Σάββατο, 24 Οκτωβρίου 2015

Η ιστορία της σιδηροδρομικής γέφυρας του Αχλαδόκαμπου. Δείτε το βίντεο.


Σε ένα βίντεο διάρκειας περίπου 11 λεπτών μετράμε τον χρόνο από το 1870 για την περιοχή Σύρτης - Αχλαδόκαμπος, που ήταν μια «νεκρή» περιοχή μετά το ολοκαύτωμα του Ιμπραήμ, έως το 2010.

Το βίντεο παρουσιάζει σε timelaps τις αλλαγές που συντελέστηκαν στην περιοχή, με την κατασκευή της γέφυρας προπολεμικά και την ανάπτυξη της φύσης, την ανατίναξη της γέφυρας και την Κατοχή, την καλλιέργεια των πρώτων κτημάτων αργότερα. Με την υποτυπώδη αυτή ανάπτυξη, άρχισαν να ανοίγονται οι δρόμοι και κατασκευάστηκε η νέα γέφυρα.
Στο anagnostis.org διαβάζουμε: «Τα γερμανικά στρατεύματα αποχωρώντας από την Ελλάδα στις 9 Σεπτεμβρίου 1944 κατέστρεψαν τη γέφυρα που υπήρχε. Για τα επόμενα 26 χρόνια (1947-1973) η σιδηροδρομική σύνδεση Κορίνθου και Τριπόλεως στο σημείο αυτό γινόταν με παραλλαγή της διαδρομής (παράκαμψη). Μετά την ανατίναξη της γέφυρας η γραμμή έμπαινε στο βάθος της ρεματιάς.
»Εκεί ήταν σταθμός όπου άλλαζε μέτωπο η μηχανή ή αργότερα η αυτοκινητάμαξα και περνούσε από την άλλη πλευρά της χαράδρας ή αντιθέτως… και συνέχιζε τη διαδρομή. Αυτή η παράκαμψη ονομάστηκε Σύρτης.
»Η παράκαμψη αυτή σηματοδότησε μία ολόκληρη εποχή και αποτέλεσε σήμα κατατεθέν για την περιοχή του Αχλαδοκάμπου για αρκετά χρόνια μέχρι την κατασκευή της νέας γέφυρας που ολοκληρώθηκε το 1974.
»16 Φεβρουαρίου 1974: Ο τότε Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Αλέξανδρος Τζαβέλλας εγκαινιάζει τη νέα σιδηροδρομική γέφυρα του Αχλαδοκάμπου επί της σιδηροδρομικής γραμμής Μύλων - Αργολίδος - Καλαμών.
»Έκτοτε τα τρένα διέρχονταν από τη νέα γέφυρα που συνοδεύτηκε και από νέα χάραξη της γραμμής. Το σημείο του παλιού Σύρτη μετατράπηκε σε "χωματερή" από κάθε λογής τροχήλατο σιδηροδρομικό υλικό, που πρόσφατα εκποιήθηκε με αποτέλεσμα ο χώρος να αδειάσει από βαγόνια και να γεμίσει από μπάζα...».
Στο συνοδευτικό κείμενο του βίντεο εκφράζονται προβληματισμοί για την εκ νέου εγκατάλειψη των αγρών και της καλλιέργειας του σιταριού, αλλά και για την εγκατάλειψη του σιδηροδρόμου που κλείνει πέντε χρόνια από την παύση της λειτουργίας του.
«Με πέντε χρόνια χωρίς τρένο και με ένα αόριστο χρόνο - μέλλον το πότε θα ξαναπεράσει πάλι τρένο από την Πελοπόννησο!», αναφέρει.
Σημειωτέον ότι το βίντεο συνοδεύεται από ηχητικά ντοκουμέντα εποχής.


Έρευνα: Παναγιώτης Pουμέντζας.
Πηγές: arcadiaportal.gr - anagnostis.org