Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2016

ΥΠΟΘΕΣΗ ΜΕΤΡΟ.

Γιατί πάντα οι άλλοι και όχι εμείς;

Γράφει η Κατερίνα Νικολάου
 
Ξεκινώντας τη μέρα του ο μέσος δημοσιογράφος ρίχνει μια ματιά στις εφημερίδες. Έτσι και σήμερα η ματιά σκάλωσε στην είδηση της δημοπράτησης της Γραμμής 4 του Μετρό στην Αθήνα. Και ήρθε ένας θυμός, ένα μένος, που εξήγησε και την στεναχώρια που με διακατέχει εδώ και μία εβδομάδα που γύρισα από την Πράγα.
Ας πούμε δύο λόγια για την Πράγα. Η Πράγα είναι πρωτεύουσα της Τσεχίας, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία της CIA συνεπεία της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2009 δέχτηκε ισχυρούς κλυδωνισμούς και από πέρσι άρχισε να συνέρχεται και παρουσιάζει ρυθμό ανάπτυξης 4,2% για το 2015 έναντι του 0,2% που σημείωσε η Ελλάδα. Την ίδια χρονιά σημείωσε ρεκόρ χαμηλότερου ποσοστού ανεργίας (6,5%). Έχει περίπου τον ίδιο πληθυσμό με την Ελλάδα. Αυτό που θέλω να πω είναι πως δεν είναι κάποιος οικονομικός γίγαντας, ούτε καν ισχυρή χώρα.

Η Πράγα ως πόλη δεν είναι πολύ μεγαλύτερη από τη Θεσσαλονίκη, με πληθυσμό 1,2 εκατομμυρίων, η έκτασή της όμως είναι διπλάσια και από της Αθήνας. Το 2006 το σύστημα συγκοινωνιών περιελάμβανε τρεις γραμμές μετρό, τραμ, λεωφορεία, και ένα τελεφερίκ (wikipedia). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο επισκέπτης να μην χρειάζεται σχεδόν ΠΟΤΕ αυτοκίνητο για να κινηθεί μέσα στην πόλη, ενώ ακόμα και για να πάει από κάποια περιοχή όχι και τόσο κεντρική στο αεροδρόμιο, θα χρειαστεί μόλις 40 λεπτά με τα μέσα μαζική συγκοινωνίας. Κι όλα αυτά με κόστος ίδιο πάνω κάτω (φθηνότερο το δικό τους) με το εισιτήριο του ΟΑΣΘ. Η δε μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών είναι σχεδόν στα δύο τρίτα της τιμής εδώ και καλύπτει και λεωφορείο και τραμ και μετρό.

Πάγια θέση της διοίκησης Μπουτάρη ήταν ότι δεν πρέπει να κυκλοφορούν αυτοκίνητα στο κέντρο. Ότι στις περισσότερες Ευρωπαϊκές πρωτεύουσες υπάρχουν μεγάλοι πεζόδρομοι όπου δεν μπαίνουν αυτοκίνητα. Ναι, και στην Πράγα έτσι είναι και το ξέρει πολύ καλύτερα από εμένα εδώ και χρόνια ο Δήμαρχος. Ωστόσο εκεί υπάρχει ένα σοβαρό σύστημα αστικής μεταφοράς. Ο κ. Κουράκης το 2013, ως αντιδήμαρχος, δεν χρειαζόταν να πάει μέχρι το Σαν Φρανσίσκο για να δει μέσα σταθερής τροχιάς. Μπορούσε να πάει μέχρι την Τσεχική πρωτεύουσα για να δει ένα τέλειο σύστημα αστικής συγκοινωνίας σε μια πόλη πληθυσμού ανάλογου της Θεσσαλονίκης.

Έχω γυρίσει και κάθε μέρα παίρνω δύο αστικά για να πάω στη δουλειά και αγχώνομαι μήπως κάνουν επίσχεση και πάλι οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ ενώ τα μεσημέρια το λεωφορείο «πηδά» δύο, τρία ακόμα και τέσσερα προγραμματισμένα δρομολόγια με αποτέλεσμα να περιμένω ακόμα και 50 λεπτά στη στάση για να εμφανιστεί ένα λεωφορείο. Κάθε μέρα χρειάζομαι 4 ώρες για να διανύσω μόλις 60 χιλιόμετρα. Και βλέπω πως στην Αθήνα γίνεται και τέταρτη γραμμή μετρό την ώρα που εμείς παλεύουμε με μία. Και πολύ καλά κάνει, δεν επιθυμώ να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα. Αλλά με μισή έκταση και 2,5 φορές τον πληθυσμό της Πράγας θα έχει τέσσερις γραμμές μετρό, λεωφορεία και τραμ. Και μην ακούσω πάλι την καραμέλα για τα αρχαία. Είναι μια σύγχρονη πόλη. Εμείς ως πότε θα είμαστε ο φτωχός επαρχιώτης συγγενής;

Πηγή: thinkfree.gr