Δευτέρα 25 Σεπτεμβρίου 2017

Αγγλία: Απαγόρευση λειτουργίας της Uber στο Λονδίνο από την Υπηρεσία Μεταφορών.

 Τεράστιο λάθος ενόψει Brexit

Του Tyler Cowen

H Βρετανίδα πρωθυπουργός Theresa May έδωσε την Παρασκευή μια σημαντική ομιλία σχετικά με τις διαπραγματεύσεις που αφορούν το Brexit, αλλά ίσως η μεγαλύτερη είδηση που μας ήρθε από το Λονδίνο, ήταν ότι η Υπηρεσία Μεταφορών αποφάσισε να μην ανανεώσει την άδεια λειτουργίας της Uber Technologies εντός των ορίων της πόλης.


Η απόφαση είναι μια σαφής ένδειξη ότι το μέλλον τόσο του Λονδίνου όσο και του Ην. Βασιλείου είναι λιγότερο ρόδινα από ό,τι πιστεύαμε ακόμη και πριν από λίγες μέρες.

Η απαγόρευση λειτουργίας της Uber δείχνει ότι ένα έθνος μετά την έξοδο από την ΕΕ δεν θα είναι ο ελευθεριακός παράδεισος που πολλοί υποστηρικτές του Brexit προέβλεπαν ή τουλάχιστον ζητούσαν. Η ιδέα ήταν ότι οι κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν υπερβολικά περιοριστικοί και οι βρετανικές επιχειρήσεις θα ανθούσαν χάρη στη νεοαποκτηθείσα ελευθερία τους, αρκεί να έπαιρναν μόνες τους τις αποφάσεις. Αν και αυτό δεν ήταν ποτέ πολύ πιθανό να γίνει, αποτελούσε το συνηθισμένο επιχείρημα οπαδών του Brexit, όπως ο βουλευτής Daniel Hannan. Τώρα είναι δύσκολο να χρησιμοποιήσει κανείς αυτό το επιχείρημα και να θεωρηθεί αξιόπιστο.

Η νέα Βρετανία φαίνεται να είναι μια εθνικιστική, προστατευτική απέναντι στην απασχόληση, οιονεί μερκαντιλιστική οντότητα, όπως αποδεικνύει η επιθυμία διατήρησης της εργασίας και των αμοιβών των παραδοσιακών ταξί του Λονδίνου. Αυτό δεν είναι το σωστό μήνυμα να στείλει σε έναν κόσμο που εξετάζει νέες εμπορικές συμφωνίες ή και επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο Η Uber, είναι μια αμερικανική εταιρεία και δαπάνησε κεφάλαια για να εγκατασταθεί στον Λονδίνο –διακυβεύεται και η φήμη της αφού το Λονδίνο παραμένει η πιο σημαντική οικονομικά πόλη της Ευρώπης. Ένα τέτοιο χαστούκι θα ήταν αποθαρρυντικό για άλλες εταιρείες που τυχόν επιθυμούν να εισέλθουν στη βρετανική αγορά, συμπεριλαμβανομένου του δυναμικού τεχνολογικού κλάδου που τόσο απεγνωσμένα αποζητά το Λονδίνο.

Ένα εντυπωσιακό χαρακτηριστικό αυτής της απόφασης είναι η χρήση της αυστηρής απαγόρευσης και όχι μιας πιο ήπιας διαπραγμάτευσης. Είτε συμφωνείτε είτε όχι με αυτήν, υπάρχουν εύλογες επικρίσεις για την Uber. Κανείς θα ισχυριστεί ότι οι οδηγοί πρέπει να υπόκεινται σε πιο αυστηρούς ελέγχους ασφάλειας, ότι η εταιρεία πρέπει να απομακρυνθεί από τις περιοχές με κυκλοφοριακή συμφόρηση, ότι πρέπει να πληρώσει περισσότερα για τις τοπικές υποδομές, ότι οι οδηγοί της δεν προσφέρουν την κατάλληλη ποιότητα υπηρεσιών και ούτω καθεξής. Αυτές οι ανησυχίες, στο βαθμό που είναι αληθινές, υπαγορεύουν έναν συνδυασμό αυστηρότερων κανόνων και υψηλότερων φόρων για την Uber. Ωστόσο, η ανακοίνωση μιας απαγόρευσης που εκκρεμεί στέλνει ένα ευρύτερο μήνυμα στο Λονδίνο και μάλιστα στις βρετανικές επιχειρήσεις ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο θα έχει αδυναμίες στο μέλλον. Αυτό είναι αρκετό για να αρχίσει να αναπολεί κανείς τις επίπονες, πολυεπίπεδες διαδικασίες ρυθμιστικών αποφάσεων της ΕΕ.

