Πέμπτη, 26 Φεβρουαρίου 2015

Ο «Υπερσιβηρικός» Ευρώπης - Κίνας

Το ταξίδι της από την Ισπανία στην Κίνα, σπάζοντας το ρεκόρ απόστασης του υπερσιβηρικού σιδηροδρόμου, ολοκλήρωσε το Σαββατοκύριακο η εικονιζόμενη εμπορική αμαξοστοιχία, διανοίγοντας συμβολικά έναν νέο «Δρόμο του Μεταξιού». Το τρένο των 40 κοντέινερ, που είχε φθάσει στη Μαδρίτη από το κινεζικό Γιγού στις 9 Δεκεμβρίου με βιομηχανικά προϊόντα -από όπου και η φωτογραφία-, διήλθε κατά την επιστροφή από την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Πολωνία, τη Λευκορωσία, τη Ρωσία, το Καζαχστάν, προτού επανέλθει στην Κίνα, μεταφέροντας ισπανικό παρθένο ελαιόλαδο και έχοντας διανύσει 13.000 χλμ.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:


ΓΙΓΟΥ, ΚΙΝΑ. Η πρώτη εμπορική αμαξοστοιχία που συνέδεσε την Ισπανία με την Κίνα ολοκλήρωσε χθες το ταξίδι της, φθάνοντας στον σιδηροδρομικό σταθμό του Γιγού.

Η διαδρομή μετ’ επιστροφής των 26.000 χιλιομέτρων της νέας γραμμής «Γιχσινού» έφερε τα 18 βαγόνια του συρμού φορτωμένα με πανάκριβο παρθένο ελαιόλαδο με ασφάλεια στην κινεζική αγορά. Το τρένο διήλθε στο μεταξύ από την Κίνα, το Καζαχστάν, τη Λευκορωσία, την Πολωνία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία, σε μία διαδρομή διάρκειας τεσσάρων μηνών.

Ο συρμός έφθασε στην Ισπανία φορτωμένος με φθηνά κινεζικά προϊόντα και επέστρεψε στην ασιατική χώρα μεταφέροντας παρθένο ελαιόλαδο. Τα 82 κοντέινερ του τρένου ξεκίνησαν το ταξίδι τους τον Νοέμβριο από την κινεζική πόλη Γιγού, γεμάτο χριστουγεννιάτικα μπιχλιμπίδια και στολίδια, είδη χαρτικής και λαϊκής τέχνης, για να φθάσουν στις αγορές της Μαδρίτης στις 14 Δεκεμβρίου.

Πριν από τα εγκαίνια της γραμμής Γιχσινού, η αποστολή εμπορευμάτων μεταξύ Ευρώπης και Κίνας εξηρτάτο από τις θαλάσσιες μεταφορές ή τις δαπανηρές εναέριες μεταφορές, αυξάνοντας κατακόρυφα το κόστος των κινεζικών προϊόντων.

«Η εμπορική αυτή αμαξοστοιχία θα ενισχύσει τις εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Κίνας και Νότιας Ευρώπης» λέει ο Λι Χουιχουάν, διαχειριστής της κινεζικής εταιρείας.

Η διαδρομή του τρένου είναι κατά 600 χλμ. μακρύτερη από εκείνη του Υπερσιβηρικού, που συνδέει το Βλαδιβοστόκ στη ρωσική Απω Ανατολή με τη Μόσχα. Τα ρωσικά ΜΜΕ έσπευσαν να υπογραμμίσουν ότι το ταξίδι απαιτεί τρεις αλλαγές συρμών, καθώς η διάμετρος των γραμμών στις επτά χώρες είναι διαφορετική κατά περίπτωση.

Παρά το σημαντικό αυτό πρόβλημα, οι υποστηρικτές της γραμμής εκτιμούν ότι αυτή είναι ικανή να ενισχύσει τις διμερείς εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ε.Ε. και Κίνας, η αξία των οποίων είναι σήμερα της τάξης του 1 δισ. ευρώ την ημέρα.

Ο Μίκλος Κοπ, επικεφαλής εμπορικών συρμών της Διεθνούς Ενωσης Σιδηροδρόμων, λέει ότι η αποστολή κοντέινερ 10 τόνων και 12 μέτρων μήκους, από το Τσενγκντού της Κίνας στο Λοτζ της Πολωνίας, απαιτεί 12 με 14 ημέρες μέσω σιδηροδρόμου, μία εβδομάδα αεροπορικώς (στις οποίες πρέπει να προστεθούν τουλάχιστον τέσσερις ημέρες για τελωνειακές διατυπώσεις και παράδοση) και σχεδόν δύο μήνες διά θαλάσσης. Το κόστος για το κοντέινερ είναι 40.000 δολάρια μέσω αέρος, 10.000 σιδηροδρομικώς και 5.000 διά θαλάσσης.

Τα προσκόμματα στη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων εκθέτει ο Ζαν-Πολ Ροντρίγκ του αμερικανικού πανεπιστημίου Χόφστρα. «Οι εμπορικές αμαξοστοιχίες της Ευρώπης μεταφέρουν το ήμισυ των εμπορευμάτων των αμερικανικών, λόγω χαμηλών γεφυρών, σηράγγων και άλλων προβλημάτων υποδομών, που δεν επιτρέπουν τη χρήση κοντέινερ το ένα πάνω στο άλλο. Η Ισπανία είναι ίσως το χειρότερο μέρος στην Ευρώπη για σιδηροδρομικές μεταφορές. Εκτιμώ ότι η κίνηση αυτή έγινε ως επίδειξη, για να αποδειχθεί η βιωσιμότητα της τεχνολογίας. Διατηρώ ωστόσο αμφιβολίες κατά πόσον η γραμμή αυτή θα είναι οικονομικά συμφέρουσα», λέει ο δρ Ροντρίγκ.

Αλλο σημαντικό πρόβλημα για τη μεταφορά ευπαθών φορτίων είναι ότι η θερμοκρασία στη διαδρομή φθάνει στους 35 βαθμούς στις ισπανικές πεδιάδες και κατεβαίνει πολύ κάτω από το μηδέν στο Καζαχστάν.

Η πόλη του Γιγού, πληθυσμού 1,2 εκατομμυρίων, αποτελεί στο μεταξύ ενδεικτικό παράδειγμα της σύγχρονης Κίνας. Η σχετικά μικρή βιομηχανική παραγωγή στην πόλη αυξάνεται με γεωμετρικό ρυθμό, αποκτώντας ολοένα και μεγαλύτερη θέση στην εξαγωγική δραστηριότητα της Κίνας.

"Καθημερινή"