να εξυπηρετήσει τις ανάγκες μεταφοράς μεγάλου όγκου σε αξιόπιστο περιβάλλον.

Η προοπτική ανάπτυξης της αγοράς σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ελλάδα είναι τεράστια, καθώς σύμφωνα με στατιστικά της Rail Cargo σε όλη την Ευρώπη το ποσοστό των μεταφερόμενων εμπορευμάτων με σιδηρόδρομο είναι το 11% του συνόλου, ενώ στην Ελλάδα μόλις 0,3% του συνολικού μεταφερόμενου φορτίου.

Συνεπώς, η αγορά έχει περιθώρια ανάπτυξης τόσο στο πλαίσιο του ήδη κατανεμημένου φορτίου, όσο και με την προσέλκυση νέων εταιριών, που αναζητούν αυτό το πλήρες δίκτυο για να διοχετεύσουν το μεταφορικό τους έργο με προορισμό την Ευρώπη, μέσω της Ελλάδας.

Νομίζω ότι τα αποτελέσματα θα φανούν αρκετά σύντομα”, είπε ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας, Καλλίνικος Καλλίνικος, στο περιθώριο της ελετής των εγκαινίων, που έγιναν παρουσία – μεταξύ άλλων – του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη, της Πρέσβεως της Αυστρίας ΑΕ, Andrea Ikic -Boehm,του προέδρου του ΟΣΕ, Γιώργου Κακουλάκη και άλλων υψηλόβαθμων στελεχών των Ελληνικών Σιδηροδρόμων.

“Είμαστε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία, μετά την Τραινοσε, που έχουμε αιτηθεί και έχουμε πάρει άδεια για να εκτελούμε έργα με δικές μας λοκομοτίβες και βαγόνια”,

είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καλλίνικος, προσθέτοντας ότι “όλη αυτή η δράση γίνεται με τη συνεργασία της ελληνικής εταιρείας Goldair Cargo και των αυστριακών σιδηροδρόμων, που είναι κρατική εταιρεία και η οποία με μεγάλη προσπάθεια πείστηκε από εμάς να έχει παρουσία στην Ελλάδα και να προσφέρει την τεχνογνωσία που πραγματικά έχει ως η δεύτερη σιδηροδρομική επιχείρηση της Ευρώπης”.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η μεταφορική δραστηριότητα της εταιρίας, στη γραμμή Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, θα γίνεται καθημερινά με ένα δρομολόγιο και στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2018 να αυξηθούν σε δύο ή τρία και έτσι να μεταφέρονται 400.000 τόνοι/ετησίως, από 200.000 τόνους/ετησίως σήμερα.

Στο μεταξύ, σημειώνοντας ότι στόχος της εταιρείας αποτελεί και η προσέλκυση εμπορευμάτων που διακινούνται με containers, μέσω και του λιμένα της Θεσσαλονίκης, ενώ αναφορικά με το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας, τόνισε ότι ήδη έχουν γίνει επενδύσεις 3,5 εκατ. ευρώ και στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια θα διαμορφώνοντα συνολικά σε 20 εκατ. ευρώ,

Πάντως, το μεγάλο στοίχημα κατά τον ίδιο, είναι

“να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε φορτία διερχόμενα. Πρόκειται για φορτία που έρχονται και περνούν από την Ελλάδα, που χρησιμοποιείται ως διαμετακομιστικό κέντρο, και καταλήγουν στην Κεντρική Ευρώπη. Αυτά τα φορία είναι κυρίως από την Ασία και έρχονται στην Ευρώπη, μέσω λιμανιών της Βόρειας Ευρώπης-. Εάν πετύχουμε αυτό το στοίχημα νομίζω υπάρχει πολύ σημαντικό πεδίο δράσης για όλους μας και μέλλον για νέους ανθρώπους να εργαστούν”.

