Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2015

Επόμενος σταθμός... Θριάσιο

Δεν είναι και λίγο να βλέπεις τον πρωθυπουργό, επί κινεζικού εδάφους (όπως είναι το κατάστρωμα του θεόρατου αποβατικού πλοίου Changbai Shan που είχε δέσει στον Πειραιά), να λέει πως στηρίζει τις υπάρχουσες επενδύσεις της Cosco και θα αναζητήσει νέους τρόπους συνεργασίας του ελληνικού κράτους με οικονομικούς φορείς της Κίνας. Βάζει τέλος σε πολλά σενάρια. Ομως αρκεί; Παραμένει, για παράδειγμα, αδιευκρίνιστο πώς θα μεθοδευθεί η παραχώρηση περισσότερου έλεγχου του Πειραιά στους Κινέζους που τον επιδιώκουν μετ’ επιτάσεως. Για την ώρα, η πώληση του 67,7% των μετοχών του ΟΛΠ έχει (ατύπως) «παγώσει». Ομως «θα βρεθούν τρόποι», λένε ανοιχτά στην κυβέρνηση. Οι Κινέζοι είναι άγνωστο αν θα δείξουν (κάποια) υπομονή για τον Πειραιά (άλλωστε, η κατασκευή του δυτικού προβλήτα ΙΙΙ έναντι 230 εκατ. προχωράει) αλλά θα πιέσουν τώρα και αλλού: στο Θριάσιο. Η Cosco συμμετέχει στην (επίσης μετέωρη) διαγωνιστική διαδικασία παραχώρησης για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών στο Θριάσιο Πεδίο που διενεργεί η ΓΑΙΑΟΣΕ. Επειδή η ανάπτυξη του όλου κινεζικού σχεδίου, να καταστεί η Ελλάδα ευρωπαϊκή πύλη εισαγωγής ασιατικών προϊόντων, συναρτάται αυτονόητα με την ολοκλήρωση του εμπορευματικού κέντρου και του σιδηροδρομικού έργου στο Θριάσιο, η Cosco φέρεται να διεκδικεί την ταυτόχρονη παραχώρηση τόσο του σταθμού διαλογής και μεταφόρτωσης φορτίων, εμβαδού περίπου 1.450 στρεμμάτων ιδιοκτησίας ΟΣΕ, όσο και του χώρου ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ, έκτασης 588 στρεμμάτων με δυνατότητα δόμησης περίπου 235.000 τ.μ. στεγασμένων χώρων. Το θέμα έχει τεθεί σε παράγοντες-κλειδιά της ελληνικής κυβέρνησης από τον καιρό που αυτοί ήταν ακόμη στην αντιπολίτευση και είναι ασφαλώς εις γνώσιν του πρωθυπουργού.

Τις πιθανότητες ενός ενδεχομένου Grexit έχουν αρχίσει να μετρούν ξανά οι μεγάλες γερμανικές τράπεζες. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για την Deutsche Bank, η πιθανότητα Grexit είναι στο 20% και για την Commerzbank φτάνει το 50%. Τα ποσοστά αυτά ενδεχομένως τις τελευταίες μέρες να έχουν αυξηθεί, καθώς οι μετρήσεις έγιναν στο τέλος της περασμένης εβδομάδας, ωστόσο, συμβαδίζουν και με τον μέσο όρο των πιθανοτήτων που δίνουν οι αναλυτές, με βάση τις σχετικές δημοσκοπήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στη διεθνή επενδυτική κοινότητα. Γεγονός αποτελεί, πάντως, ότι όσο διαρκεί η εκκρεμότητα, τόσο τα νούμερα θα αυξάνονται...

Τα σχέδια για αποκρατικοποιήσεις

«Με αναμμένες τις μηχανές» φαίνεται πως παραμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ, όπου η περιρρέουσα ατμόσφαιρα χαρακτηρίζεται από την αίσθηση πως ανεξάρτητα από το πότε (και εάν) θα μετονομασθεί σύντομα θα κληθεί να «τρέξει». Οι πληροφορίες, που εμμέσως επιβεβαιώνονται, θέλουν την κυβέρνηση να είναι διατεθειμένη (όχι όμως και χωρίς αντιδράσεις στο εσωτερικό της) να προχωρήσει υπό προϋποθέσεις όσους διαγωνισμούς αξιοποίησης τρέχουν ήδη και βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο. Είναι χαρακτηριστικό πως η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ παραμένει στη θέση της παρά την παρέλευση της «μιας εβδομάδας» για την οποία είχε μιλήσει το υπουργείο Oικονομικών στις 5 Φεβρουαρίου, απαντώντας στις πληροφορίες ότι τελικά αποφασίστηκε να παραμείνουν μέχρι νεωτέρας ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος και ας είχαν ζητηθεί οι παραιτήσεις τους στις 30 Ιανουαρίου. Κύκλοι σε γνώση των διαβουλεύσεων με την Ευρώπη εκτιμούν ότι «οι αποκρατικοποιήσεις για τις Βρυξέλλες είναι γραμμή με βαθύ κόκκινο χρώμα». Οψόμεθα...

Νέα επένδυση για την Dogus

Ποιος είπε ότι η Dogus «εγκαταλείπει» την Ελλάδα; Μετά την τοποθέτησή του στον Αστέρα Βουλιαγμένης και σε μια σαφή ένδειξη προθέσεων, ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών και νέα επένδυση στην Ελλάδα. Ο τουρκικός όμιλος του Φερίτ Σαχένκ, που προχώρησε πρόσφατα στην αγορά γραφείων στην Αθήνα, αύξησε τη συμμετοχή του στην Κ&G Διαχείριση Μαρινών Μεσογείου Α.Ε. Η D Marine Investment Holdings, θυγατρική του ομίλου Dogus, κατέχει πλέον το 90,37% της Κ&G, ενώ το υπόλοιπο ελέγχεται από την εισηγμένη Κυριακούλης. Η Κ&G κατέχει το 51% της μαρίνας των Γουβιών στην Kέρκυρα, το 27% της μαρίνας Λευκάδος, το 23% της μαρίνας Ζέας και το 60% της μαρίνας Καλαμάτας. Το επενδυτικό όχημα του Φερίτ Σαχένκ ελέγχει επίσης μαζί με τη Lamda Development του ομίλου Λάτση και το 50% της εταιρείας διαχείρισης της μαρίνας Φλοίσβου. Το βασικό στοίχημα της Dogus επί ελληνικού εδάφους, ωστόσο, παραμένει η περίπτωση του Αστέρα Βουλιαγμένης, η οποία, προς το παρόν, δεν δείχνει να αντιμετωπίζει αξεπέραστα προβλήματα, μολονότι οι καθυστερήσεις που σημειώνονται είναι μεγάλες. Για πολλούς λόγους, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται ότι θα είναι πολύ κρίσιμο και για το συγκεκριμένο πρότζεκτ.

"Καθημερινή"