Πέμπτη 25 Ιουλίου 2013

ΤΡΑΙΝΟΣΕ:Και η ΓΕΚ Τέρνα στο... παιχνίδι με Ρώσους

της Μάρως Τσαντήλα
Σημαντική ελληνική συμμετοχή θα έχει, ως φαίνεται, το κοινοπρακτικό σχήμα που θα συγκροτήσουν οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) προκειμένου να διεκδικήσουν την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης που έχει προκηρυχθεί.


Πρόταση συνεργασίας προς τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους κατέθεσε ο όμιλος Κοπελούζου, όπως προκύπτει από δηλώσεις στελέχους του σε ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων.
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι έχουν διακαή πόθο την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως προκύπτει και από τις επανειλημμένες τοποθετήσεις του επικεφαλής τους κ. Γιακούνιν, ο οποίος με κάθε ευκαιρία αναφέρεται στην επιθυμία της RZD να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στη χώρα μας βάζοντας πόδι όχι μόνο στον σιδηρόδρομο αλλά και στα λιμάνια - το ενδιαφέρον της μάλιστα εστιάζει στον λιμένα της Θεσσαλονίκης.
Συζητήσεις με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μάλιστα, ο ίδιος ο Ρώσος αξιωματούχος, ο οποίος εκπροσωπεί σημαντικά συμφέροντα της χώρας του, καθώς είναι στενός φίλος του προέδρου Β. Πούτιν, σε πρόσφατη επίσκεψή του στην Ελλάδα αναφέρθηκε στην πιθανότητα ελληνικής συμμετοχής στο σχήμα που θα συγκροτηθεί, σημειώνοντας ότι γίνονται συζητήσεις με την ελληνική κατασκευαστική ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με την οποία οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι συνεργάζονται ήδη σε άλλες χώρες.
Εξάλλου στόχος της RZD, όπως τον έχει περιγράψει ο κ. Γιακούνιν, είναι για τη διεκδίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να συγκροτηθεί ένα σχήμα στο οποίο θα συμμετέχουν και εταιρείες προερχόμενες από τη δυτική Ευρώπη. Ο ίδιος έχει επίσης εκτιμήσει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μπορεί αναλάβει σημαντικό ρόλο στη μεταφορά εμπορευμάτων προς την κεντρική, τη δυτική και την ανατολική Ευρώπη, δραστηριοποιούμενη στους δύο μεγάλους σιδηροδρομικούς διαδρόμους που διασχίζουν την Ευρώπη.
Για αεροδρόμια και σιδηρόδρομο ενδιαφέρεται ο όμιλος Κοπελούζου
Ο όμιλος Κοπελούζου, ο οποίος επιθυμεί σύμπραξη με τη ρωσική εταιρεία, διαβλέπει ευκαιρίες και σε άλλες ιδιωτικοποιήσεις που σχετίζονται με τις μεταφορές καθώς συμμετέχει ήδη, και μάλιστα σε διπλό ταμπλό, στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων.
Συγκεκριμένα, έχει καταθέσει πρόταση από κοινού με τη γερμανική Fraport, τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, ενώ συμμετέχει και στο μετοχικό κεφάλαιο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που επίσης έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον του για τα αεροδρόμια.
Κινέζοι - Γάλοι - Αμερικάνοι - Ιταλοί, και όχι μόνο, «κοιτούν» την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι θα είναι, όπως όλα δείχνουν, από τους πρωταγωνιστές στο εγχείρημα αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά σίγουρα δεν θα παίξουν... μπάλα μόνοι τους αφού η πώληση της εταιρείας προκαλεί σημαντικό ενδιαφέρον.
Αυτό έχει ήδη εκφραστεί από την πλευρά των Κινέζων της Cosco και η απομάκρυνση του κάπτεν Γουέι Τζιαφού από τη θέση του επικεφαλής της μάλλον δεν επηρεάζει σε τίποτα το ενδιαφέρον καθώς προχωρά σεσυνεργασία με κινεζικές σιδηροδρομικές εταιρείες προκειμένου να συγκροτήσουν πρόταση την οποία θα καταθέσουν στον διαγωνισμό.
Η ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών και η χρήση του σιδηροδρόμου για τη διαμετακόμιση προς την Ευρώπη εμπορευμάτων που φτάνουν στο λιμάνι του Πειραιά είναι ο στόχος των Κινέζων, που επιφυλάσσουν και στρατηγικής σημασίας ρόλο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων αυτών υπολογίζεται σε περίπου 15 δισ. ευρώ, ενώ τα σχέδια επέκτασης της δραστηριότητας του λιμανιού, που υλοποιούνται ήδη, θα οδηγήσουν σε περαιτέρω αύξηση των μεγεθών αυτών.
Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι (SNCF) έχουν επίσης εκφράσει ενδιαφέρον συμμετοχής στον διαγωνισμό αποκρατικοποίησης, ενώ τη λίστα των ενδιαφερομένων συμπληρώνουν η αμερικάνικη εταιρεία National Railway Equipment Company, η Trenitalia, αλλά και η ρουμανική GFR.
Εκτός διαγωνισμού φαίνεται ότι έθεσε εαυτόν η γερμανική Deutsche Bahn, μετά τις τελευταίες αποκαλύψεις για εμπλοκή στελεχών της σε υποθέσεις χρηματισμών στη χώρα μας με αντικείμενο σιδηροδρομικά έργα την προηγούμενη δεκαετία. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι γερμανικοί σιδηρόδρομοι, ως συνήθως, επιλέγουν να δραστηριοποιούνται οι ίδιοι σε μια χώρα με ίδια μέσα, όπως έκαναν πρόσφατα στη Βουλγαρία.
Αυτό είναι πολύ πιθανό να προσπαθήσουν να κάνουν και στη χώρα μας, αν εκτιμήσουν ότι υφίσταται ικανό οικονομικό αντικείμενο, από τη στιγμή που υπάρχει η δυνατότητα χρήσης του σιδηροδρομικού δικτύου από τρίτους.
Οι ιδιαιτερότητες και οι προκλήσεις του ελληνικού σιδηροδρόμου
Πρέπει πάντως να σημειώσουμε ότι οι ιδιαιτερότητες του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, στο οποίο ακόμη τα έργα δεν έχουν ολοκληρωθεί και η κίνηση γίνεται με συνδυασμό ηλεκτροκίνησης και ντιζελοκίνησης, προκαλούν κάποια προβλήματα σε ξένες εταιρείες που θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν.
Να αναφέρουμε, τέλος, ότι συνολικά ο ελληνικός σιδηρόδρομος, από το δίκτυο έως την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς, βρίσκεται αντιμέτωπος με πρωτοφανείς προκλήσεις, στις οποίες πρέπει με κάθε τρόπο να ανταποκριθεί.
Οι δυσκολίες αλλά και το μέγεθος του εγχειρήματος προκύπτουν χαρακτηριστικά από την πολύμηνη προσπάθεια που καταβάλλεται από τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να υπογραφεί η συμφωνία με την ΗP, η οποία αν και έχει ανακοινωθεί εδώ και αρκετούς μήνες δεν έχει καταστεί δυνατό να γίνει οριστική.