Σάββατο, 31 Οκτωβρίου 2015

Καμπανάκι Πεκίνου σε Αθήνα: Ξεκαθαρίστε τι θα κάνετε με τις επενδύσεις.


Καμπανάκι στέλνει για μια ακόμη φορά το Πεκίνο στην Αθήνα αναφορικά με τη πορεία μιας σειράς επενδύσεων, για τις οποίες υπάρχει δεδηλωμένο κινεζικό ενδιαφέρον, αλλά παραμένουν επί χρόνια στα χαρτιά.
Το ενδιαφέρον μεγάλων κινεζικων ομίλων σε συγκεκριμένους τομείς είναι γνωστό, αλλά για να διατηρηθεί “ζωντανό” θα πρέπει και η ελληνική κυβέρνηση να στείλει σήμα για τις ακριβείς της προθέσεις, λέει μιλώντας στα «ΝΕΑ», ο επικεφαλής του πολιτικού τμήματος της κινεζικής πρεσβείας στην Αθήνα, Wu Shutao.

Σε μια κλειστή ενημέρωση για την πορεία των ελληνοκινεζικών σχέσεων που έγινε χθες στη πρεσβεία της Κίνας στο Ψυχικό, ο κινέζος διπλωμάτης έκανε και σαφές ότι «το Πεικόνο κοιτάζει από κοντά τις εξελίξεις, και παροτρύνει πάντα τις κινεζικές εταιρείες να συμμετάσχουν στο ελληνικό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, και να εκμεταλλευτούν τις όποιες ευκαιρίες».

«Δεν εξαρτάται όμως μόνο από εμάς. Εξαρτάται κυρίως από την ελληνική κυβέρνηση να αποφασίσει τι θέλει να κάνει, αν θα προκηρύξει διαγωνισμούς σε μια σειρά τομείς κινεζικού ενδιαφέροντος», λέει ο Shutao. 

Ο διπλωμάτης αναφέρεται κυρίως σε τέσσερις μεγάλες επενδύσεις που εδώ και χρόνια παραμάνουν απλώς κυβερνητικές εξαγγελίες. Πρόκειται για την διωτικοποίηση του αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος (για το οποία παλαιότερα είχαν ενδιαφερθεί οι Friedmann Pacific και Shenzhen Airport), το διαγωνισμό για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου (είχε δείξει ενδιαφέρον η China State Construction Engineering Corporation), την αναβάθμιση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου (China National Development and Reform Commission), και φυσικά το διαγωνισμό για την δημιουργία εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο που ενδιαφέρει τη Cosco. 

Ο ΟΛΠ
«Ειναι δικαίωμα της ελληνικής κυβερνησης να αποφασίσει τι θα κάνει και πότε», λέει με νόημα ο διπλωμάτης, που επαναλαμβάνει ότι κλειδί για τη διεύρυνση της κινεζικής παρουσίας στην Ελλάδα είναι ο ΟΛΠ. Εκτός της Cosco, τον διεκδικούν επίσης η APM Terminal θυγατρική της πανίσχυρης δανέζικης Maersk, και η ICTS από τις Φιλιππίνες.

Το ενδιαφέρον των Κινέζων είναι σαφές και αυτό που μένει να φανεί είναι το ύψος του τιμήματος. Ενα ερώτημα είναι το αν και κατά πόσο η εξαίρεση από τη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου-ΟΛΠ της παράκτιας έκτασης των πρώην Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα, θα επηρεάσει προς τα κάτω τις προσφορές που πρόκειται να καταθέσουν στις 3 Δεκεμβρίου οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό.

Η Cosco
Θυμίζουμε πάντως ότι πρόσφατα η Cosco εξαγόρασε μέσω κοινοπραξίας δύο λιμάνια, πάνω ακριβώς στον «Δρόμο του Μεταξιού», ένα στην Τουρκία, και ένα στη Κύπρο. Ειδικά το Kumport Terminal, στον κόλπο του Μαρμαρά, είναι το μεγαλύτερο ιδιωτικό λιμανι της Τουρκίας, και η είδηση της εξαγοράς του προκάλεσε προβληματισμό στην Αθήνα, με το σκεπτικό ότι οι Κινέζοι έχουν “βγάλει από το μυαλό τους” τον Πειραιά και τον ψάχνουν για εναλλακτικές.

Δεν λειτουργεί ωστόσο ανταγωνιστικά, παρά συμπληρωματικά, το τουρικό λιμάνι με τον Πειραιά, επιμένουν πηγές της αγοράς. Κι αυτό καθώς όπως λένε το σύνολο σχεδόν του όγκου των εμπορευματοκιβωτίων που διαχειρίζεται το Kumport Terminal αφορά εισαγόμενο στην Τουρκία τοπικό φορτίο και όχι, όπως στην περίπτωση του Πειραιά, διαμετακομιστικό. 

Καμπανάκι
Οπως και να έχει, το καμπανάκι εκ μέρους των Κινέζων συνεχίζει να χτυπάει, και σχετίζεται με τις καθυστερήσεις που διαπιστώνονται σε μια σειρά θεμάτων επενδυτικού ενδιαφέροντος, σύμφωνα με τα όσα μεταφέρουν οι διπλωματικές πηγές.

Αυτά και άλλα, όπως και τη γενικότερη πορεία των ελληνοκινεζικών σχέσεων θα συζητήσει ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας που την επόμενη εβδομάδα ταξιδεύει στην Κίνα. 

Είναι προσκεκλημένος της “Κρατικής Ωκεάνιας Διοίκησης” της χώρας και θα συμμετάσχει στο Φόρουμ της Θαλάσσιας Συνεργασίας μεταξύ Κίνας και χωρών της Νοτίου Ευρώπης, το οποίο θα διεξαχθεί στο Σιαμέν στις 7 και 8 Νοεμβρίου.

Ενδεχομένως το ταξίδι του να είναι και ένας προπομπός μελλοντικής επίσκεψης στο Πεκίνο του Πρωθυπουργού Α. Τσίπρα.

Συντάκτης: Γιώργος Φιντικάκης 
Πηγή: tanea.gr