Τρίτη, 28 Ιανουαρίου 2014

Κρίσιμο τετ α τετ Σαμαρά - Πούτιν

Η συνάντηση των δύο ανδρών γίνεται ενώ υπάρχουν «ανοικτά» μεγάλα θέματα στον χώρο της ενέργειας αλλά και έντονο ενδιαφέρον των Ρώσων για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.


Μεγάλα θέματα τα οποία καίνε την Αθήνα βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ ο Σαμαράς και ο Πούτιν συναντώνται στις Βρυξέλλες. Το κόστος του φυσικού αερίου, για το οποίο διεξάγονται συζητήσεις μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Gazprom, κι οι ιδιωτικοποιήσεις για τις οποίες υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από ρωσικές εταιρείες είναι μεταξύ αυτών.

Η συνάντηση των δύο ανδρών έρχεται μετά το περσυνό ναυάγιο της εξαγοράς της ΔΕΠΑ από την Gazprom, εξέλιξη που είχε ρίξει σκιές στις σχέσεις των δύο χωρών. Το ραντεβού πάντως είχε δρομολογηθεί από τον προηγούμενο Οκτώβριο όταν είχε έρθει στην Αθήνα ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών.

Αναφορικά με την ενέργεια, η Αθήνα πιέζει για σημαντικές μειώσεις στις τιμές που πληρώνει το φυσικό αέριο, ωστόσο μέχρι στιγμής οι συζητήσεις της ΔΕΠΑ με την Gazprom δεν οδήγησαν στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η ρωσική πλευρά έχει κατεβάσει την τιμή κάτω από τα 400 δολάρια τα 1.000 κυβικά μέτρα, ενώ για τη νέα τιμή προσφέρει αναδρομικότητα έως και για έναν χρόνο, υπό την προϋπόθεση ότι οι ποσότητες που θα αγοράζουμε θα είναι στα επίπεδα των 2,4 δισ. κυβικών μέτρων το έτος.

Η ΔΕΠΑ από την πλευρά της αντιπροτείνει τιμή στα επίπεδα των 380 δολαρίων και για ποσότητες κοντά στα 2 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο. Να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος τιμής του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη είναι γύρω στα 365 -370 δολάρια, και για μεγάλους καταναλωτές, όπως η Γερμανία, 340 δολάρια.

Στο κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) είναι μεταξύ των ενδιαφερομένων τόσο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και για την πρώην τεχνική βάση του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ). Μάλιστα η RZD μιλά για μια συνδυασμένη αποκρατικοποίηση, αφού ταυτόχρονα με τις εταιρείες του σιδηρόδρομου επιθυμεί και την εξαγορά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει ποια θα είναι η στάση της αν το σχέδιο αυτό δεν επιτευχθεί.

Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της πρώην τεχνικής βάσης του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ), και του λιμένα Θεσσαλονίκης είχε βρεθεί και τον περασμένο Σεπτέμβριο στο τραπέζι της συζήτησης κατά τις επαφές είχε στην Αθήνα ο πρωθυπουργός με τον Ρώσο υπουργό Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ, ο οποίος κατά το ταξίδι του στην Ελλάδα συνοδευόταν από τον πρόεδρο των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν.

Στις περιπτώσεις των δύο σιδηροδρομικών εταιρειών οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν κατέλθει στους διαγωνισμούς και με ελληνικό βραχίονα αφού συνεργάζονται με την κατασκευαστική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Στην περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αντιπάλους έχουν τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους (SNCF) και τη ρουμανική Grup Feroviar Roman. Σε ό,τι αφορά την ΕΕΣΣΤΥ, η RZD και πάλι με τη συνεργασία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει να αντιμετωπίσει τη γερμανική Siemens και τη γαλλική Alstom.

Οι δύο διαγωνισμοί, που προχωρούν, ουσιαστικά χέρι-χέρι, βρίσκονται στη φάση της κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών κάτι που αναμένεται να γίνει το πρώτο εξάμηνο.

Ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, αλλά και στενός φίλος του προέδρου Πούτιν, έχει ξεκαθαρίσει πολλές φορές ότι το ενδιαφέρον της εταιρείας στην οποία προΐσταται τόσο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και για τη ROSCO υπάρχει υπό την προϋπόθεση ότι οι αποκρατικοποιήσεις αυτές θα συνδυαστούν με την αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που βάζουν στο ίδιο κάδρο και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για το οποίο επίσης αναφέρεται, αν και όχι επισήμως, ρωσικό ενδιαφέρον.
Διεκδικούν θέση-κλειδί για τις εμπορευματικές ροές

Οι Ρώσοι αναζητούν διέξοδο προς τη Μεσόγειο, παρακάμπτοντας την Τουρκία και τα στενά του Βοσπόρου και θεωρούν ότι αυτό μπορεί να επιτευχθεί αποκτώντας πρόσβαση στον ελληνικό σιδηρόδρομο αλλά και στα ελληνικά λιμάνια.

Euro2dey