Παρασκευή, 27 Ιανουαρίου 2017

Γιώργος Τελώνης: "Το τρένο δεν μπορεί να περιμένει άλλο την τοπική συνεννόηση"

Κατά την πρόσφατη επίσκεψη του στην Πάτρα, ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης κατέστησε σαφές ότι η νέα σιδηροδρομική γραμμή θα συνδεθεί με το λιμάνι της αχαϊκής πρωτεύουσας.

Έτσι, η Πάτρα θα γίνει η πρώτη ελληνική πόλη το λιμάνι της οποίας θα έχει άμεση πρόσβαση στον σιδηρόδρομο και ταυτόχρονα θα «βλέπει» προς την Αδριατική.

Παράλληλα, ο αρμόδιος υπουργός παρουσίασε τρεις εναλλακτικές λύσεις για τη χάραξη της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, που έχει αναχθεί (απολύτως δικαιολογημένα) σε ένα μείζον τοπικό ζήτημα.

Γύρω απ' αυτό, ο δημόσιος διάλογος έχει ανάψει για τα καλά, με φορείς, ειδικούς και μη ειδικούς, να διατυπώνουν πρόθυμα προσωπικές απόψεις.

Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζει με μεγάλη διαφορά η θέση που τάσσεται υπέρ της πλήρους υπογειοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής στον πολεοδομικό ιστό, τόσο για αισθητικούς λόγους όσο και για λόγους που άπτονται της λειτουργίας της πόλης.

Θα έλεγε δε κανείς ότι η συγκεκριμένη τοποθέτηση έχει προσλάβει τον χαρακτήρα ενός σημαντικού αιτήματος της τοπικής κοινωνίας, ωστόσο η ικανοποίηση του προσκρούει στο κόστος αυτής της λύσης.

Μας αντιτείνεται από την κρατική πλευρά ότι αυτό είναι απαγορευτικό και ως εκ τούτου θα πρέπει να ξεχάσουμε την υπογειοποίηση, τουλάχιστον στην έκταση που επιθυμούμε. 

Ως εκ τούτου, τι πρέπει να κάνουμε από τη στιγμή που αποκλείεται η επιθυμητή για εμάς επιλογή; Θα πρέπει να συνεχίσουμε να κυνηγάμε μια ανέφικτη διεκδίκηση ή θα πρέπει να στραφούμε στην αναζήτηση εναλλακτικών ρεαλιστικών λύσεων, προκειμένου να μην χάσουμε κι άλλο πολύτιμο χρόνο;

Διότι θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι, όσο αναλωνόμαστε σε ατέρμονες συζητήσεις βάζοντας τον πήχη τόσο ψηλά που να μην μπορούμε να τον περάσουμε, τόσο καθυστερούμε. Και όσο καθυστερούμε βγαίνουμε χαμένοι, εφόσον υπολειπόμαστε σε ένα σημαντικό έργο υποδομής, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν και με άλλα αναπτυξιακά έργα.

Προσωπική μου άποψη είναι ότι ήλθε (και) για το συγκεκριμένο ζήτημα η ώρα της συνεννόησης. Επιβάλλεται να συζητήσουμε ως τοπική κοινωνία και να συνεννοηθούμε για να διαμορφώσουμε μια ενιαία γραμμή, όχι για το τρένο που θα θέλαμε να έχουμε αλλά για το τρένο που μπορούμε να έχουμε.

Καθιστώντας σαφές ότι δεν πρέπει να αποδεχθούμε καμία λύση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της πόλης, ας καταλήξουμε σε μερικά βασικά σημεία, που να συνθέτουν μια εναλλακτική, εφικτή, πρόταση από τη δική μας πλευρά. Αυτά θα μπορούσαν να είναι κατ ελάχιστον τα ακόλουθα :

*Βύθιση της σιδηροδρομικής γραμμής, τουλάχιστον σε ένα τμήμα της (π.χ. περιοχή Αγίου Διονυσίου έως τον Άγιο Ανδρέα ).

*Συνέχιση της λειτουργίας του Προαστιακού Σιδηροδρόμου, που έχει ήδη ευεργετικά αποτελέσματα στη λειτουργικότητα του ευρύτερου αστικού πολεοδομικού συγκροτήματος της Πάτρας.*Σύνδεση της με το λιμάνι, τόσο με το εμπορευματικό όσο και με το επιβατικό τμήμα του . Διότι αναπτυξιακοί λόγοι επιβάλλουν το τρένο να συνδεθεί με το λιμάνι μας. Και όπως προαναφέραμε, έχουμε ήδη την κατηγορηματική διαβεβαίωση του κ. Σπίρτζη ότι αυτό θα γίνει.

*Εξέταση του ενδεχόμενου να συνδεθεί είτε η νέα σιδηροδρομική γραμμή είτε ο Προαστιακός με το αεροδρόμιο του Αράξου. Εάν είναι αυτονόητο να συνδεθεί σιδηροδρομικώς η πόλη με το λιμάνι της, εξίσου αυτονόητο είναι να συνδεθεί με μέσο σταθερής τροχιάς και με το εν δυνάμει αεροδρόμιο της. Ιδίως μάλιστα καθώς διαθέτουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα το αεροδρόμιο του Αράξου και το λιμάνι της Πάτρας να απέχουν ελάχιστα χιλιόμετρα το ένα από το άλλο.

Επομένως, πάνω σ’ αυτά τα κύρια σημεία, ενδεχομένως και σε κάποια άλλα που ενδέχεται επίσης να κατατεθούν και θα πρέπει να είναι εκ μέρους μας αδιαπραγμάτευτα, ας επιδιώξουμε τη μεταξύ μας συνεννόηση, ορθώνοντας το ανάστημα μας με την κατάθεση μιας εφικτής λύσης, μακριά από μη τεκμηριωμένες θέσεις.

Κοντολογίς, με πραγματικούς όρους, ως πόλη καλούμαστε να επιλέξουμε τη λύση εκείνη που ταιριάζει μεν στην επιθυμία μας, αλλά συνδυάζει το προσδοκώμενο αποτέλεσμα με το εφικτό.

Ας βιαστούμε, όμως, γιατί το τρένο δεν μπορεί να άλλο να μας περιμένει. Αν θέλουμε φυσικά να μην το χάσουμε.

Πηγή: patrasevents.gr