Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

Νομιμοποιούνται τα ακίνητα του ΟΣΕ

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Την άμεση νομιμοποίηση των αυθαιρέτων ακινήτων του ΟΣΕ, αλλά και την ευκολότερη αξιοποίηση της ακίνητης σιδηροδρομικής περιουσίας προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ταυτόχρονα, εισάγονται ρυθμίσεις για τα λατομεία με στόχο τη διευκόλυνση της λατομικής δραστηριότητας. 

Πιο εύκολη η αξιοποίηση των σιδηροδρομικών ακινήτων 

Νομιμοποίηση με διαδικασίες εξπρες αυθαίρετων σιδηροδρομικών κτισμάτων προβλέπει το πολυνομοσχέδιο. Ειδικότερα: 

σε κτίρια, εγκαταστάσεις και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία, εφαρμόζονται οι παρακάτω διατάξεις: 

(i) Κτίρια, εγκαταστάσεις και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί προ της 30.11.1955 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες. Σχετικά εκδίδεται βεβαίωση της ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. 

(ii) Αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί προ της 1.1.1983 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, εξαιρούνται οριστικά από την κατεδάφιση κατά τη διαδικασία του ν. 4178/2013 (Α’ 174). Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνον τα δικαιολογητικά των περιπτώσεων 1, 4 5 και 7 του άρθρου 11 του ν. 4178/2013, καθώς και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. 

(iii) Με την επιφύλαξη των όσων ορίζονται παρακάτω στην υποπερίπτωση (iv) της παρούσας, αυθαίρετες κατασκευές και χρήσεις που εξυπηρετούν τη σιδηροδρομική υποδομή και λειτουργία και οι οποίες έχουν ανεγερθεί ή εγκατασταθεί μετά την 1.1.1983 και προ της 28.7.2011 επί των ακινήτων που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ, υπάγονται σε αναστολή ή εξαίρεση από την κατεδάφιση κατά τις διατάξεις του ν. 4178/2013. Για την υπαγωγή υποβάλλονται μόνον τα δικαιολογητικά των περιπτώσεων 1, 4, 5 και 7 του άρθρου 11 του ν. 4178/2013, καθώς και αποτύπωση των κατόψεων του κτιρίου ή της ιδιοκτησίας. 

(iv) Υπέργειες και υπόγειες κατασκευές, όπως ενδεικτικά γέφυρες, επιχώματα και ορύγματα ανοικτής εκσκαφής, που αποτελούν τμήμα της σιδηροδρομικής υποδομής, θεωρούνται νομίμως υφιστάμενες, εφόσον έχουν κατασκευαστεί με δημόσιο διαγωνισμό ή έχουν κατασκευαστεί από τον «ΟΣΕ Α.Ε.» ή την «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.» με αυτεπιστασία. Στις περιπτώσεις αυτές, η έγκριση των μελετών εφαρμογής επέχει θέση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης. Η σύνδεση των εγκαταστάσεων αυτών με τα πάσης φύσεως δίκτυα, όπως ενδεικτικά ύδρευσης, ηλεκτροφωτισμού και αποχέτευσης, γίνεται ύστερα από βεβαίωση του «ΟΣΕ Α.Ε.» ή της «ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε.» ότι τα έργα εκτελέστηκαν σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη. 

Μεταβίβαση στο Δημόσιο 

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ύστερα από την έκδοση της απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με ζητήματα κρατικών ενισχύσεων του ΟΣΕ σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 93, 107, 108 και 109 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μπορεί να μεταβιβαστεί το σύνολο της ακίνητης περιουσίας που ανήκει στον ΟΣΕ, συμπεριλαμβανομένων των ακινήτων της σιδηροδρομικής υποδομής, αυτοδικαίως κατά κυριότητα στο Δημόσιο. 

Η μεταβίβαση των ακινήτων πραγματοποιείται αυτοδικαίως χωρίς άλλη διατύπωση από τη δημοσίευση της προηγούμενης απόφασης. Μετά την ανωτέρω μεταβίβαση, το Δημόσιο, με τις αρμόδιες εκάστοτε υπηρεσίες, οργανισμούς ή εταιρίες, μεριμνά για την επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, που αποτελεί την Εθνική Σιδηροδρομική Υποδομή, αποκτώντας τα αναγκαία προς τούτο ακίνητα κατά κυριότητα και διαθέτοντας τα για τον ανωτέρω σκοπό. Εκκρεμείς διαδικασίες κήρυξης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης ακινήτων υπέρ ΟΣΕ με τη δημοσίευση της ανωτέρω απόφασης συνεχίζονται και ολοκληρώνονται υπέρ του Δημοσίου

Ακίνητα κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών 

Για την ανάπτυξη και αξιοποίηση των ακινήτων των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών, καθορίζονται όροι και περιορισμοί δόμησης κατά τις εξής ειδικότερες διακρίσεις: 

α. Σιδηροδρομικά ακίνητα εντός αστικών περιοχών: 

(i) Ως σιδηροδρομικά ακίνητα εντός αστικών περιοχών χαρακτηρίζονται τα εκτός σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών ακίνητα κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών, τα οποία είτε περικλείονται από εγκεκριμένα σχέδια πόλεως ή πολεοδομικές μελέτες, είτε εμπίπτουν σε περιοχές εντός εγκεκριμένων Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Γ.Π.Σ.) ή Σχεδίων Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτών Πόλεων (Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) οι οποίες προορίζονται για πολεοδόμηση. 

