Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2016

SOS Καταρρέουν οι συγκοινωνίες.

ΔΥΟ ΣΤΑ ΤΡΙΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΕΜΕΙΝΑΝ ΑΠΟ... ΛΑΣΤΙΧΟ - ΑΔΕΙΑ ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

Καθημερινά κυκλοφορούν όλο και λιγότερα μέσα μαζικής μεταφοράς στους δρόμους, οπότε μειώνεται και η συχνότητα των δρομολογίων
«Βουλιάζουν» μέρα με τη μέρα οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας καθώς η νέα διοίκηση των εταιρειών που μεταφέρουν καθημερινά πάνω από 1 εκατ. επιβάτες έβαλε «φρένο» στους ελέγχους εισιτηρίων, με αποτέλεσμα να μηδενιστούν τα έσοδα από τους λαθρεπιβάτες. Την ίδια στιγμή, από 1η Φεβρουαρίου θα ισχύσουν οι αυξήσεις των εισιτηρίων στο 1,40 ευρώ από 1,20 που είναι σήμερα, ενώ σημαντική είναι η απώλεια εσόδων τόσο από την απόφαση του υπουργού Υποδομών να μην πληρωθούν τα πρόστιμα για τους ανέργους που έχουν κοπεί από το 2010!

Σημειώνεται ότι η εισιτηροδιαφυγή «κοστίζει» στον ΟΑΣΑ κάθε χρόνο πάνω έως και 37 εκατ. ευρώ από διαφυγόντα κέρδη.
Οι συγκοινωνιακές εταιρείες με άδεια ταμεία αδυνατούν να προχωρήσουν στις απαραίτητες προμήθειες και σχεδόν τα δύο τρίτα του συνόλου των μπλε λεωφορείων έχουν μείνει χωρίς ελαστικά! Συγκεκριμένα οι εταιρείες δεν είναι σε θέση να πληρώνουν τους προμηθευτές τους, οι οποίοι λαμβάνουν «έναντι» 10% των οφειλομένων. Αποτέλεσμα είναι οι βασικοί προμηθευτές να αρνούνται πλέον να παραδώσουν ανταλλακτικά με τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ να μένουν παροπλισμένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών στα αμαξοστάσια.
Κατά συνέπεια καθημερινά κυκλοφορούν όλα και λιγότερα μέσα μαζικής μεταφοράς στους δρόμους οπότε μειώνεται και η συχνότητα των δρομολογίων, με τους επιβάτες να περιμένουν με τις ώρες στις στάσεις.
Και όλα αυτά, όταν τις περισσότερες ώρες της ημέρας το μοναδικό δημόσια μέσο που προσεγγίζει το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι τα λεωφορεία, καθώς οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ προχωρούν σε τρίωρες στάσεις εργασίας την ημέρα, με τον Προαστιακό και το μετρό να μην προσεγγίζουν το αεροδρόμιο για εννέα ώρες καθημερινά.

Οι καθυστερήσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΟΣΥ μία στις τρεις βάρδιες που απαιτείται καθημερινά για την κυκλοφορία ενός οχήματος δεν υλοποιείται πλέον, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να περιμένουν από 40 έως 45 λεπτά για ένα δρομολόγιο που πέρυσι η συχνότητά του ήταν κάθε 10 με 15 λεπτά.

Δεν είναι τυχαίο ότι από τις 12.000 βάρδιες που εκτελούνταν το 2013 και το 2014, το 2015 δεν υπερέβαιναν τις 10.000, κάτι που σημαίνει συρρίκνωση κατά 24% του συγκοινωνιακού έργου.
Και αυτό, παρά το γεγονός ότι η εταιρεία χρωστά σε οδηγούς και τεχνικούς πάνω από 30.000 ρεπό!

Οι αυξήσεις

Στην έλλειψη... οργάνωσης απέδιδε το υπουργείο Υποδομών την καθυστέρηση στην επιβολή των αυξήσεων, που δεν αποκλείεται να εγείρει και τις αντιδράσεις των δανειστών, οι οποίοι έχουν ήδη εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους για τις καθυστερήσεις στην εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης. Ωστόσο οι αυξήσεις που θα ισχύσουν από 1ης Φεβρουαρίου δεν αφορούν μόνο το ενιαίο εισιτήριο αλλά και ορισμένου τύπου κάρτες απεριορίστων διαδρομών αιφνιδιάζοντας χιλιάδες πολίτες. Οι ίδιες οι εταιρείες, που κλήθηκαν να επωμιστούν το κόστος της αύξησης του ΦΠΑ, βρίσκονται σε δεινή οικονομική κατάσταση έχοντας υποστεί την επιβάρυνση (9,5 εκατ. ευρώ περίπου) από την ελεύθερη μετακίνηση των πολιτών κατά την επιβολή των ελέγχων κεφαλαίων το περασμένο καλοκαίρι.


Η αύξηση του ΦΠΑ

Σε μεγάλη «πληγή» για τις συγκοινωνιακές εταιρείες αναδεικνύεται η αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23%, καθώς δημιουργείται μία «μαύρη τρύπα» στα έσοδά τους.

