Παρασκευή, 11 Μαΐου 2012

ΕΕ: "Παράθυρο" για ευρωομόλογα έργων υποδομής

Εκτιμάται ότι τα οφέλη θα είναι μεγάλα με επενδύσεις σε σιδηρόδρομο, Λιμάνια, υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών με πούλμαν και ταξί, υποδομές για τα πλοία κλπ.
Της Δήμητρας Καδδά


Η αλλαγή στάσης στην Ε.Ε. υπέρ της ανάπτυξης και με «προσαρμοστικούς» δημοσιονομικούς κανόνες, βρίσκεται ακόμη στα… σπάργανα, το ίδιο και η ελληνική πολιτική ανάδειξης έργων που θα λάβουν μερίδιο της πίτας από τα υπό δημιουργία ομόλογα έργων. Η ιδέα δεν είναι καινούρια, αλλά έμενε στο ράφι και πλέον επανέρχεται στην άτυπη σύνοδο Κορυφής της 23ης Μαΐου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις συζητήσεις που προηγήθηκαν η Ε.Ε. άμεσα θέλει να προωθήσει τα έργα που είναι στη λίστα των ΤΕΝ, των πανευρωπαικών δικτύων. Ο λόγος για δύο έργα: τη σιδηροδρομική Εγνατία και το μεταφορικό δίκτυο μεταξύ κεντρικής Ευρώπης και Λεμεσού (περιλαμβάνει τον ΠΑΘΕ, την σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Πειραιά και Θεσσαλονίκης, τη θαλάσσια αρτηρία μεταξύ Αθήνας, Πειραιά και Λεμεσού).
Εκτιμάται ότι τα οφέλη θα είναι μεγάλα με επενδύσεις σε σιδηρόδρομο, Λιμάνια, υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών με πούλμαν και ταξί, υποδομές για τα πλοία κλπ.
Προς το παρόν η συμμετοχή της Ελλάδας είναι μικρή. Αρμόδια στελέχη εκτιμούν πάντως ότι το «όχημα» των ομολόγων έργων μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την κάλυψη των μεγάλων ελληνικών αυτοκινητόδρομων και άλλων έργων υποδομής, όπως το σχέδιο «Ήλιος» που ενδιαφέρει πολύ την Ευρώπη.
Το σχέδιο των ομολόγων έργων ξεκίνησε δύο χρόνια περίπου πριν και ήταν φιλόδοξο. Κάποιοι αξιωματούχοι τότε έκαναν λόγο για ένα σχέδιο Μάρσαλ. Δεν προβλέπει μετρητά (με τη μορφή των επιδοτήσεων) αλλά αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της ΕΤΕπ για να παράσχει δάνεια, εγγυήσεις και -κυρίως- να διευρύνει το πεδίο της σε νέα εργαλεία όπως τα ομόλογα έργων. Απαιτείται προετοιμασία κάθε έργου το οποίο θα πρέπει να «αποδεικνύει» την μελλοντική του απόδοση ώστε να εκδίδεται το ευρωομόλογο με την εγγύηση της Ε.Ε.

Για την Ελλάδα, σύμφωνα με στελέχη που παρακολουθούν το ζήτημα, μπορεί να υπάρξουν σημαντικά οφέλη. Εξηγούν ότι τα λεφτά από το ΕΣΠΑ 2 (μετά το 2013) μάλλον θα είναι πολύ λιγότερα, καθώς προς το παρόν η Ελλάδα δεν πέτυχε να πείσει ότι δεν είναι «αναπτυγμένη» χώρα (θα αποφασιστεί με βάση το ΑΕΠ προ κρίσης, της περιόδου 2007-2009). Έτσι, ανάλογα με τους τελικούς όρους και τα έργα που θα μπορέσει να διεκδικήσει η χώρα, ίσως βρεθεί μία διέξοδος στην έλλειψη ρευστότητας για επενδύσεις σε υποδομές.

Στο θέμα αναφέρθηκαν χθες και στις Βρυξέλλες. Σε συνέντευξη Τύπου για την Ημέρα της Ευρώπης, ο Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο ανέφερε ότι οι χώρες πρέπει να συμφωνήσουν σε σχέδια ομολόγων με στοχοθετημένο τρόπο χρηματοδότησης των υποδομών καθώς και για την αύξηση της δανειοδοτικής ικανότητας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν -είπε- στην επίσημη Σύνοδο Κορυφής του Ιουνίου.
capital.gr