Aπό την πλευρά του ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Γιώργος Κακουλάκης, με αφορμή τα εγκαίνια από την Rail Cargo Logistics Goldair, του πρώτου εμπορευματικού δρομολογίου από τις εγκαταστάσεις της στη Σίνδο, επισήμανε:

“η έναρξη λειτουργίας της νέας σιδηροδρομικής επιχείρησης σηματοδοτεί το άνοιγμα της αγοράς στο τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών και την εφαρμογή στην πράξη πλέον, των κοινοτικών κανόνων στη διαχείριση της σιδηροδρομικής υποδομής και στις δραστηριότητες των σιδηροδρομικών μεταφορών”.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΣΕ, ήδη, είναι σε πλήρη λειτουργία η γραμμή στη βιομηχανική περιοχή της Σίνδου με άμεσο στόχο τη δημιουργία επιμέρους συνδέσεων όλων των επιχειρήσεων με το κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα για τη μεταφορά των εμπορευμάτων και των προϊόντων τους, προχωρά η ενίσχυση της ανάπτυξης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, με την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων με το κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα και ανακαινίζεται η γραμμή μεταξύ Θεσσαλονίκης – ΤΧ1, ώστε να συνδεθεί με το λιμάνι και την ΕΚΟ.
Επιπλέον, όπως τόνισε ο ίδιος, σχεδιάζεται ήδη η σύνδεση με τις άλλες μεγάλες βιομηχανικές περιοχές καταρχήν στο Κιλκίς, εν συνεχεία στην Έδεσσα, ενώ προγραμματίζεται η εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης στα τμήματα: α) Πλατύ – Έδεσσα – Φλώρινα και β) Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο προκειμένου να αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας σε συστήματα ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης.

Το Business Plan της Rail Cargo

Στην επόμενη πενταετία η Rail Cargo Logistics Goldair σχεδιάζει να επενδύσει 20 εκατ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση των εμπορευματικών ροών μεταξύ Ελλάδας και Κεντρικής Ευρώπης, σε συνδυασμό με το εμπορευματικό κέντρο που πρόκειται να δημιουργήσει στο Θριάσιο Ι, από κοινού με την ΕΤΒΑ – ΒΙΠΕ, αφού βεβαίως υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης, που πλέον αναμένεται να γίνει εντός Ιουνίου καθώς, έχει περιληφθεί στα απαιτούμενα της 4ης αξιολόγησης του μνημονίου.

Στην τελική του μορφή, το επιχειρηματικό πλάνο της Rail Cargo Logistics Goldair περιλαμβάνει:
Δρομολόγια Ειδομένη – Θεσσαλονίκη.
Δρομολόγια Αθήνα-Θεσσαλονίκη, με σκοπό την εμπορευματική σιδηροδρομική διασύνδεση των δύο μεγαλύτερων αστικών κέντρων της χώρας και παράλληλα των δύο μεγαλύτερων λιμανιών.
Τακτικά δρομολόγια Προμαχώνα – Θεσσαλονίκη – Ασπρόπυργος.
Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με χημικά.
Τακτικά δρομολόγια με πλήρεις συρμούς με πετρελαιοειδή.
Η εφαρμογή του business plan της R.C.L.G. εξαρτάται από την υλοποίηση σιδηροδρομικών υποδομών από πλευράς ΟΣΕ- ΕΡΓΟΣΕ, όπως π.χ. η ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της σιδηροδρομικής ΠΑΘΕ αλλά οπωσδήποτε από Ειδομένη μέχρι Αθήνα και Ικόνιο.

Τα βήματα της Rail Cargo

Η R.C.L.G., πήρε από τη ΡΑΣ άδεια λειτουργίας σιδηροδρομικής επιχείρησης το Σεπτέμβριο του 2015 αλλά έπρεπε να περιμένει, όχι μήνες, αλλά χρόνια, για να μπορέσει να περάσει γραφειοκρατικούς σκοπέλους, να εξασφαλίσει συντηρημένο τροχαίο υλικό και το απαιτούμενο ανθρώπινο δυναμικό και, το κυριότερο, το πλέον δυσεύρετο κεφάλαιο για τη λειτουργία του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, που είναι οι μηχανοδηγοί, αφού επί χρόνια είχε παύσει να λειτουργεί η εκπαιδευτική ακαδημία του ΟΣΕ.

Με την R.C.L.G., ο όμιλος Goldair, προσθέτει τον κρίκο που της έλειπε από τις υπηρεσίες μεταφορών που προσφέρει, αν και μέχρι τώρα για τις σιδηροδρομικές μεταφορές χρησιμοποιούσε τις υπηρεσίες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.


Συντάκτης: Χρήστος Φράγκου

Πηγή: crisismonitor.gr