Δευτέρα 23 Ιουλίου 2012

Το σιδηροδρομικό στοίχημα του Μπαράκ Ομπάμα

Του ΑΛ. ΚΑΨΥΛΗ
Το 1942 η διαδρομή με τρένο από τη Νέα Υόρκη στο Μόντρεαλ του Καναδά διαρκούσε 9 ώρες και 10 λεπτά. Το 2010 διαρκούσε 12 ώρες! Εφέτος η διάρκεια μειώθηκε στα επίπεδα του 1942, χάρη στη «γραμμή υψηλής ταχύτητας» Ουάσιγκτον - Βοστώνη μέσω Νέας Υόρκης.
Πρόκειται για απόσταση 734 χιλιομέτρων, στην οποία ο συρμός αναπτύσσει ταχύτητα που ξεπερνά κατά τι τα 200 χλμ. την ώρα. Οχι σπουδαία πράγματα, αν σκεφθεί κανείς ότι το γαλλικό TGV ταξιδεύει με 320 χλμ./ώρα. Οι Αμερικανοί ωστόσο είναι ενθουσιασμένοι για τη σύνδεση. Ιδιαίτερα στο σκέλος Ουάσιγκτον - Νέα Υόρκη το τρένο εξυπηρετεί το 75% της επιβατικής κίνησης, ενώ οι αεροπορικές συνδέσεις το 25%.
Οι σιδηρόδρομοι δεν αναπτύχθηκαν τον 20ό αιώνα στις ΗΠΑ για λόγους ανάλογους με εκείνους για τους οποίους δεν αναπτύχθηκαν και στην Ελλάδα. Εδώ είχαμε το ευνοούμενο από τους πολιτικούς λόμπι των ιδιοκτητών υπεραστικών λεωφορείων. Στις ΗΠΑ έχουν δύο λόμπι να αντιπαλέψουν, των πετρελαιάδων του Τέξας και των αυτοκινητοβιομηχάνων του Ντιτρόιτ.
Η απόφαση του Μπαράκ Ομπάμα να αναβιώσουν οι σιδηρόδρομοι - η δημόσια εταιρεία Amtrak σχεδιάζει επενδύσεις 151 δισ. δολαρίων έως το 2040 - χαρακτηρίστηκε από τις πλέον τολμηρές του αμερικανού Προέδρου. Την πολεμούν λυσσαλέα οι Ρεπουμπλικανοί, που έχουν καταφέρει να μπλοκάρουν το πρόγραμμα της Φλόριδας. Η επιτυχία της γραμμής Ουάσιγκτον - Βοστώνη, που απέφερε πέρυσι στην Amtrak 2,7 δισ. δολάρια, τους εκθέτει τέσσερις μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές.
"ΤΑ ΝΕΑ"