(ii) Για τα ακίνητα των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών εφαρμόζονται ο συντελεστής δόμησης και η κάλυψη που ισχύουν για τις όμορες εντός σχεδίου πόλεως περιοχές ή, προκειμένου περί ακινήτων που εμπίπτουν εντός περιοχών προς πολεοδόμηση, ο μέσος συντελεστής δόμησης που ορίζεται από το οικείο Γ.Π.Σ. ή Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. για την περιοχή ή πολεοδομική ενότητα στην οποία εντάσσεται το ακίνητο. Εάν σε περισσότερες όμορες περιοχές με εγκεκριμένο σχέδιο πόλεως ισχύουν διαφορετικοί συντελεστές δόμησης και ποσοστά κάλυψης, εφαρμόζονται εκείνα που συμφωνούν περισσότερο με τη γενική πολεοδομική λειτουργία του σιδηροδρομικού ακινήτου, όπως αυτή ορίζεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού. Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, η έκταση κάθε σιδηροδρομικού ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο. 

(iii) Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων στα πιο πάνω ακίνητα υπολογίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 4067/2012 (A’ 79). Στις περιπτώσεις ειδικών σιδηροδρομικών κτιρίων και κατασκευών ή εγκαταστάσεων που αφορούν τη σιδηροδρομική λειτουργία καθώς και στις περιπτώσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων που κατασκευάζονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, το μέγιστο κατά τα ανωτέρω επιτρεπόμενο ύψος μπορεί να προσαυξάνεται κατά ποσοστό έως και 30% ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση της ΓΑΙΑΟΣΕ. 

(iv) Οι ελάχιστες αποστάσεις των κτιρίων και εγκαταστάσεων από τα όρια του γηπέδου καθορίζονται με τα προεδρικά διατάγματα της παραγράφου 4. Για τον προσδιορισμό των πιο πάνω αποστάσεων λαμβάνονται υπόψη ο βασικός προορισμός και η λειτουργία του σιδηροδρομικού ακινήτου και η τυχόν ειδική φύση των σιδηροδρομικών κατασκευών σε συνδυασμό με τις ελάχιστες αποστάσεις που ισχύουν στις όμορες, εντός ή εκτός σχεδίου, περιοχές. 

(v) Επιτρέπεται η κατασκευή περισσότερων από ένα κτιρίων στο ίδιο γήπεδο. 

Όσον αφορά στα σιδηροδρομικά ακίνητα εκτός αστικών περιοχών: 

(i) Ως σιδηροδρομικά ακίνητα εκτός αστικών περιοχών χαρακτηρίζονται τα ακίνητα των κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών που είτε βρίσκονται σε περιοχές εκτός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων και εκτός ορίων οικισμών καθώς και εκτός ορίων Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., είτε βρίσκονται σε περιοχές εντός Γ.Π.Σ. ή Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. οι οποίες δεν προορίζονται όμως για πολεοδόμηση. 

(ii) Για τα ακίνητα της κατηγορίας αυτής ο μέγιστος επιτρεπόμενος συντελεστής δόμησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,4 και η μέγιστη επιτρεπόμενη κάλυψη το 40%. Για τον υπολογισμό της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης και εκμετάλλευσης, η έκταση κάθε σιδηροδρομικού ακινήτου νοείται ως ενιαίο σύνολο. Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων και εγκαταστάσεων ορίζεται σε 15 μέτρα. Στις περιπτώσεις ειδικών σιδηροδρομικών κτιρίων και κατασκευών ή εγκαταστάσεων που αφορούν τη σιδηροδρομική λειτουργία καθώς και στις περιπτώσεις κτιρίων και εγκαταστάσεων που κατασκευάζονται πάνω από τις σιδηροδρομικές γραμμές, το μέγιστο κατά τα ανωτέρω επιτρεπόμενο ύψος μπορεί να προσαυξάνεται κατά ποσοστό έως και 30% ύστερα από αιτιολογημένη πρόταση της ΓΑΙΑΟΣΕ. 