Τα καλά νέα είναι ότι η ανακοίνωση φαίνεται να αφήνει ανοιχτή τη δυνατότητα αναθεώρησης μέσω της διαδικασίας έφεσης. Ως λόγους για την απαγόρευση η ρυθμιστική αρχή μεταφορών του Λονδίνου επικαλέστηκε την αδράνεια της Uber στην αναφορά εγκληματικών ενεργειών, την παροχή μη αξιόπιστων ιατρικών πιστοποιητικών καθώς και την έλλειψη διαφάνειας απέναντι στους ρυθμιστικούς φορείς. Αυτό δείχνει ότι μια ανανεωμένη Uber μπορεί να έχει μια ευκαιρία. Εν τω μεταξύ, η υπηρεσία λειτουργεί κανονικά.

Αλλά είναι αυτός ο καλύτερος τρόπος διαχείρισης των κανονισμών των επιχειρήσεων; Να γίνονται δραματικές κινήσεις που γεμίζουν τους τίτλους ειδήσεων και τροφοδοτούν το feed μου στο Twitter; Ή μήπως αυτό τείνει να πολιτικοποιήσει και να διχάσει την κοινή γνώμη σχετικά με ζητήματα που θα έπρεπε να είναι πιο τεχνοκρατικά;

Η απαγόρευση της λειτουργίας της Uber μπορεί να φαίνεται σαν ένα είδος λαϊκιστικού μέτρου, αλλά από την πλευρά των καταναλωτών αυτοί που θα ζημιωθούν λιγότερο είναι οι πλούσιοι Λονδρέζοι ή δεν αποκλείεται να ωφεληθούν κιόλας. Έχω χρησιμοποιήσει αρκετές φορές τα ταξί και τα οχήματα της Uber στο Λονδίνο και γενικά βρίσκω τα ταξί αρκετά ακριβά. Αλλά προσφέρουν καλύτερη εξυπηρέτηση. Μπορείς να βρεις αμέσως ένα, οι οδηγοί έχουν εξαιρετική γνώση των δρόμων του Λονδίνου για την οποία μάλιστα φημίζονται, είναι εν γένει καλοί οδηγοί, ενώ τα οχήματα είναι μεγάλα και άνετα. Προτιμώ τα ταξί στο Λονδίνο από τα δρομολόγια της Uber, παρά το γεγονός ότι η δεύτερη μπορεί να είναι φθηνότερη.

Ας υποθέσουμε ότι με την πάροδο του χρόνου, η Uber αρχίσει να παίρνει μεγαλύτερο έλεγχο της αγοράς των ταξί. Θα γίνει πιο δύσκολο να βρεις ταξί, όπως ήδη συμβαίνει. Μπορεί οι τιμές της Uber να είναι χαμηλότερες, αλλά θα υποβαθμιστεί και η μέση ποιότητα της διαδρομής. Η συνθήκη αυτή θα ήταν καλύτερη για τους φτωχότερους, και χειρότερη για τους εύπορους. Οι εύποροι δεν έχουν πρόβλημα να πληρώνουν περισσότερα και να απολαμβάνουν καλύτερες υπηρεσίες. Συνεπώς, η απαγόρευση της Uber θα εδραιώσει ένα σύστημα που θα πλήξει περισσότερο τους φτωχότερους Λονδρέζους. Έχετε κατά νου ότι το μετρό του Λονδίνου δεν είναι 24ωρο και τα ταξί συχνά διστάζουν να παραλάβουν πελάτες από επικίνδυνες περιοχές.

Φυσικά, τα ταξί του Λονδίνου ωφελούνται από την απαγόρευση και υπάρχουν αδιανόητες αναφορές περί εορτασμών τους στους δρόμους. Αυτό είναι πρώτα από όλα σημάδι κακής δημόσιας πολιτικής παρά μια ευεργετική πράξη για τους χρήστες και τους οδηγούς του Λονδίνου, που φτάνουνς τους 2,5 εκατομμύρια για την Uber. Αν και τα ταξί είναι πιθανό να δουν τα εισοδήματά τους να αυξάνονται, περίπου 40.000 άνθρωποι που οδηγούν για το Uber στο Λονδίνο θα δυσκολευτούν να τα βγάλουν πέρα.

Δυστυχώς, το Ηνωμένο Βασίλειο βρίσκεται σε θέση που δεν έχει την πολυτέλεια να κάνει πάρα πολλά άλλα λάθη. Μόλις έκανε ένα.

Πηγή: capital.gr