Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

ΜΕΤΡΟ Κρανίου τόπος η Δελφών

Η απομάκρυνση των λαμαρινών και η απόδοση του οδικού τμήματος στην κυκλοφορία αποκάλυψαν έναν «κρανίου τόπο» στην οδό Δελφών, από τη Μάρκου Μπότσαρη μέχρι την Πέτρου Συνδίκα, όπου πλήθος καταστημάτων έβαλαν λουκέτο.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Ο επί δυόμισι χρόνια κλειστός δρόμος είχε ως αποτέλεσμα τον μαρασμό μιας από τις άλλοτε «ζωντανές» και εμπορικές περιοχές της ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Το τμήμα της Δελφών, που είναι κλειστό από τον Σεπτέμβριο του 2011 για τις ανάγκες κατασκευής του σταθμού Ανάληψης του μετρό, δόθηκε στην κυκλοφορία το μεσημέρι της Κυριακής μόνο στην κατεύθυνση προς ανατολικά. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν περιφραγμένο με λαμαρίνες και οι πεζοί διέρχονταν από ένα στενό και σκοτεινό ελεύθερο μονοπάτι. Η απόδοση του οδικού τμήματος, όμως, δεν μπορεί να αποκαταστήσει τη ζημιά που έχει γίνει. Από τα καταστήματα που λειτουργούσαν παρέμειναν ανοικτά μόνο ένα φαρμακείο και ένα κατάστημα υποδημάτων. Ο ιδιοκτήτης ενός τρίτου καταστήματος γυαλικών έβαλε ένα μεγάλο λουκέτο στην είσοδο και κρέμασε ένα μαύρο πανό πάνω με το ερώτημα «κύριοι υπουργοί και βουλευτές της Θεσσαλονίκης, πού είστε;», διαμαρτυρόμενος με αυτόν τον τρόπο για την κατάσταση στην οποία περιήλθε.
«Μας είχαν πει ότι θα κλείσει ο δρόμος για δέκα μήνες και πέρασαν 26 μήνες. Η λαμαρίνα ήταν μισό μέτρο από τη βιτρίνα μας, τώρα είναι σαφώς καλύτερα, τουλάχιστον βλέπουμε τι καιρό κάνει, ελπίζω ότι θα περνάει και κανένας άνθρωπος», αναφέρει με απογοήτευση στη «Μ» η Αγλαΐα Παπαϊωάννου-Μέκια (φωτ.), φαρμακοποιός, εξηγώντας ότι «ούτε εμείς θέλαμε να ερχόμαστε, έτσι όπως είχαν στηθεί οι λαμαρίνες. Ο διάδρομος ήταν ζιγκ ζαγκ, δεν χωρούσαν να περάσουν δύο άνθρωποι αντικριστά, ενώ υπήρχε και ζήτημα ασφάλειας, αφού δεν ήξερες ποιον θα συναντήσεις μπροστά σου μέσα στις λαμαρίνες. Έξι χρόνια παλεύουμε με αυτό το έργο, το οποίο θα πάει εκατόν έξι χρόνια. Πληρώνουμε κανονικά τα δημοτικά τέλη, ενώ μας είχαν υποσχεθεί ότι θα έχουμε ελαφρύνσεις. Έμειναν μόνο τρία καταστήματα στην περιοχή. Θα έκλεινα και εγώ, αλλά, βάσει νόμου, έπρεπε όπου και να πήγαινα να έμενα τουλάχιστον οκτώ χρόνια. Δεν έχω δικαίωμα να μετακινηθώ νωρίτερα. Για το λόγο αυτό περίμενα». Η κ. Παπαϊωάννου επισημαίνει ότι μετά το άνοιγμα του δρόμου πρέπει άμεσα να περάσει το αστικό λεωφορείο από τη Δελφών, «διότι ανοίχτηκε μισή λωρίδα και αυτό είναι όλο. Ούτε λεωφορείο έχουμε ούτε μετρό». Ο ΟΑΣΘ πάντως διαβεβαιώνει ότι θα γίνει αναδιάρθρωση των δρομολογίων, ώστε να ξαναπεράσει από τη Δελφών το λεωφορείο.