Χαρακτηριστικά για ένα εισιτήριο αστικών συγκοινωνιών που στοιχίζει 1,20 λεπτά στον επιβάτη επέφερε έσοδο στις συγκοινωνιακές εταιρείες 1,044 ευρώ όταν ο ΦΠΑ ήταν στο 13%. Με την αύξηση στο 23% το έσοδο ανά εισιτήριο μειώθηκε στο 0,92 λεπτά! Ανάλογη απώλεια παρουσιάζεται και από την κάρτα των απεριορίστων διαδρομών που στοιχίζει 30 ευρώ. Το έσοδο ανά κάρτα όταν ο ΦΠΑ ήταν στο 13% ήταν 26 ευρώ ανά κάρτα, ενώ με την αύξηση το 23% μειώθηκε σε 23 ευρώ ανά κάρτα.

Οφειλές υπουργείων

Πρόσθετο βάρος για τις εταιρείες αποτελεί η διόγκωση του διαχρονικού προβλήματος της μη καταβολής των οφειλών των υπουργείων προς τον Οργανισμό, που είναι μειωμένες κατά 20,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014.

Σημειώνεται ότι από την 1/1/2016 ο ΟΑΣΑ υποχρεούται να διακόψει την παροχή δωρεάν υπηρεσίας σε περίπτωση που δεν έχουν τακτοποιηθεί οι οφειλές των υπουργείων.
Παράλληλα, χάνονται 3 εκατ. ευρώ μηνιαίως από την απόφαση για οριζόντια δωρεάν μετακίνηση των εγγεγραμμένων στον ΟΑΕΔ ανέργων.

«Βόμβα» ελλειμμάτων 100 εκατ. ευρώ

Με έλλειμμα το οποίο εκτιμάται γύρω στα 100 εκατ. ευρώ θα ξεκινήσουν τη νέα χρονιά οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, καθώς το 2015 απεδείχθη καταστροφικό για τα οικονομικά των συγκοινωνιακών φορέων. Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του ΟΑΣΑ, η ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ) υπολογίζεται ότι θα κλείσει τη χρονιά με έλλειμμα κοντά στα 30 εκατ. ευρώ, ενώ η ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) θα έχει καθαρή ζημία άνω των 70 εκατ. ευρώ.
Για τη ΣΤΑΣΥ αυτή η επίδοση αποτελεί πισωγύρισμα, καθώς ουσιαστικά χάνεται η οικονομική πρόοδος της περιόδου 2013-14, όταν η εταιρεία κατάφερε να ξεπεράσει τις ζημιές των 27 εκατ. ευρώ του 2012 και να καταστεί σταθερά κερδοφόρος (2,9 εκατ. ευρώ το 2013 και 2,7 εκατ. ευρώ το 2014), χωρίς να λαμβάνει κρατική επιδότηση.
Βασικό ρόλο στα θετικά αποτελέσματα της εταιρείας διαδραμάτισε ο υπερτριπλασιασμός των ελέγχων που συγκράτησε τα έσοδα και συνδυαστικά με το καλύτερο οικονομικό κλίμα οδήγησε σε σημαντική βελτίωση με αύξηση εσόδων κατά 17%. Ωστόσο, από τον Σεπτέμβριο του 2014, όταν εφαρμόστηκε η μείωση του εισιτηρίου, ο τζίρος έμεινε στάσιμος σε σχέση με το τελευταίο τετράμηνο του 2013.
Αντίστοιχα, στο πρώτο εξάμηνο του 2015 ο τζίρος ήταν μειωμένος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 λόγω της μείωσης των εισιτηρίων, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο η ΣΤΑΣΥ δημιουργεί «μαύρη τρύπα» λόγω της απορρόφησης του ΦΠΑ, όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλο το φάσμα των συγκοινωνιών.
Ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός του 2015 υπολόγιζε για τη ΣΤΑΣΥ έσοδα ύψους 133 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την αναθεώρηση των εκτιμήσεων της εταιρείας θα κλείσει την χρονιά με τζίρο περίπου 100 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας μία «τρύπα» της τάξης των 30 εκατ. ευρώ.
Για την ΟΣΥ, το έλλειμμα του 2015 εκτιμάται ότι θα κλείσει σε τουλάχιστον 70 εκατ. ευρώ με αποτέλεσμα το συγκοινωνιακό σύστημα της Αθήνας να επιβαρύνει το 2016 τα κρατικά ταμεία με 185 εκατ. ευρώ (100 εκατ. ευρώ η «τρύπα» και 85 εκατ. ευρώ η τακτική επιχορήγηση).
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ΟΣΥ το 2014 είχε ζημίες 40 εκατ. ευρώ (έπειτα από επιδότηση 100 εκατ. ευρώ), ενώ το 2013 είχε ζημίες 7 εκατ. ευρώ (με επιδότηση 143 εκατ. ευρώ).
Έτσι αναμένεται να ζητηθεί νέα οικονομική ενίσχυση στις αστικές συγκοινωνίες το 2016, κάτι που προεξοφλείται ότι η τρόικα θα ζητήσει νέες θυσίες, αφού από το 2014 έχει ανοίξει ξανά το ντοσιέ των δημόσιων μεταφορών της Αθήνας, το οποίο είχε κλείσει έναν χρόνο νωρίτερα, όταν είχε αποδεχθεί αθορύβως τη μη αύξηση των εισιτηρίων χάρις στη βελτίωση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών.

Συντάκτης:  Μαρία Μόσχου
Πηγή: imerisia.gr