(iii) Οι ελάχιστες αποστάσεις των κτιρίων και εγκαταστάσεων από τα όρια του γηπέδου ορίζονται σύμφωνα με τον τύπο 3+0,10H, όπου H είναι το εκάστοτε υλοποιούμενο ύψος του κτιρίου. Κατ’ εξαίρεση, τα κτίρια των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων μπορεί να τοποθετούνται και σε μικρότερη απόσταση από τα όρια του γηπέδου, η οποία δεν μπορεί να είναι μικρότερη πάντως από δύο και μισό (2,50) μέτρα. 

(iv) Επιτρέπεται η κατασκευή περισσότερων από ένα κτιρίων στο ίδιο γήπεδο. 

Τι αλλάζει στα λατομεία 

Ρυθμίζεις που καταργούν συγκεκριμένους περιορισμούς σχετικά με την εξορυκτική δραστηριότητα περιλαμβάνει το νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα: 

-Η χρονική διάρκεια της άδειας λειτουργίας μηχανημάτων κατεργασίας αδρανών υλικών μπορεί να είναι μεγαλύτερη από 15 χρόνια. Με το σημερινό καθεστώς, για την εγκατάσταση µηχανηµάτων κατεργασίας των αδρανών υλικών και τη λειτουργία τους είτε µέσα είτε έξω από λατοµική περιοχή απαιτείται άδεια( που χορηγείται σύµφωνα µε τις διατάξεις των αρθ. 158,159 και 161 του Μεταλλευτικού Κώδικα ( Ν.∆. 210/1973 ΦΕΚ 277 Α) Η χρονική διάρκεια της άδειας λειτουργίας είναι δεκαπέντε έτη και δεν ισχύει πέρα από τη λήξη της σύµβασης µίσθωσης ή της άδειας εκµετάλλευσης. 

Σύμφωνα με όσα προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, «η χρονική διάρκεια της άδειας λειτουργίας ορίζεται σε 15 έτη και, σε περίπτωση που η σύμβαση μίσθωσης ή η άδεια εκμετάλλευσης είναι μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας, η άδεια λειτουργίας επεκτείνεται αυτομάτως και για όσο χρονικό διάστημα ισχύει η σύμβαση μίσθωσης ή η άδεια λειτουργίας. 

-Το δελτίο δραστηριότητας που υποχρεούται να υποβάλλει ο εκµεταλλευτής λατοµείου αδρανών υλικών δεν απαιτείται να περιλαμβάνει στοιχεία για την παραγωγή και διακίνηση προϊόντων. 

- Τα αναλογικά μισθώματα προσδιορίζονται με βάση τις ποσότητες των αδρανών υλικών που πωλούνται κάθε έτος. Υπολογίζονται από τα τιμολόγια πωλήσεως που υποβάλλει ο μισθωτής μαζί με συγκεντρωτική κατάσταση με τα στοιχεία πωλήσεων (ποσότητες-τιμές) σε συνδυασμό με τοπογραφική επιμέτρηση των ποσοτήτων του εξορυχθέντος πετρώματος ή με άλλη πρόσφορη μέθοδο. Όπως, δηλαδή, έλεγχο των βιβλίων της επιχείρησης, διασταύρωση των υποβαλλόμενων στοιχείων με τα υποβαλλόμενα στους πρωτοβάθμιους ΟΤΑ στοιχεία για την καταβολή του ειδικού τέλους του άρθρου 20, όπου αυτό κριθεί αναγκαίο». 

- Δεν απαιτείται ανώτατο ή κατώτατο όριο ενιαίας έκτασης των λατομείων μαρμάρων για τη χορήγηση άδειας εκμετέλλευσης. Εξαιρούνται μόνο οι άδειες εκμετάλλευσης λατομείων μαρμάρων με μίσθωση δια απευθείας σύμβασης. Έτσι, από την έναρξη ισχύος του πολυνομοσχεδίου, «καταργούνται οι περιορισμοί περί κατώτατων και ανώτατων ορίων ενιαίας έκτασης των λατομείων μαρμάρων προκειμένου να χορηγείται άδεια εκμεταλλεύσεως, με την εξαίρεση του ανώτατου ορίου ενιαίας έκτασης 100.000 τετραγωνικών μέτρων, το οποίο εξακολουθεί να ισχύει μόνο στις περιπτώσεις χορήγησης άδειας εκμετάλλευσης λατομείων μαρμάρων με μίσθωση διά απευθείας σύμβασης κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 11, παράγραφοι 1 (α) και 2, 17 παρ. 3 και 18 του π.δ. 285/1979 (Α΄ 83)». 

-Ο Περιφερειάρχης, αφού λάβει υπόψη όλα τα στοιχεία του φακέλου, εκδίδει αιτιολογημένη απόφαση περί της έγκρισης ή μη της μίσθωσης δια απευθείας σύμβασης της αιτούμενης λατομικής έκτασης, μετά από προηγούμενη γνώμη της Επιτροπής Βιομηχανίας.


Πηγή:www.capital.gr