Τρίτη, 27 Μαΐου 2014

Δύσκολο παζλ η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Zοφερό διαγράφεται το μέλλον της TPAINOΣE εάν ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της εταιρείας δεν έχει αίσιο τέλος. Και αυτό διότι η εταιρεία θα κληθεί να επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο 714 εκατ. ευρώ που έχουν χαρακτηριστεί ως κρατικές επιχορηγήσεις.

Mε δεδομένο ότι η εταιρεία δεν είναι σε θέση να εκταμιεύσει τέτοιο ποσό θα τεθεί σε εκκαθάριση και την επόμενη ημέρα θα ανοίξει νέο σχήμα, χωρίς όμως τα δικαιώματα της παλιάς εταιρείας (επιδοτήσεις, συχνότητες δρομολογίων, εργασιακό καθεστώς κ.λπ.).


Το χρονοδιάγραμμα για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι αυστηρό. Συγκεκριμένα έως την 1η Νοεμβρίου (πριν την ανάληψη των καθηκόντων από το νέο πρόεδρο της Κομισιόν) η εταιρεία πρέπει να έχει περάσει στα χέρια ενός από τους ενδιαφερόμενους που δίνουν το παρών στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Γιατί το ζήτημα των κεφαλαιακών ενισχύσεων της εταιρείας δεν έχει κλείσει και η άτυπη συμφωνία για επιστροφή των 714 εκατομ. ευρώ αιωρείται. Υπό αυτές τις συνθήκες τα τρία σχήματα που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον πρόκειται να καταθέσουν τις δεσμευτικές τους προσφορές στις αρχές του Σεπτέμβρη, δηλώνοντας ωστόσο δισταγμό αν δεν λυθεί οριστικά το θέμα των κρατικών ενισχύσεων.

Τι προβλέπει το Σχέδιο Β

Στην περίπτωση εκείνη που ο διαγωνισμός της αποκρατικοποίησης δεν αποδώσει, το επιτελείο της ελληνικής κυβέρνησης θα φέρει στο προσκήνιο των συζητήσεων ένα εναλλακτικό σενάριο, δεχόμενο και τις πιέσεις της ευρωπαϊκής πλευράς. Τι προβλέπει αυτό; Όταν η Κομισιόν ζητήσει από το ελληνικό δημόσιο να εισπράξει τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις των 715 εκατ. ευρώ, η TPAINOΣE θα μπει υπό εκκαθάριση, αντίστοιχα όπως συνέβη και στην παλιά Ολυμπιακή από την οποία απολύθηκε πλήθος προσωπικού. Νέο σχήμα θα προκύψει άμεσα το οποίο θα ξεκινήσει από την αρχή. Η εταιρεία θα χάσει όλα τα «ιστορικά» της κεκτημένα. Έτσι, η εταιρεία θα έχει δημόσιο χαρακτήρα τουλάχιστον στην αρχή, ενώ δεν θα είναι αποδέκτης της επιδότησης των 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο που παίρνει σήμερα η TPAINOΣE για τη διατήρηση κάποιων άγονων δρομολογίων. Για την επιδότηση θα πρέπει να γίνει νέο αίτημα στην E.E. και θα μπορεί να δοθεί μόνο αν αυτή αποφανθεί θετικά. Τέλος, νέες συμβάσεις θα ισχύσουν για όσους επαναπροσληφθούν.

Το «ύποπτο» παρελθόν της εταιρείας

Το ζήτημα των χρεών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ από το 2007 έως το 2009 τέθηκε από την Ε.Ε. όταν ξεκίνησε η διαδικασία εξυγίανσης του OΣE και της TPAINOΣE στην οποία περιλαμβανόταν η διαγραφή χρεών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι πως την περίοδο εκείνη υπήρχαν φήμες για παράνομες ενισχύσεις ύψους 1,2 δισ. τα οποία είχαν να κάνουν με υποχρεώσεις της εταιρείας για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, τέλη χρήσης δικτύου, ενοικίαση συρμών, μεταφορά περιουσιακών στοιχείων κ.α. Παρ' όλα αυτά, έπειτα από τη διαπραγμάτευση, το ποσό υπέστη μείωση και έφτασε στα 714 εκατομ. Λίγους δε μόλις μήνες πριν από την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της TPAINOΣE και της Rosco, η Ε.Ε. δια αντιπροσώπου του Χ. Αλμούνια είχε υπογραμμίσει πως το θέμα τίθεται στο περιθώριο έτσι ώστε να συνεχιστεί η ιδιωτικοποίηση των δύο εταιρειών.

