Δευτέρα, 18 Ιουνίου 2012

ΤΡΑΙΝΟΣΕ: η ηλεκτροκίνηση στοιχίζει διπλά λόγω κλοπών, αντί για το 2008 θα λειτουργήσει το 2015..

Οι κλοπές καλωδίων ανάγκασαν, εκτός των άλλων, τον ΟΣΕ να δημοπρατήσει την ανάταξη της ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Τιθορέα - Αθήνα, το οποίο είναι κατασκευασμένο από το 2009, αλλά δεν μπήκε ποτέ σε λειτουργία.

Η καθυστέρηση του ΟΣΕ να ηλεκτροδοτήσει τη γραμμή είχε ως αποτέλεσμα να λεηλατηθεί όλο το δίκτυο. Έτσι, στις 12 Ιουνίου δημοπρατείται και πάλι, με προϋπολογισμό που φθάνει στα 25 εκατ. ευρώ και η γραμμή θα πληρωθεί δύο φορές.
Το πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης των κυρίων κυκλοφοριακών αξόνων του σιδηροδρομικού δικτύου άρχισε να εκτελείται στα μέσα της δεκαετίας του 1980 από το μήκους περίπου 80 χλμ. τμήμα μονής γραμμής Θεσσαλονίκης - Ειδομένης, που μπήκε πρώτη σε λειτουργία.
Στον άξονα Θεσσαλονίκης - Αθηνών ξεκίνησε η κατασκευή με προϋπολογισμό 160 εκατ. ευρώ και σήμερα έφθασε στα 200 εκατ. ευρώ (με συγχρηματοδότηση 65% από Ε.Ε.). Η ηλεκτροκίνηση έπρεπε να λειτουργεί στο σύνολο, στα τέλη του 2008 και σήμερα αναπτύσσεται στο τμήμα Θεσσαλονίκη - Δομοκός, με τα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω.
Με βάση τις τελευταίες εξαγγελίες το έργο θα τελειώσει στο τέλος του 2015. Οι κλοπές καλωδίων, οι οποίες, εκτός των άλλων, προκαλούν καθυστερήσεις στα δρομολόγια και καθιστούν επικίνδυνη την κυκλοφορία των τρένων, κοστίζουν στον Οργανισμό περί τα 3,5 εκατ. ευρώ το χρόνο. Στη ζημιά αυτή προστίθενται οι επιστροφές χρημάτων στους επιβάτες, περίπου 1,7 εκατ. το χρόνο, λόγω καθυστερήσεων δρομολογίων που προκάλεσε η αφαίρεση υποδομής.
Σε διάστημα μιας τριετίας, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της ομοσπονδίας σιδηροδρομικών, στο ηλεκτροκινούμενο δίκτυο εκλάπησαν περίπου 100 χιλιόμετρα καλώδια και πάνω από 20 τόνοι χαλκού, με κόστος που ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ, εάν προστεθεί και το κόστος της επανατοποθέτησης καλωδίων.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υποστηρίζει ότι «σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, και τις αστυνομικές αρχές θα καταβάλουν κάθε προσπάθεια να εξαλείψουν το φαινόμενο κλοπών σιδηροδρομικού υλικού».
Ωστόσο, οι αστυνομικές δυνάμεις, όπως είναι εύλογο, δεν επαρκούν για να αστυνομεύουν το δίκτυο, ενώ εδώ και τρία χρόνια ο ΟΣΕ, για λόγους οικονομίας, διέκοψε όλες τις συμβάσεις που είχε με εταιρείες φύλαξης (security).
 ypodomes