Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Ζεστοί οι Ρώσοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Η διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει περάσει ήδη από σαράντα κύματα, ο διαγωνισμός είναι υπό μία έννοια στον αέρα, ενώ μπλέχτηκε στα γρανάζια γεωπολιτικών ισορροπιών, ωστόσο φαίνεται ότι οι διεργασίες θα προχωρήσουν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, με τους Ρώσους να φαντάζουν ως το μεγάλο φαβορί.

Τούτο γιατί η RZD συνεχίζει να δείχνει έμπρακτο ενδιαφέρον σε σχέση με τους άλλους μνηστήρες, Ρουμάνους (Grup Feroviar Roman) και Γάλλους, αν και πληροφορίες της αγοράς δεν απέκλειαν στο σχήμα των Ρώσων και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να εισέλθει τελικά ως «μπαλαντέρ» - δικλίδα ασφαλείας για την Ε.Ε. και η γαλλική SNCF, που φέρεται να έχει χαλαρώσει το ενδιαφέρον της.

Οι τελευταίες ενδείξεις αποτυπώνουν ότι οι διαδικασίες ενδέχεται να προχωρήσουν τελικά, έστω και αν εμφανιστούν μόνο οι Ρώσοι, και το ΤΑΙΠΕΔ να ζητήσει δεσμευτικές προσφορές για ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού Α.Ε. ή Rosco) εντός του προσεχούς διαστήματος, ίσως και εντός Δεκεμβρίου. Για την ΕΕΣΣΤΥ εξακολουθούν να ενδιαφέρονται και οι τρεις εταιρείες που είχαν συμμετάσχει από την αρχή του διαγωνισμού, δηλαδή η RZD από κοινού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Siemens και η Alstom σε κοινοπραξία με την DAMCO Energy.

Σημειώνεται ωστόσο ότι και αυτός ο διαγωνισμός έχει μπόλικο παρασκήνιο. Όπως αναφέραμε στην αρχή, έχει μπλεχθεί με γεωστρατηγικά συμφέροντα και κόντρες μεταξύ Ε.Ε.-ΗΠΑ-Ρωσίας, ενώ οι Γάλλοι ενδεχομένως να παίξουν κάποιον ειδικό σκοπό. Παράλληλα, εγχώρια συμφέροντα φέρονται να έχουν διαδραματίσει ειδικούς ρόλους στο παρασκήνιο είτε προς την κατεύθυνση ακύρωσης και επαναπροκήρυξης του διαγωνισμού, είτε ως προς τη διαρροή πληροφοριών περί ευρύτερων συμμαχιών και ισορροπιών στη διεθνή σκακιέρα, είτε και προς την κατεύθυνση εξασφάλισης της δικής τους θέσης στα συμβαίνοντα και στις εξελίξεις.

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι Ρώσοι δείχνουν ζεστό και έμπρακτο ενδιαφέρον, ενώ έχουν κατά τα φαινόμενα και τον πρώτο λόγο. Θεωρητικά, μόνο στην περίπτωση μη υποβολής προσφορών μπορεί να κηρυχθεί άγονος ένας διαγωνισμός, ενώ η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ επί της ουσίας περνάει και μέσα από τις Βρυξέλλες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει όρο να προχωρήσει η πώληση της εταιρείας προκειμένου να κλείσει ο φάκελος με κρατικές ενισχύσεις ύψους άνω των 800 εκατομμυρίων ευρώ, για τις οποίες η Ε.Ε. θεωρεί ότι παρανόμως δόθηκαν στην εταιρεία. Η πώληση της εταιρείας συνδέεται με τη διαγραφή του χρέους της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ, τη μη επιβολή εις βάρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντολής ανάκτησης της παράνομης κρατικής ενίσχυσης και το κλείσιμο του φακέλου στην Ε.Ε.

Υπενθυμίζεται ότι ο σιδηρόδρομος σχετίζεται και με την εκμετάλλευση άλλων υποδομών, π.χ. λιμενικών, όπως αυτών της βορείου Ελλάδος με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη, με την RZD να έχει δείξει ενδιαφέρον και για τον ΟΛΘ ή άλλους «κόμβους» στην περιοχή.

sofokleous10.gr