Αυτή την ώρα όμως η Κομισιόν ασκεί βέτο και θέτει ως απαραίτητη προϋπόθεση την επιτυχή ιδιωτικοποίηση του Oργανισμού για να διαγραφεί μεγάλο μέρος των κρατικών ενισχύσεων. Πολλοί θέλουν το κυβερνητικό επιτελείο να έχει συνάψει άτυπα συμφωνία σε αυτό το σενάριο αναφορικά με τις κρατικές ενισχύσεις με τη σημερινή διοίκηση της Kομισιόν. Τον περασμένο μήνα μάλιστα κατά τη συζήτηση που είχε με τη διοίκηση του TAIΠEΔ επισημάνθηκε το γεγονός πως αν δεν συνεχιστεί η πώληση της εταιρείας, το Δημόσιο είναι υποχρεωμένο να ψάξει τα εν λόγω ποσά, κάτι που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα το κλείσιμο της εταιρείας.

Ο τεχνικός έλεγχος

Προβληματισμός επικρατεί σχετικά με το πόσο πιθανό είναι να δημιουργηθούν προβλήματα στο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης της εταιρείας. Ο επικεφαλής των Pωσικών Σιδηροδρόμων (RZD) Bλαντίμιρ Γιακούνιν πρόσφατα εξέφρασε τις αμφιβολίες του σχολιάζοντας πως υπάρχουν πολλά κενά στην εικόνα σχετικά με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης. Τόσο οι Pωσικοί Σιδηρόδρομοι όσο και η γαλλική SNCF και η ρουμανική GFR αποτελούν τους διεκδικητές της εταιρείας ενώ στις αρχές του φθινοπώρου θα κληθούν να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους.

Για να καθορίσουν το ύψος της οικονομικής προσφοράς, οι τρεις διεκδικητές έχουν πραγματοποιήσει τεχνικό και οικονομικό έλεγχο (due diligence) στις εγκαταστάσεις της TPAINOΣE.

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από τη SNCF. Ουσιαστικά προβλήματα φαίνεται πως αντιμετωπίζει η Grup Feroviar Roman με τον επικεφαλής της Γκρούια Στόικα να υφίσταται κατηγορίες για άσκηση επιρροής σε κρατικό διαγωνισμό σε βάρος της κρατικής ρουμανικής εταιρείας CFR Marfa. Αναφορικά με τους Κινέζους, δεν έχει δοθεί οριστικό τέλος στη συμμετοχή τους στο διαγωνισμό σε ένα από τα τρία ενδιαφερόμενα σχήματα. Κάτι τέτοιο θα φανεί μέσα στο επόμενο διάστημα.

Οι Κινέζοι ενδιαφέρονται για την εταιρεία εξαιτίας της τεράστιας ανόδου του αριθμού των εμπορευματοκιβωτίων που φέρνει η θυγατρική της Cosco στον Πειραιά και της σιδηροδρομικής διασύνδεσης του λιμανιού με τα πανευρωπαϊκά δίκτυα, που έχει αυξήσει τις εμπορικές αμαξοστοιχίες της και την πληρότητά τους.

Στο μεταξύ, κανονικά προχωρά και ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της Eλληνικής Eταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Tροχαίου Yλικού A.E. (EEΣΣTY ή ROSCO). Για την περίπτωση αυτή ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από τη γαλλική Alstom σε κοινοπραξία με τη Damco Energy και τη γερμανική Siemens.

Κορυφαία στελέχη των σιδηροδρόμων χαρακτηρίζουν τη νεοσυσταθείσα Rosco ως ένα από τα καλύτερα «assets» του OΣE, καθώς η εταιρεία διαθέτει τις υποδομές και την ευρωπαϊκή διαπίστευση για την επισκευή φορταμαξών.

sofokleous10.gr