Κυριακή 13 Μαΐου 2012

Ετοιμάζεται σχέδιο ιδιωτικοποίησης για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους

Την τμηματική πώληση των γραμμών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αλλά και το ενδεχόμενο παραχώρησης της επιδομής της σιδηροδρομικής γραμμής, αν προκύψει σχετικό ενδιαφέρον από τη διεθνή αγορά, εξετάζει η Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων. Η Επιτροπή εξετάζει τα «μοντέλα» με βάση τα οποία ιδιωτικοποιήθηκαν οι ευρωπαϊκοί σιδηρόδρομοι, προκειμένου να προετοιμάσει την αποκρατικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Σύμφωνα με στελέχη της Επιτροπής, στόχος είναι η πώληση των δρομολογίων σε ιδιώτες αλλά και η παραχώρηση της επιδομής, αν αυτό περιλαμβάνεται στις απαιτήσεις των επενδυτών

Της Μαρίας Μόσχου

Την ιδιωτικοποίηση τμημάτων του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου εξετάζει η Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων. Για παράδειγμα, «η πώληση του δρομολογίου Αθήνας - Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες που θα βάλουν τα δικά τους τρένα και τους δικούς τους υπαλλήλους ερευνάται ως ένα από τα ενδεχόμενα ιδιωτικοποίησης. Ο ιδιώτης θα έχει τη δυνατότητα να συνδυάσει τουριστικές υπηρεσίες ή οποιαδήποτε άλλη εκμετάλλευση θεωρήσει αποδοτική και θα πληρώνει στο κράτος ενοίκιο», είπε μιλώντας στην «ΗτΣ» στέλεχος της Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων. Μάλιστα υποστήριξε ότι αυτή τη στιγμή δεν έχουν ληφθεί οι τελικές αποφάσεις, ωστόσο στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να έχουν καταλήξει στον τρόπο που θα γίνει η ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων.
Δεν παρέλειψε να αναφέρει και το παράδειγμα των ιταλικών σιδηρόδρομων, το δίκτυο των οποίων «άνοιξε» για πρώτη φορά σε ιδιώτες πριν από τρεις εβδομάδες, σε ένα τρένο υπερύψηλων ταχυτήτων με την υπογραφή της Ferrari. Το συγκεκριμένα τρένο διεκδικεί πλέον το 25% του μεταφορικού έργου των σιδηροδρόμων της γειτονικής χώρας.
Μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να γίνει πρόσληψη συμβούλου για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος θα κληθεί να προτείνει στην Επιτροπή την πιο συμφέρουσα λύση για την επιτυχή έκβαση της ιδιωτικοποίησης των ελληνικών σιδηροδρόμων.
«Ο σύμβουλος που θα προσληφθεί για να προχωρήσει τη διαδικασία θα αναλάβει και την προσέλκυση ενδιαφερόμενων όπως έγινε και στην περίπτωση του Ελληνικού όπου αν και είχαν γίνει πολλές προσπάθειες ιδιωτικοποίησης αυτή την φορά υπήρξε ενδιαφέρον από ηχηρά ονόματα», είπε το ίδιο στέλεχος. «Αυτό που έχει πετύχει η Επιτροπή είναι λόγω της συμμετοχής στο συμβούλιο στελέχους της τρόικας να προχωρεί τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης έχοντας πάρει το 'πράσινο φως' από την Ε.Ε.
Με τον τρόπο αυτό αποφεύγουμε εξελίξεις, όπως αυτή της Aegean και της Olympic ή της Vodafone με την Wind, όπου τελικά η διαδικασία «συγχώνευσης» δεν εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ε.Ε.», διευκρίνισε. Με την πώληση δρομολογίων και όχι της ίδιας της εταιρείας, η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί να πάρει επίσης την έγκριση της Κομισιόν όσον αφορά το θέμα της κρατικής βοήθειας προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Σύμφωνα πάντα με το ίδιο στέλεχος της Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων έχουν αναλάβει αναπτυξιακό έργο και όχι έργο εκποίησης της εταιρείας. «Για κάθε ένα ευρώ που έρχεται από τους επενδυτές θα έχουμε τρία με τέσσερα ευρώ επενδύσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Οι ενδιαφερόμενοι για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, η γαλλική SNCF και η ρουμανική Group Feroviar Roman φέρονται να έχουν επιδείξει αρχικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ωστόσο, όπως επισήμανε το στέλεχος της Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, το ενδιαφέρον που έχει διατυπωθεί δεν είναι δεσμευτικό αλλά απλά διερευνητικό και για το λόγο αυτό αναζητείται ο τρόπος ιδιωτικοποίησης που θα επιφέρει όσο τον δυνατόν περισσότερα έσοδα από την πώληση της εταιρείας.
«Σίγουρα δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον στο σωστό σημείο. Δεν γίνονται έτσι οι ιδιωτικοποιήσεις. Έχουμε στόχο τη διαφάνεια αλλά και την επιτυχία του εγχειρήματος», είπε στέλεχος της Επιτροπής. Απαντώντας μάλιστα εμμέσως στον υπουργό Υποδομών Μ. Βορίδη, ο οποίος είχε υποστηρίξει πως το υπουργείο χαράσσει τη στρατηγική αποκρατικοποιήσεων, το ίδιο στέλεχος τόνισε ότι «η στρατηγική σε μία ιδιωτικοποίηση διαμορφώνεται από τις συνθήκες της αγοράς».
Ρωσία
Η Ρωσία εξετάζει την πιθανότητα αγοράς όλου του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κάτι που επιβεβαίωσε πριν από περίπου ένα μήνα και ο επικεφαλής των ρωσικών σιδηροδρόμων, Βλαντίμιρ Γιακούνιν. «Είμαστε σε επαφή με τους Έλληνες. Δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για το μοντέλο που θα ακολουθήσουν, γι' αυτό είναι πολύ νωρίς για να μιλάμε για τη συμμετοχή μας», διευκρίνισε στο Reuters. Δεν είναι πάντως τυχαίο ότι η ρωσική εταιρεία έχει ήδη ζητήσει το φάκελο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκειμένου να ενημερωθεί για την πορεία της εταιρείας που εκτελεί το επιβατικό και το εμπορευματικό έργο.
Ωστόσο το ενδιαφέρον δεν περιορίζεται μόνο σε αυτό το κομμάτι, αλλά οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι φαίνεται να βλέπουν θετικά την εκμετάλλευση και του σιδηροδρομικού δικτύου το οποίο το επόμενο διάστημα θα δίνει πρόσβαση στο Ικόνιο, το νέο λιμάνι στον Πειραιά που θα συνδέεται με το Θριάσιο Πεδίο.
Η ρουμανική GFR
Η μεγαλύτερη ιδιωτική σιδηροδρομική εταιρεία της Ρουμανίας, η Grup Feroviar Roman (GFR) φέρεται να εξέφρασε ενδιαφέρον για τις εμπορικές αμαξοστοιχίες, ενώ υπήρξαν και αρκετές συναντήσεις με την ελληνική πλευρά, με τελευταία αυτή που έγινε το Φερβουάριο. Η GFR έχει δραστηριότητα και παρουσία σε αρκετές χώρες, όπως η Ουγγαρία, η Βουλγαρία και η Σερβία.
Η γαλλική SNCF
Η γαλλική εταιρεία SNCF δείχνει καταρχήν ενδιαφέρον για να αναλάβει τα εμπορικά και επιβατικά δρομολόγια. Οι επαφές και οι συνομιλίες μάλιστα των δύο πλευρών έφθασαν στο επίπεδο των υπουργών Μεταφορών, στην Αθήνα και το Παρίσι το 2010 και στα τέλη του 2011, χωρίς ωστόσο ακόμα να έχει γίνει καμία συμφωνία.
Το μοντέλο των ιταλικών σιδηροδρόμων
Η απελευθέρωση των ιταλικών σιδηροδρόμων είναι πλέον γεγονός. Το πρώτο ιδιωτικό τρένο υψηλής ταχύτητας στην Ευρώπη ήρθε στην Ιταλία και μάλιστα έχει την υπογραφή της Ferrari... Πρόκειται για το τρένο «Italo», της εταιρείας «NTV» του ιδιοκτήτη της Ferrari Luca di Montezemolo, το οποίο θα φτάνει τα 360 χιλιόμετρα την ώρα.
Στο πλαίσιο αυτό οι επιβάτες θα έχουν πλέον επιλογή για τον τρόπο που θα ταξιδέψουν ενώ στόχος της εταιρείας που διαχειρίζεται το νέο τρένο υπερυψηλών ταχυτήτων είναι να καταλάβει το 25% του μεριδίου της αγοράς μέχρι το 2014.
Τα βαγόνια των επιβατών χαρακτηρίζονται από την πολυτέλεια, αφού διαθέτουν δερμάτινα καθίσματα, μεγάλα πανοραμικά παράθυρα, σύνδεση στο διαδίκτυο καθώς και σε δορυφορική τηλεόραση.
Δεν είναι τυχαίο ότι αναλυτές εκτιμούν ότι αυτή η εξέλιξη θα επηρεάσει όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες της Ευρώπης.

"Η"