Δευτέρα, 29 Δεκεμβρίου 2014

Τη «Νότια Οδό» προς την ΕΕ χτίζουν οι Κινέζοι. Ο ρόλος του Πειραιά και του ελληνικού σιδηρόδρομου.

Θέση και μάλιστα σημαντική στους εμπορικούς δρόμους που σχεδιάζει να εκμεταλλευθεί η Κίνα για να φτάσουν τα προϊόντα της στην Ευρώπη έχει η χώρα. Ο ρόλος του Πειραιά και του ελληνικού σιδηρόδρομου και οι κινήσεις του ανταγωνισμού.

Σημαντικό όφελος έχει να αποκομίσει η χώρα μας από την εν εξελίξει προσπάθεια της Κίνας για την δημιουργία νέων εμπορικών δρόμων, μέσω των οποίων τα κινεζικά προϊόντα θα φτάσουν στην Ευρώπη και όχι μόνο.

Η χώρα μας αποτελεί μέρος του στρατηγικού κινεζικού σχεδιασμού, καθώς βρίσκεται στο σταυροδρόμι των νέων δρόμων του μεταξιού και αυτό της προσφέρει την ευκαιρία να ισχυροποιήσει τη θέση της ως κόμβος διαμετακομιστικού εμπορίου. Το λιμάνι του Πειραιά και ο ελληνικός σιδηρόδρομος έχουν να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις εξελίξεις, όχι όμως χωρίς ισχυρό ανταγωνισμό.

Η Κίνα αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής των Βαλκανίων σε μια προσπάθεια να προωθήσει ταχύτερα την μαζικότερη πρόσβαση των εμπορευμάτων της προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Το σχέδιο μάλιστα ανακοινώθηκε δια στόματος του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ, από συνέδριο που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στο Βελιγράδι.

Μέσω Σερβίας

Η ασιατική χώρα πρόκειται να χρηματοδοτήσει την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της Σερβίας, προκειμένου να αυξηθεί η δυνατότητα μεταφοράς φορτίων. Η συμφωνία, το ύψος της οποίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ, εντάσσεται στον στρατηγικό σχεδιασμό του Πεκίνου για την προώθηση των κινεζικών προϊόντων στις ευρωπαϊκές αγορές μέσω της «Νότιας Οδού», με πύλη εισόδου στην Ευρώπη το λιμάνι του Πειραιά. Στην συνέχεια τα φορτία θα προωθούνται κατά κύριο λόγο σιδηροδρομικώς μέσω της Ελλάδας και της Σερβίας σε κόμβους της Κεντρικής Ευρώπης όπως η Βουδαπέστη.

Μάλιστα σε άρθρο του ο Κινέζος πρωθυπουργός τόνισε ότι «με κόμβο το λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα και το σιδηροδρομικό δίκτυο Βελιγραδίου - Βουδαπέστης, η αποκαλούμενη Νότια οδός μπορεί να αποτελέσει τη θαλάσσια και χερσαία, ταχεία γραμμή επικοινωνίας της Κίνας με την Ευρώπη». Σύμφωνα με τον Κινέζο αξιωματούχο η αξιοποίηση αυτής της οδού θα έχει οικονομικά οφέλη για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες από τις οποίες θα διέρχεται.

Παράλληλα στα στα σχέδια της χώρας του είναι και η ανάληψη πρωτοβουλίας για την διευκόλυνση των μεταφορών, την διακίνηση των εμπορευμάτων και την απλούστευση των τελωνειακών διαδικασιών.

Ο Πειραιάς ενισχύει συνεχώς τη θέση του

Η παρουσία του λιμένα του Πειραιά είναι ήδη ισχυρή καθώς φέτος συνολικά αναμένεται να διακινηθούν περί τα 3,7 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια, συνεχίζοντας την ανοδική πορεία σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Μάλιστα ο ρυθμός με τον οποίο αυξάνεται η κίνηση είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακός και το κορυφαίο λιμάνι της χώρας πλησιάζει το σταδιακά στο 100% της ετήσιας δυναμικότητάς του, που ανέρχεται σε 4,7 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.

Προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο κορεσμού του λιμανιού θα πρέπει να προχωρήσει η δημιουργία της νέας προβλήτας, με την οποία η συνολική δυναμικότητα διαχείρισης του λιμανιού θα φτάσει στα σε 7,2 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια.
Ο ρόλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Τα σχέδια για την δημιουργία της Νότιας Οδού «ακουμπούν» επίσης τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία αναμένεται να αναβαθμίσει σημαντικά το ρόλο της ως πάροχος υπηρεσιών εμπορευματικής μεταφοράς. Η ελληνική εταιρεία έχει ήδη ξεκινήσει να πραγματοποιεί δρομολόγια από το λιμάνι του Πειραιά στην Κεντρική Ευρώπη.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε συνεργασία με την Cosco έχει ξεκινήσει δρομολόγια προς την Κεντρική Ευρώπη μεταφέροντας εμπορεύματα για τις πολυεθνικές εταιρείες «HUAWEI», «SONY» και «HP», ενώ σύντομα στην λίστα των πελατών της θα προστεθεί ένα ακόμη μεγάλο όνομα, αυτό της «Cisco».

Η διοίκηση της εταιρείας αναμένει ότι 2015 θα διακινηθούν συνολικά 500 τρένα έμφορτα κατά μέσο όρο με 31 containers ανά αμαξοστοιχία. Μέχρι στιγμής, έχουν δρομολογηθεί 61 αμαξοστοιχίες, με προορισμούς την Ουγγαρία - Gyor, Budapest, τη Σλοβακία - Bratislava και την Τσεχία - Ceska Trebova, Pardubice.
Ισχυρός ανταγωνισμός από το Βορρά

Η προσπάθεια της χώρας μας να αποτελέσει μέρος του διεθνούς συστήματος μεταφορών έχει να αντιμετωπίσει εξαιρετικά ισχυρό ανταγωνισμό. Οι παραδοσιακές δυνάμεις παραμένουν ισχυρές ενώ αναμένεται ότι η προσπάθεια για την απόκτηση μεγαλύτερου κομματιού της πίττας θα ενταθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον. Στο πλαίσιο αυτό, στην εβδομαδιαία σύνδεση με τρένο του λιμανιού του Αμβούργου με το λιμάνι Zhengzhou της Κίνας προχώρησε η εταιρεία των σιδηροδρόμων της Γερμανίας DB Schenker,η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο των μεταφορών και της εφοδιαστικής.

Τα τρένα που κινούνται στη συγκεκριμένη γραμμή φτάνουν στο Αμβούργο της Γερμανίας μέσω Καζακστάν, Ρωσίας, Λευκορωσίας και Πολωνίας, καλύπτοντας σε 18 ημέρες την απόσταση των 10.214 χιλιομέτρων. Για μια μεταφορά μέσω θάλασσας μεταξύ των δύο αυτών περιοχών θα απαιτούνταν ο διπλάσιος χρόνος. Επίσης σε σχέση με την αεροπορική μεταφορά εμπορευμάτων, το κόστος είναι περίπου 80% φθηνότερο, ενώ αισθητά φθηνότερο είναι και έναντι της οδικής μεταφοράς. Οι περισσότεροι από τους πελάτες που έχουν κλείσει συμφωνίες για τη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω της γραμμής αυτής είναι αυτοκινητοβιομηχανίες και βιομηχανίες ηλεκτρονικών.

Για τη μεταφορά εμπορευμάτων με τρένο από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη υπάρχει μία ακόμη διαδρομή, η οποία είναι σχεδόν ταυτόσημη σε σχέση με την προηγούμενη και από το Chongqing της Κίνας φτάνει στο Ντούισμπουργκ της Γερμανίας, διανύοντας 11.179 χιλιόμετρα. Εκτός από το μειωμένο κόστος, σημαντικό πλεονέκτημα των γραμμών αυτών είναι η εξάλειψη των διοικητικών εμποδίων. Χαρακτηριστικό είναι ότι στο σύνολο της διαδρομής των 11.179 χιλιομέτρων υπάρχει μόλις ένα σημείο τελωνειακού ελέγχου.

Οι συγκεκριμένες γραμμές αντιμετωπίζουν βέβαια κάποια προβλήματα. Από τη μία υπάρχουν ασυμβατότητες ανάμεσα στα σιδηροδρομικά δίκτυα από τα οποία διέρχονται τα τρένα με αποτέλεσμα να απαιτούνται παρεμβάσεις σε τεχνικό επίπεδο, προκειμένου να ολοκληρωθούν τα ταξίδια. Από την άλλη πρόβλημα επίσης είναι το ότι προς το παρόν υπάρχει μεγάλη ζήτηση για μεταφορές από την Κίνα στην Ευρώπη, αλλά πολύ μικρή για την αντίστροφη διαδρομή, με αποτέλεσμα το κόστος να αυξάνεται.

Ως την Ισπανία και ακόμη πιο πέρα...

Να σημειώσουμε, τέλος, ότι τα σχέδια της Κίνας πηγαίνουν ακόμη πιο μακριά, ως την δυτική άκρη της ευρωπαϊκής ηπείρου. Στις αρχές Δεκεμβρίου, μετά από 21 ημέρες στις ράγες, η κινεζική εμπορική αμαξοστοιχία Yixin'ou, ολοκλήρωσε ένα ταξίδι 13.000 χιλιόμετρων από το Γιβού της Ανατολικής Κίνας στην πρωτεύουσα της Ισπανίας, Μαδρίτη.

Η ισπανική πρωτεύουσα αποτελεί σημαντικό διαμετακομιστικό κόμβο προς την Αφρική και τη Λατινική Αμερική και αυτό ακριβώς είναι που επιθυμεί να εκμεταλλευθεί η Κίνα. Στη σινο-ισπανική συνεργασία μετέχουν και οι Γερμανοί, οι οποίοι μέσω της Euro Cargo Rail σχεδιάζουν την οργάνωση τακτικών δρομολογίων στην διαδρομή Μαδρίτης - Γιβού.

Μάρω Τσαντήλα
euro2dey