Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2015

Αλλάζουν όλα στις αστικές συγκοινωνίες το 2016.

Εάν δεν βουλιάξουν στην "μαύρη" τρύπα ύψους 100 εκατ. ευρώ οι αστικές συγκοινωνίες το 2016, σίγουρα θα... αλλάξουν. Αυτό όχι μόνο επειδή είναι απαραίτητο την επόμενη χρονιά να εφαρμοστεί κατά γράμμα το σχέδιο αναδιάρθρωσης των μέσων μεταφοράς που εξυπηρετούν καθημερινά περισσότερο από ένα εκατομμύριο επιβάτες. Αλλά και επειδή θα ολοκληρωθούν δύο σημαντικά έργα που αναμένεται να καταστήσουν πιο δημοφιλή τη χρήση, κατά κύριο λόγο, των λεωφορείων και των τρόλεϊ.

Τηλεματική

Οι πινακίδες τηλεματικής που βρίσκονται σήμερα σε πιλοτική λειτουργία στη γραμμή 224 Καισαριανή - Δικαστήρια Ευελπίδων αναμένεται να αυξηθούν συνολικά σε 1.100 -από τις συνολικά περίπου 8.000 στάσεις- σε όλη την Αττική μέχρι και τον Μάρτιο - το αργότερο έως το Πάσχα του 2016. Αντιστοίχως, συστήματα τηλεματικής θα τοποθετηθούν σε περίπου 1.900 οχήματα.

Το έργο ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ, εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την ποιότητα των υπηρεσιών σε τρόλεϊ και λεωφορεία, επιτρέποντας στους επιβάτες να πληροφορούνται για τον ακριβή χρόνο διέλευσης των συγκοινωνιών. Η πληροφόρηση αυτή θα πραγματοποιείται και μέσω "έξυπνου" κινητού και ηλεκτρονικού υπολογιστή, με τις διελεύσεις των τρόλεϊ και λεωφορείων να ελέγχονται από το κέντρο ελέγχου του ΟΑΣΑ, οδηγώντας με τον τρόπο αυτό στη βελτιστοποίηση της υπηρεσίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο εξοπλισμός είναι κατασκευασμένος με αντιβανδαλιστικό υλικό και είναι ασφαλισμένος έναντι πιθανής βλάβης ή ζημιάς.

Ανάδοχος της δωδεκαετούς σύμβασης του έργου είναι η Intracom IT Services - Intracom Κατασκευές, της οποίας η χρηματοδότηση προέρχεται από το ΕΣΠΑ (5 εκατ. ευρώ), το πρόγραμμα Jessica (4 εκατ.), ίδια κεφάλαια και δανεισμό από την Εθνική Τράπεζα.

Να σημειωθεί ότι η αποπληρωμή της επένδυσης, όταν τεθεί σε πλήρη λειτουργία, θα πραγματοποιείται τμηματικά- σε μηνιαία βάση- από τον ΟΑΣΑ. Οι καταβολές, δηλαδή, θα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την καλή λειτουργία του συστήματος με αποτέλεσμα να απομειώνονται εάν, για παράδειγμα, δεν λειτουργούν 10 στάσεις.

Ηλεκτρονικό εισιτήριο

Λίγο πριν από τα τέλη της χρονιάς που ξεκινάει σε λιγότερο από τέσσερα 24ωρα, τοποθετείται η ολοκλήρωση του έξυπνου εισιτήριου που υπολογίζεται ότι θα περιορίσει δραματικά την εισιτηριοδιαφυγή και θα ελαχιστοποιήσει τα πλαστά εισιτήρια. Ουσιαστικά, το έργο που υλοποιεί η κοινοπραξία εταιρειών LG CNS-ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, θα οδηγήσει στην αντικατάσταση του χάρτινου εισιτηρίου με ηλεκτρονική κάρτα, δύο τύπων. Ο πρώτος τύπος θα αντικαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο δεύτερος θα αποθηκεύει συγκεκριμένο αριθμό μετακινήσεων. Ταυτόχρονα, θα τοποθετηθούν μπάρες στα σημεία εισόδου και εξόδου στο μετρό και τον προαστιακό.

Το έργο-ΣΔΙΤ είναι 94 εκατ. ευρώ, με το ποσό να προέρχεται κατά 50% από ίδια κεφάλαια και κατά το υπολειπόμενο ήμισυ από πόρους ΕΣΠΑ. Ο ανάδοχος θα έχει τη συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 χρόνια και θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Αύξηση κομίστρων και μαύρη τρύπα

Ωστόσο, πολύ πριν ολοκληρωθούν τα παραπάνω έργα, οι χρήστες θα χρειαστεί να πληρώσουν ακριβότερα για να έχουν την ίδια εάν όχι χειρότερη ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών. Και αυτό επειδή από την 1η Ιανουαρίου, η τιμή του εισιτηρίου απλής μετάβασης θα αυξηθεί στο 1,40 ευρώ από 1,20 ευρώ, όπως προβλέπει το τρίτο μνημόνιο που είναι αποτέλεσμα των αλυσιτελών πολύμηνων διαπραγματεύσεων της πρώτης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τους δανειστές. Πάντως, σύμφωνα με όσα έχει δηλώσει ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, θα αυξηθεί η χρονική διάρκεια του κομίστρου στα 90 λεπτά (όσο ήταν πριν την μείωση σε 1,30 ευρώ), ενώ δεν θα αυξηθεί η τιμή της μηνιαίας κάρτας απεριόριστων διαδρομών που κοστίζει σήμερα 30 ευρώ.

Παράλληλα, ο ΟΑΣΑ θα πρέπει μέσα στο προσεχές διάστημα να εξυγιάνει τα μεγέθη του, μιας και ξεπερνούν τα 100 εκατ. ευρώ οι πρωτογενείς ζημιές του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής το δεκάμηνο του 2015.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, μετά την κρατική επιδότηση (που τοποθετείται στα 85 εκατ. ευρώ για το σύνολο της χρονιάς), ο ΟΑΣΑ παρουσιάζει ζημιές 25 εκατ. ευρώ, αντί λειτουργικής κερδοφορίας 3,6 εκατ. ευρώ το διάστημα Ιανουάριος-Νοέμβριος 2014.

Παράλληλα, βάσει του αρχικού προϋπολογισμού του ΟΑΣΑ για το 2015, αναμένονταν έσοδα 280 εκατ. ευρώ στο δεκάμηνο του 2015, τα οποία έχουν περιοριστεί σε μόλις 180 εκατ. ευρώ. Ακόμη τα συνολικά λειτουργικά έσοδα του ομίλου προ της κρατικής επιδότησης μειώθηκαν κατά 46 εκατ. ευρώ (-20%) συγκριτικά με το δεκάμηνο του 2014.

Που οφείλονται οι κακές επιδόσεις του ΟΑΣΑ; Στα μειωμένα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων και ετήσιων καρτών, στην μη καταβολή των επιδοτήσεων από το Δημόσιο (για τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μεταφορά ευαίσθητων ομάδων του πληθυσμού), στη διαφορετική λογιστική αντιμετώπιση από την ΟΣΥ του μεταβατικού λογαριασμού πωλήσεων εισιτηρίων, στην παροχή δωρεάν συγκοινωνιών για δέκα ημέρες τον Ιούλιο, στην ελεύθερη μετακίνηση των ανέργων και στην αλλαγή του ΦΠΑ, ο οποίος απορροφάται από τους συγκοινωνιακούς φορείς.


Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr