Παρασκευή, 31 Μαρτίου 2017

Κατά 62 δισ. υποχώρησαν οι επενδύσεις σε υποδομές από το 2006.

Η παραγωγή δημοσίων έργων συνεχώς υποχωρεί το τελευταίο διάστημα. Κατά το τελευταίο τετράμηνο του 2016, οι δημοπρατήσεις έργων άνω των 2 εκατ. ήταν μόλις 28, από 54 το 2015.

Σημαντικές καθυστερήσεις καταγράφονται στη δημοπράτηση και υλοποίηση μεγάλων έργων υποδομών λόγω της οικονομικής κρίσης, αναφέρει σε σχετική μελέτη της για την πορεία του κατασκευαστικού κλάδου η PriceWaterHouseCoopers (Pwc), τονίζοντας ότι μέχρι το 2022 προγραμματίζεται η παράδοση 69 νέων έργων, συνολικού προϋπολογισμού 21,4 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 13,7 δισ. ευρώ αφορούν έργα που ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη. Ο κλάδος της ενέργειας αφορά το 42% των έργων, 31% καλύπτει σιδηροδρομικά έργα και έργα τραμ/μετρό, ενώ ένα επιπλέον 15% αφορά οδικές συγκοινωνίες.

Σύμφωνα με τη μελέτη, τα περισσότερα ενεργειακά και σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη, τα οδικά έργα οδεύουν προς την ολοκλήρωση και παράδοσή τους εντός του 2017, ενώ σε πρώιμο στάδιο βρίσκονται τα τουριστικά έργα και εκείνα που αφορούν τους κλάδους της διαχείρισης αποβλήτων και της ύδρευσης. Σημειωτέον ότι από το 2014 έως τον φετινό Φεβρουάριο παραδόθηκαν 16 έργα συνολικού προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων ο αυτοκινητόδρομος «Μορέας» αφορά το 50% (1 δισ. ευρώ). Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, από το 2006 μέχρι το 2016 οι επενδύσεις σε υποδομές υποχώρησαν από το 3,7% του ΑΕΠ στο 1,1%, κάτι που μεταφράζεται σε ετήσια πτώση της τάξεως των 3,6 δισ. ευρώ και συνολικές απώλειες επενδεδυμένων κεφαλαίων της τάξεως των 62 δισ. ευρώ, κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Αιτία ήταν οι δημοσιονομικοί περιορισμοί και η μείωση της ροής της ιδιωτικής χρηματοδότησης. Μοιραία, οι άμεσες θέσεις απασχόλησης στον κατασκευαστικό κλάδο μειώθηκαν κατά 41% από το 2009 και μετά.

Σε ανάλογο συμπέρασμα καταλήγει και σχετική ανάλυση των στοιχείων του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών), βάσει της οποίας, από τους 400.000 εργαζόμενους στον κλάδο το 2008, σήμερα ο αντίστοιχος αριθμός δεν ξεπερνάει τις 183.500, κάτι που σημαίνει πτώση της τάξεως του 55%. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 681 επιχειρήσεις που ήταν εγγεγραμμένες το 2005 στα σχετικά μητρώα (τάξεις 3η έως 7η), σήμερα έχουν απομείνει 453 εταιρείες, δηλαδή 33,5% λιγότερες. Σύμφωνα μάλιστα με τον ΣΑΤΕ, η παραγωγή δημοσίων έργων συνεχώς υποχωρεί το τελευταίο διάστημα. Κατά το τελευταίο τετράμηνο του 2016, οι δημοπρατήσεις έργων άνω των 2 εκατ. ευρώ ήταν μόλις 28, από 54 το 2015, 56 το 2014 και 160 το 2013.

Εν τω μεταξύ, ο κίνδυνος για περαιτέρω υποχώρηση των μεγεθών του κλάδου εξακολουθεί να υφίσταται, καθώς οι δυσκολίες χρηματοδότησης των έργων παραμένουν. Σύμφωνα με τον κ. Μάριο Ψάλτη, διευθύνοντα σύμβουλο της PwC, «θα πρέπει να επιταχύνουμε τον προγραμματισμό και την εκτέλεση των έργων υποδομής και να τα κάνουμε “φιλικότερα” προς τους επενδυτές». Στο πλαίσιο αυτό, είναι ζωτικής σημασίας η αποτελεσματική απορρόφηση των προγραμμάτων του νέου ΕΣΠΑ, η δημιουργία κινήτρων για τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα με τη μορφή παραχωρήσεων και η σταδιακή αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης.


Πηγή: kathimerini.gr
Έντυπη