Πέμπτη, 28 Απριλίου 2016

Άνοιγμα της αγοράς σιδηροδρόμων αποφάσισε η Ε.Ε. Τι σημαίνει αυτό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Η επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε., Βιολέτα Μπαλκ, εκτιμά πως «η συμφωνία ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές μεταφορές».

Πρόσθετες πιέσεις για άνοιγμα της αγοράς των ελληνικών σιδηροδρόμων φέρνει η έγκριση της 4ης δέσμης μέτρων της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τον «ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο» επί της οποίας συμφώνησαν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο των Υπουργών της Ε.Ε. Με την τέταρτη αυτή δέσμη, όλες οι ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις θα μπορούν να παρέχουν μεταφορές σε ολόκληρη την Ε.Ε. Οσον αφορά τις «εμπορικές» μεταφορές, οι νεοεισερχόμενες επιχειρήσεις θα μπορέσουν να λειτουργήσουν από το 2020. Από το 2023, οι αρμόδιες αρχές θα πρέπει να αναθέτουν συμβάσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας σιδηροδρομικών μεταφορών με ανταγωνιστικές προσκλήσεις υποβολής προσφορών ανοικτών σε όλες τις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, πλην ορισμένων ειδικών περιπτώσεων. Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εφόσον έχει ιδιωτικοποιηθεί και διατηρηθεί σε βιώσιμη τροχιά θα χρειαστεί να συμμετάσχει σε διαγωνισμό για την εξασφάλιση των επιδοτήσεων αυτών για τις άγονες. Υπενθυμίζεται πως αυτές ανέρχονται σε 50 εκατομμύρια ετησίως για 5 χρόνια και υπογράφτηκαν στα τέλη του 2015. Παράλληλα, βέβαια, θα ενταθεί ο ανταγωνισμός με τους ιδιώτες.

Υπενθυμίζεται πως έχουν ήδη ζητηθεί από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) δύο άδειες από ιδιωτικές επιχειρήσεις: την Piraeus Europe Asia Rail Logistics και τη Rail Cargo Logistics Goldair. Μάλιστα, η Rail Cargo Logistics Goldair, κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηροδρόμων με την ελληνική Goldair, έχει ήδη λάβει τη σιδηροδρομική άδεια και προχωρεί πλέον τις διαδικασίες για την πιστοποίηση τροχαίου υλικού και μηχανοδηγών. Η εταιρεία κινείται για την προμήθεια τροχαίου υλικού, το οποίο περιλαμβάνει 2 ηλεκτράμαξες και 2 ντιζελάμαξες, οι οποίες θα είναι σε θέση να εξυπηρετούν όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο από το Ικόνιο στον Πειραιά, έως τα βόρεια σύνορα της χώρας. Ανάλογα αναμένεται να κινηθεί και η Piraeus Europe Asia Rail Logistics.

Η τέταρτη δέσμη μέτρων για τους σιδηροδρόμους απαρτίζεται από έξι νομοθετικές προτάσεις που υπέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιανουάριο του 2013. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη θέση του σε πρώτη ανάγνωση για ολόκληρη τη δέσμη μέτρων τον Φεβρουάριο του 2014, ενώ το Συμβούλιο ενέκρινε θέσεις («γενική προσέγγιση») για τις διάφορες προτάσεις από τον Ιούνιο του 2013 και έως τον Οκτώβριο του 2015. Η διοργανική συμφωνία που επετεύχθη την προηγούμενη εβδομάδα αποτελεί σήμερα την απόρροια των διαπραγματεύσεων μεταξύ του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, και ανοίγει τον δρόμο για την ταχεία έγκριση της δέσμης μέτρων.

Η επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε., Βιολέτα Μπαλκ, εκτιμά πως «η συμφωνία ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές μεταφορές. Εδώ και πάρα πολύ καιρό, ο σιδηροδρομικός τομέας δεν διέθετε κίνητρα ώστε να προσαρμοστεί στην καταναλωτική ζήτηση και, ως εκ τούτου, το μερίδιο αγοράς των σιδηροδρομικών μεταφορών σημείωσε σταθερή μείωση. Το σταδιακό άνοιγμα της αγοράς θα συμβάλει στη βελτίωση των επιδόσεων των σιδηροδρομικών μεταφορών. Με την εν λόγω συμφωνία θα δημιουργηθούν επίσης νέες επενδυτικές ευκαιρίες και θα ευνοηθεί η δημιουργία θέσεων απασχόλησης στον τομέα. Τέλος, αναμένεται ότι η συμφωνία θα ενθαρρύνει τους Ευρωπαίους να χρησιμοποιούν περισσότερο τους σιδηροδρόμους και, συνεπώς, ότι θα συμβάλει στην επίτευξη των στόχων μας για απαλλαγή από ανθρακούχους εκπομπές. Μεγαλύτερη ελκυστικότητα των σιδηροδρόμων σημαίνει κέρδος για όλους».


ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγή: kathimerini.gr