Η ΚΛΕΙΣΤΗ ΠΛΕΥΡΑ
Τραγική είναι η κατάσταση και στην επάνω πλευρά της οδού Δελφών στο τμήμα από την Μπότσαρη μέχρι την Πέτρου Συνδίκα, όπου ο δρόμος παραμένει κλειστός. Είκοσι καταστήματα έβαλαν λουκέτο και παρέμειναν μόνο έξι ανοικτά, τα οποία είναι πολύ κοντά στην Μπότσαρη ή τη Συνδίκα, δηλαδή έχουν διέξοδο. Ακόμη και στην παράπλευρη οδό της Δροσίνη έχουν κλείσει καταστήματα. Η περιοχή έχει απομονωθεί και οι εναπομείναντες έμποροι περιγράφουν ότι δεν μπορούν να κρατηθούν οικονομικά. Έτσι, εάν φύγουν και από εκεί οι λαμαρίνες, είναι πιθανό να μην υπάρχει κατάστημα εν λειτουργία. Στο πλαίσιο των έργων του μετρό αναμένονται νέα κυκλοφοριακά μέτρα στην περιοχή της Δελφών με μονοδρομήσεις και άλλες ρυθμίσεις.
Η οδός Δελφών έκλεισε καθώς επιλέχθηκε μια τεχνική κατασκευής του σταθμού Ανάληψης, μοναδική στην παγκόσμια βιβλιογραφία. Η μέθοδος κατασκευής του σταθμού που προβλεπόταν στον αρχικό σχεδιασμό δεν έλαβε υπόψη τη στενότητα του δρόμου και την ύπαρξη μπαλκονιών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να εργαστούν οι γερανοί. Οι διαφραγματικοί τοίχοι έπρεπε να γίνουν κατακόρυφα, αλλά τα μπαλκόνια εμπόδιζαν. Έτσι, έκλεισε ο δρόμος. Η Δελφών έχει δυσκολίες στα εδάφη, των οποίων είναι φτωχά τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Οι σήραγγες στο σημείο έχουν συγκλίνει σε μεγάλο βαθμό.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ ΚΑΣ
Σήμερα συζητείται στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) το ζήτημα των αρχαιοτήτων του εργοταξίου της Βενιζέλου, εξαιτίας του οποίου έχει μπλοκάρει η κατασκευή του σταθμού. Η Αττικό Μετρό, σύμφωνα με πληροφορίες, θα καταθέσει νέα πρόταση που θα προβλέπει απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους σε ποσοστό άνω του 80%. Εφόσον εγκριθεί αυτή η πρόταση, αναμένεται ο δήμος Θεσσαλονίκης να αποσύρει την προσφυγή του στο ΣτΕ, με την οποία ζητά την ακύρωση της πρώτης απόφασης του ΚΑΣ που προέβλεπε απόσπαση των αρχαιοτήτων και αποθήκευσή τους στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά ή όπου άλλου. Η απόφαση αυτή πριν από έναν χρόνο ξεσήκωσε τις αντιδράσεις του δήμου και φορέων της πόλης.
«Αισιοδοξώ ότι στη συνεδρίαση του ΚΑΣ θα λήξει αισίως το θέμα. Εκτιμώ ότι θα αποδειχθεί πως το πρόβλημα του μετρό δεν ήταν οι αρχαιότητες της Βενιζέλου αλλά τα χρήματα», δήλωσε σχετικά στη «Μ» ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης.
Η δημοτική κίνηση «Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη» καταγγέλλει ότι «για ακόμη μια φορά η συζήτηση θα γίνει χωρίς να έχει προηγηθεί αυτοψία, χωρίς τα μέλη του ΚΑΣ να έχουν ίδια αντίληψη των αρχαιοτήτων, των οποίων την τύχη καλούνται να διαχειριστούν». «Πιστεύουμε επίσης ότι δεν είναι θεμιτό να ληφθεί οποιαδήποτε απόφαση από το ΚΑΣ χωρίς να έχει προηγηθεί επιτόπια αυτοψία των μελών του και ότι πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες μελέτες για να βρεθούν λύσεις που θα εξασφαλίζουν τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους», τονίζει η κίνηση σε ανακοίνωσή της, καταλήγοντας ότι «η δημοτική κίνηση «Θεσσαλονίκη Ανοιχτή Πόλη», οι συλλογικότητες της πόλης, οι επιστημονικοί φορείς και οι μεμονωμένοι πολίτες που συνταχθήκαμε στην υπεράσπιση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου με κεντρικό σύνθημα ΚΑΙ ΜΕΤΡΟ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ δεν θα σταματήσουμε να αγωνιζόμαστε μέχρι την τελική μας δικαίωση».