Τετάρτη, 25 Απριλίου 2018

Άλμα από τον Τρικούπη, στο... 2018.

Νέο τοπίο από το φθινόπωρο στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας υπόσχεται το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με παράδοση τριών έργων που θα φέρουν το τρένο πιο κοντά στα ισχύοντα στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Αγώνας δρόμου γίνεται για να παραδοθεί στο τέλος του καλοκαιριού το τελευταίο τμήμα από το Λιανοκλάδι ώς τον Δομοκό, που θα εξασφαλίσει την πλήρη ηλεκτροκίνηση στον βασικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης και θα επιτρέπει στα τρένα να πιάνουν έως και 220 χλμ. την ώρα κάνοντας επιτέλους πράξη την προαναγγελία για κάλυψη της διαδρομής σε τρεις ώρες και 20 λεπτά.
Παραδίδοντας την ανισόπεδη διάβαση στο Λιανοκλάδι ο Χρήστος Σπίρτζης διαβεβαίωσε πως τα έργα ώς τον Δομοκό θα υλοποιηθούν μέσα στο χρονοδιάγραμμα, υπενθυμίζοντας πως οι κατασκευές στο δύσκολο τμήμα Τιθορέα-Δομοκό των 106 χλμ. είχαν ξεκινήσει το 1997!
Το πρώτο κομμάτι των 56 χλμ. από την Τιθορέα ως το Λιανοκλάδι, που περιλαμβάνει και τις δίδυμες σήραγγες στο Καλλίδρομο των 9,2 χλμ η καθεμιά, είχε δοθεί στην κυκλοφορία στις αρχές Φεβρουαρίου.
Χρειάζεται όμως και το υπό κατασκευή τμήμα, με τις σήραγγες στο όρος Ορθρυς, για να απολαμβάνουν οι επιβάτες τις δυνατότητες της ηλεκτροκίνητης γραμμής. Να σημειωθεί ότι η χρήση μηχανών που κινούνται με ηλεκτρισμό θα μειώσει το λειτουργικό κόστος της γραμμής στο ένα τρίτο.

Ηλεκτρονίκηση έως το 2020

Παραδόσεις έργων έρχονται όμως και σε άλλα δύο μέτωπα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας.
Για το αρμόδιο υπουργείο προτεραιότητα έχει η επέκταση του προαστιακού ώς την Πάτρα, η οποία θα αντικαταστήσει την ιστορική γραμμή Τρικούπη.
Είχε κλείσει πριν από μια δεκαετία και τα έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου προχωρούσαν με ρυθμούς... χελώνας.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα της ΕΡΓΟΣΕ το τμήμα των 71 χλμ. από το Κιάτο ώς τη Ροδοδάφνη Αιγίου θα παραδοθεί στις αρχές φθινοπώρου, αλλά την πρώτη διετία θα μπορεί να εξυπηρετήσει μόνο ντιζελοκίνητα τρένα.
Το συγκεκριμένο τμήμα έχει και άλλη μια κατασκευαστική πρωτοτυπία: οι σταθμοί παραδόθηκαν το 2014, αλλά η γραμμή ακόμη είναι υπό κατασκευή γιατί είχε πτωχεύσει ο εργολάβος και στα τέλη του 2015 χρειάστηκε να γίνει νέος διαγωνισμός.
Στις αρχές Φεβρουαρίου ανατέθηκε η τρίτη και τελευταία εργολαβία για την ηλεκτροκίνηση, με προϋπολογισμό 150 εκατ. ευρώ, που αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2020.
Λίγους μήνες αργότερα αναμένεται να παραδοθεί και το επόμενο τμήμα των 27,6 χλμ από τη Ροδοδάφνη ώς τον Ψαθόπυργο.
Τον Ιανουάριο υπογράφηκε η σύμβαση για τα 10,5 χλμ. που θα φέρει το τρένο ώς το Ρίο. Η ηλεκτροκίνηση για τις δύο τελευταίες εργολαβίες προγραμματίζεται για το φθινόπωρο, με προοπτική το δίκτυο να λειτουργεί το 2020.
Σε... σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η συνέχιση της γραμμής ως την Πάτρα λόγω των αντιδράσεων της δημοτικής αρχής της.
Χρειάστηκαν πολύμηνες συζητήσεις και αρκετές βελτιώσεις για να προχωρήσει η λύση του υπουργείου για παραλιακή διέλευση ώς τον Αγιο Διονύσιο, με προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ.
Τα έργα, που θα έχουν πολλά υπογειοποιημένα κομμάτια ώστε να εξασφαλίζεται η πρόσβαση στο παράκτιο μέτωπο, πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ώς το 2023, για να μη χρειαστεί να επιστραφούν τα κονδύλια που έχουν εξασφαλιστεί από το τρέχον ΕΣΠΑ.
Στο δίκτυο της Πελοποννήσου έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης η αναβίωση της παλιάς σιδηροδρομικής γραμμής και θα κατασκευαστεί διακλάδωση του προαστιακού ώς το Λουτράκι.
Το έργο, που δημοπρατήθηκε στις αρχές Απριλίου, θα έχει μήκος 7 χλμ. και θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς, στον Ισθμό, τη σχολή Μηχανικού (καζίνο) και το κέντρο της πόλης.
Ο προϋπολογισμός του ανέρχεται στα 15 εκατ. ευρώ και η νέα γραμμή αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία στα τέλη του 2020.
Το παζλ των έργων στο σιδηροδρομικό δίκτυο συμπληρώνουν οι παρεμβάσεις ανακαίνισης του κεντρικού σταθμού Λαρίσης.
Εχουν ήδη παραδοθεί τα έργα της πρώτης φάσης και οι σύγχρονες εγκαταστάσεις αναμένεται να τεθούν σε πλήρη λειτουργία το φθινόπωρο.
Τον Φεβρουάριο δημοπρατήθηκε το... ολυμπιακό έργο της σήραγγας Σεπολίων, με προϋπολογισμό 152 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τμήμα 2,36 χλμ., από τα οποία τα 1,9 χλμ. θα είναι σε σήραγγα.
Πρόκειται για δύσκολο έργο, αφού η σήραγγα θα περάσει με ακρίβεια χειρουργείου ανάμεσα στη γραμμή του μετρό και τον κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ.

Συντάκτης: Χαρά Τζαναβάρα
Πηγή: efsyn.gr