Τετάρτη, 27 Αυγούστου 2014

Θριάσιο: Ξεκινούν οι διαπραγματεύσεις με τους επενδυτές

Οι Κινέζοι κατέθεσαν ολοκληρωμένη πρόταση για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου

Το Θριάσιο σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1970 από πολωνούς μηχανικούς προκειμένου να εξυπηρετήσει μια αγορά 40 εκατ. καταναλωτών 
Αισιοδοξία επικρατεί στο υπουργείο Υποδομών για την τύχη του πολλάκις εξαγγελθέντος, αλλά μηδέποτε πραγματοποιηθέντος εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο της Δυτικής Αττικής, λόγω της συμμετοχής πολλών εταιριών στον διαγωνισμό που «τρέχει» η ΓΑΙΑΟΣΕ για την ανάπτυξη του logistic hub του ΟΣΕ. 

Το επενδυτικό ενδιαφέρον μίας σειράς επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων και της κινεζικής Cosco, έχουν δημιουργήσει θετικό κλίμα στην ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία ξεκινά τις επόμενες ημέρες διαπραγματεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές, με στόχο την ολοκλήρωση των τευχών δημοπράτησης για την ανάπτυξη του έργου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν καταθέσει μη δεσμευτικές προτάσεις για την ανάπτυξη του εμπορευματικού κέντρου οι Goldair, Foodlink, MedLog, Eurobank Properties και Redeplan, καθώς και η Cosco, η πρόταση της οποίας, σύμφωνα με πηγές που έχουν γνώση της υπόθεσης, είναι η πληρέστερη, καθώς οι Κινέζοι φέρονται να εισηγούνται τόσο την ανάληψη της διαχείρισης των αποθηκών όσο και την ανάπτυξη των υποδομών logistics.

Ανάδοχος στο τέλος του 2014

Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι να κλείσει το θέμα του διαγωνισμού έως τις αρχές Οκτωβρίου, με στόχο έως το τέλος της χρονιάς να υπάρξει ανάδοχος. Ήδη, η εταιρία έχει προλάβει χρηματοοικονομικό σύμβουλο (Τράπεζα Αττικής), θα αποκτήσει νομικό σύμβουλο και συζητά την πρόσληψη και τεχνικού συμβούλου. Στελέχη της εταιρίας μιλούν για μία επένδυση της τάξης των 200 - 250 εκατ. ευρώ.

Είχε προηγηθεί η έλευση 28 εταιριών, οι οποίες είχαν χτυπήσει την πόρτα της ΓΑΙΑΟΣΕ για να αποκτήσουν πρόσβαση στα στοιχεία του διαγωνισμού, όμως μόνον έξι επέλεξαν να συνεχίσουν. Σημειωτέον ότι στον προηγούμενο διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ για το Θριάσιο είχαν συμμετάσχει οι J&P Αβαξ και η Aegean Oil, το ενδιαφέρον των οποίων φαίνεται να έχει αποσυρθεί. Βέβαια, πρόκειται για αρκετά διαφορετική συγκυρία, καθώς οι όροι του πρότζεκτ έχουν αλλάξει.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από την επόμενη εβδομάδα ο επικεφαλής της ΓΑΙΑΟΣΕ, κ.Θανάσης Σχίζας θα ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές, προκειμένου να ολοκληρωθεί το τεύχος δημοπράτησης του διαγωνισμού. Πρακτικά, η διοίκηση της εταιρίας θα επιδιώξει να «μπολιάσει» τις προτάσεις τους, με στόχο να στηθεί ένας διαγωνισμός, που θα έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επιτυχίας.


Το σχέδιο της επένδυσης

Στο Θριάσιο υπάρχουν δύο εκτάσεις. Η πρώτη ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ η δεύτερη (περί τα 2.000 στρέµµατα) στον ΟΣΕ.

Η κεντρική ιδέα του διαγωνισμού είναι η δημιουργία ενός Συγκροτήματος Εγκαταστάσεων με ανοιχτό χαρακτήρα, που εξυπηρετεί τον μέγιστο δυνατό αριθμό τελικών χρηστών, όπως μεταφορικές επιχειρήσεις, εμπορικές εταιρείες και εταιρείες logistics.

Η μέθοδος σύμπραξης μπορεί να είναι είτε η σύμβαση παραχώρησης, είτε η πώλησης μετοχών μίας εταιρείας ειδικού σκοπού είτε οι μακροχρόνιες συμβάσεις μίσθωσης.

Ειδικότερα, ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ έχει τρεις εναλλακτικές. Η πρώτη αφορά τη μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων, μέσω μιας σύμβασης. Ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τη μελέτη, την κατασκευή, τη συντήρηση, τη διαχείριση και την εκμετάλλευση του ευρύτερου Συγκροτήματος, έναντι χρηματικού ανταλλάγματος.

Η δεύτερη προβλέπει την παραχώρηση των δύο εκτάσεων μέσω δύο διακριτών συμβάσεων. Η πρώτη θα περιλαμβάνει το Εμπορευματικό Κέντρο με μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) για τη χρηματοδότηση και ανάπτυξη από ιδιώτη επενδυτή, ενώ η δεύτερη την παραχώρηση του Σταθμού Διαλογής για τη χρηματοδότηση και ολοκλήρωση της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, και τη λειτουργία του με εκχώρηση των εσόδων.

Η τρίτη εναλλακτική αφορά την παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των δύο εκτάσεων μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων.


Και ενδιαφέρον της ΕΤΕπ


Σημειωτέον ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει δεσμεύσει πόρους για την χρηματοδότηση των κέντρων διαλογής του ΟΣΕ στο Θριάσιο, υπό την προϋπόθεση να αναπτυχθεί το τμήμα των αποθηκών από ιδιώτες επενδυτές, και ενδιαφέρεται για το έργο. Η συμβολή της Τράπεζας εντάσσεται στο «υπερδάνειο» των 2 δισ. ευρώ, που είχε λάβει η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ το 2010, που ήταν και το δεύτερο μεγαλύτερο στην ιστορία της.

Πλέον, στο υπουργείο Υποδομών μιλούν με άλλα δεδομένα, καθώς λειτουργεί η νέα σιδηροδρομική γραμμής που συνδέει τον λιμένα του Νέου Ικονίου με το Θριάσιο, για την κατασκευή της οποίας η ΕΡΓΟΣΕ έχει δαπανήσει 110 εκατ. ευρώ.

Το Θριάσιο σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1970 από πολωνούς μηχανικούς προκειμένου να εξυπηρετήσει μια αγορά 40 εκατ. καταναλωτών - περίπου όση διεκδικείται σήμερα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τους Κινέζους της Cosco στην Κεντρική Ευρώπη.

Αχιλλέας Χεκίμογλου
ΤΟ ΒΗΜΑ